Taaldag 2019 - Ronde 4 (14:40 - 15:50)

Keuze Lesgever
4.01 eTwinning, samenwerken met een klas in het buitenland Jeroen De Keyser

Met eTwinning start je eenvoudige klasprojecten op met een klas in het buitenland. Je bereikt je leerdoelen, motiveert je leerlingen en leert zelf bij.
Na deze sessie weet je hoe je deel kan uitmaken van deze groep van meer dan 600.000 leerkrachten, hoe je een boeiende partner of een interessant projectidee kan vinden en hoe je een eTwinning-project opstart én alles ook nog tot een goed einde brengt. Wil je goed voorbereid zijn? Surf dan alvast eens naar www.etwinning.net

 

DOELGROEP:

☒Secundair Onderwijs:

☒aso              ☒kso                ☒tso          ☒bso      

☒1ste graad

☒2de graad

☒3de graad


4.02 Een slimme schrijfdidactiek voor de 2de en 3de graad Jelle De Keersmaecker

Leerkrachten zien de vele uren verbeterwerk van schrijftaken niet altijd vertaald in voelbare vooruitgang. Leerlingen bekijken enkel het punt en de taak verdwijnt samen met al jouw moeite (en de mogelijke leerwinst) onderaan de rugzak of handtas. Het kan anders. Deze sessie focust op onmiddellijk bruikbare instructie-, feedback- en remediëringstips aan de hand van de KATERN-schrijfdidactiek.

 

Herhaling van ronde 1 sessie 1.02

 

DOELGROEP:

☒Hoger Onderwijs

☒Volwassenenonderwijs

☒Secundair Onderwijs:

☒aso              ☒kso                ☒tso       ☒NT2 (hogere niveaus)

☒2de graad

☒3de graad


4.03 La grammaire : un point, différentes approches Yann Morard

La grammaire n’est pas compliquée ni ennuyeuse en soi. C’est la manière de l’aborder qui va la rendre accessible et même intéressante. Alors, comment faire pour « accrocher » nos élèves ? Quelles « excuses » trouver pour aborder (et réviser) un point de grammaire ? Jusqu’où aller dans les explications ? Comment faire pour que tout reste dans la tête de nos élèves ? Voilà des questions auxquelles nous tenterons de répondre, à travers un point de grammaire précis : les pronoms compléments (le, la, les, lui, leur, en, y). Nous verrons comment notre tableau, la body grammar, un quiz, des fiches A et B et même une dictée pourront nous rendre service.

 

Herhaling van ronde 1 sessie 1.03

 

DOELGROEP:

☒Volwassenenonderwijs

☒Secundair Onderwijs:

☒aso     ☒tso        

☒2de graad

☒3de graad


4.04 wordt niet meer aangeboden (VOLZET)

4.05 wordt niet meer aangeboden (VOLZET)

4.06 Leerplandoelen realiseren aan de hand van activerende werkvormen. Marlène Rasir

Tijdens deze sessie gaan we

  • leerplandoelen oefenen via activerende en coöperatieve werkvormen;
  • vaardigheden spontaan combineren;
  • via ict-werkvormen en spelvormen de communicatie en het leerplezier bevorderen in je lessen MVT;
  • eenvoudige toepassingen en ideeën delen om variatie te bieden in je les / handboek.
  • reflecteren over (nog) meer mogelijkheden voor je eigen klas.

 

Herhaling van ronde 3 sessie 3.09

 

DOELGROEP:

Volwassenenonderwijs

Secundair Onderwijs:

x aso              x kso                

x 1ste graad

 


4.07 wordt niet meer aangeboden (VOLZET)

4.08 deze sessie wordt niet aangeboden (VOLZET)

4.09 Meertaligheid in de klas – functioneel meertalig leren: wat is het en hoe begin je eraan? Daria Ashurova

Wat als we niet enkel het Nederlands, maar alle talen van de meertalige leerlingen zouden beschouwen als nuttig en wenselijk in de klas, en er dus voor zouden zorgen dat ze die ook in de klas kunnen gebruiken?

Dit idee vormt de basis van ‘functioneel meertalig leren’, een benadering die meertalige leerlingen toelaat om hun volledige talige repertoire te benutten en zo hun leerrendement te verbeteren – zonder dat het wijzigingen in het curriculum vereist.

In deze sessie bekijken we:

  • wat ‘functioneel meertalig leren’ is en wat de succesfactoren ervan zijn;
  • hoe je ‘functioneel meertalig leren’ in jouw klas inzet.

 

Herhaling van ronde 2 sessie 2.09

 

DOELGROEP:

☒Secundair Onderwijs


Terug naar overzicht van workshops