Themadag Effectief klasmanagement: van grenzen stellen tot verbinden - Ronde 3 - keuzesessies (14:30 - 15:45)

Keuze Lesgever
SESSIE 3.A Emotionele intelligentie bij jongeren als hefboom voor socio-emotioneel leren Elke Keersmaekers

Intelligentie wordt te vaak vernauwd tot het puur cognitieve. Hoewel dit heel belangrijk is, hebben jongeren toch meer nodig dan dat alleen om gelukkig en succesvol in het leven te staan. Eén van die belangrijke vaardigheden is emotieregulatie. Het vormt een onmiskenbare hefboom om tot leren te komen en veerkracht te ontwikkelen. Daarnaast is het vermogen om optimistisch te zijn ook een voorwaarde om tot sociaal-emotioneel leren te komen. Emotieregulatie en optimisme zijn 2 thema’s binnen ‘life skills’ die jongeren helpen om vlot de uitdagingen te trotseren die het leven onvermijdelijk met zich meebrengt. In deze sessie leer je hoe jij jouw leerlingen kan stimuleren in hun emotionele intelligentie om veerkrachtiger in het leven te staan.

Elke Keersmaekers geeft les in het Sint-Pietersinstituut te Turnhout. Ze richtte op haar school emotionele intelligentie in als vak en linkt als classica filosofische wijsheden uit de klassieke oudheid aan hedendaagse life skills. Daarnaast is ze ook spreker, coach en auteur van het boek ‘Emotionele intelligentie voor jongeren’.


SESSIE 3.B Praktijksessie: Omgaan met ongewenst gedrag: gewoon doen! (herhaling van SESSIE 2.B) Carinne Podgorz
Elia Buytaert

In deze sessie krijg je concrete handvaten aangereikt om je op een positieve manier met leerlingen te verbinden, ook in lastige situaties. Aan de hand van een overzichtelijke poster krijg je inzicht in hoe je op een constructieve manier kunt omgaan met uitdagend gedrag. Met realistische voorbeelden en interactieve uitwisseling ontdek je hoe je dit kunt toepassen in een veilige en ondersteunende context. Geen theorie-overload, maar hands-on technieken om in te oefenen en dus meteen te gebruiken!

Carinne Podgorz en Elia Buytaert zijn beiden enthousiaste leerkrachten en beleidsmedewerkers aan het Koninklijk Atheneum te Berchem en delen een passie voor het versterken van leraren in hun klasmanagement.


SESSIE 3.C Cultureel responsief voor de klas staan (herhaling van SESSIE 2.C) Joseph El Bacha

Iedereen op school handelt vanuit het eigen referentiekader. Dit kan verbindend werken, maar ook voor botsingen zorgen tussen leerkrachten en leerlingen. Wil je een wij-gevoel creëren? Dan is het belangrijk om cultureel responsief te zijn in je interactie met jongeren. In deze sessie open je je ogen voor de verschillen in waarden, normen, opvattingen … die spelen op school. Wat leeft er bij jongeren? Wat is de straatcultuur? Is er zoiets als een Vlaamse cultuur en een Arabische cultuur? Door aandacht te hebben en open te staan voor de diverse achtergronden van leerlingen, maar ook door de gelijkenissen te benadrukken, kan een gemeenschappelijk gedragen waardenkader ontstaan.

Joseph El Bacha is criminoloog met brede ervaring als politieagent en jeugdwerker en is als docent gespecialiseerd in polarisatie, communicatie en diversiteit. Als trainer en expert ondersteunt hij professionals bij het aanpakken van grootstedelijke uitdagingen en het opbouwen van duurzame verbindingen.


SESSIE 3.D Regels en routines: preventief inzetten op gewenst gedrag (herhaling van SESSIE 2.D) An Leroy

Regels en routines brengen rust. In de literatuur komt dit naar voor als de meest cruciale bouwsteen voor effectief klasmanagement. Een beperkt aantal duidelijke regels installeren en routines aanleren die ingeoefend worden, bevorderen het efficiënt klasmanagement bij het begin van het schooljaar en nadien. In deze sessie krijg je veel inspirerende en concrete voorbeelden van hoe de deelnemende scholen uit het onderzoek, dit aanpakten.

An Leroy is pedagoog en werkt al meer dan 20 jaar als lerarenopleider in de opleiding secundair onderwijs van Karel de Grote Hogeschool. Ze heeft expertise in de thema’s klasmanagement, coaching, groepsdynamica en gesprekken met ouders. De laatste 3 jaar stond ze als zorgleerkracht in een 2de leerjaar en werkte ze als onderzoeker mee aan het beleidsonderzoek ‘effectief klasmanagement’. 


SESSIE 3.E Hoe bouw je aan een krachtig partnerschap tussen ouders en school? Samira Azeroual

In elke school, ongeacht context of ligging, worden onderwijsprofessionals vroeg of laat geconfronteerd met vragen over hoe ze de samenwerking met ouders kunnen versterken. Wat betekent ouder-schoolpartnerschap precies? Hoe schep je een gunstig partnerschapsklimaat? En vooral: wat werkt écht? KOOGO, de ouderkoepel voor het officieel gesubsidieerd onderwijs, ontwikkelde het denkkader ‘De Betrokkenheidsboom®’. Dit model ondersteunt scholen bij het groeien van ouderbetrokkenheid naar volwaardig partnerschap, met oog voor de gedeelde verantwoordelijkheid van ouders en school in het leertraject van het kind.

Samira Azeroual is al 27 jaar actief in het onderwijs als leerkracht, directeur en momenteel als stafmedewerker diversiteit bij ouderkoepel KOOGO. Ze verrijkte haar pedagogische achtergrond met een opleiding gezinswetenschappen.


SESSIE 3.F Praktijkvoorbeeld herstelgericht werken: elk conflict een leermoment! Inge Verbist

Je krijgt het verhaal te horen van hoe een secundaire school, Sancta Maria Aarschot, een 10-tal jaren geleden een transformatie doormaakte door ‘leren’ te bekijken vanuit een cognitief én een affectief standpunt. De verbinding tussen beide is het tienerbrein, met al zijn mogelijkheden en beperkingen. Via een specifieke gespreksmethodiek (LSCI) grijpt men er elk conflict aan als leerkans voor zowel leerlingen als leerkrachten.

Inge Verbist werkt al heel wat jaren als leerlingbegeleider op Sancta Maria Aarschot.  Zij is verantwoordelijk voor de 1e graad.  Samen met een collega werkte zij een beleid uit rond leren en gedrag. Zo ontwikkelden ze samen ‘Het Leeratelier’, wat een houvast biedt voor leerlingen, leerkrachten en ondersteunend personeel.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.