Dag van het ondersteunend personeel - uitgesteld 20-21 - Ronde 4 (14:30 - 15:45)

Keuze Lesgever
4.1 Tips en trucs om efficiƫnt te (leren) werken met Excel (VOLZET) Mario Kicken

In deze sessie krijg je een groot aantal nuttige tips & trics aangereikt om sneller en efficiënter te leren werken met een rekenblad. We werken met Microsoft Excel, maar bekijken ook de mogelijkheden van Google Spreadsheets.

MS Excel (2016):

  • Kennis maken met de werkomgeving
  • Invoer en aanpassingen van gegevens
  • Opmaak van mijn rekenblad aanpassen
  • Getalnotaties toepassen
  • Werken met de ‘magische’ vulgreep
  • (Automatisch) rekenen met formules
  • Sorteren en filteren van gegevens
  • De opmaak van mijn rekenblad automatisch laten aanpassen d.m.v. voorwaardelijke opmaak

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie maar een goede basiskennis van computer- en internetgebruik zijn noodzakelijk (kopiëren/plakken, opslaan, bestand opslaan …).
Deelnemers brengen hun eigen laptop mee waarop MS Excel (2016) geïnstalleerd is.


4.2 De secretariaatsmedewerker als verbindingsfiguur. Hoe bemiddelend optreden in conflictsituaties? Nele De Ranter

Als secretariaatsmedewerker ben je eerste aanspreekpunt voor velen. Niet zelden gaan deze gesprekken over conflictsituaties die gepaard gaan met (hevige) emoties. Een leerling komt overstuur te laat aan op school, bang voor de reactie van de leerkracht. Een collega komt zijn beklag doen over de wanorde die zijn voorganger achter liet in het lokaal. Een boze ouder belt omdat hij het niet eens is met een beslissing die de school nam. En zo zijn er nog talloze situaties te bedenken waarin je verwacht wordt een antwoord te bieden. Wat zeg je in zo’n geval beter wel of toch maar niet? Hoe geef je erkenning zonder een standpunt in te nemen? Hoe zorg je dat je klantgericht blijft en dat je toch je eigen rol blijft bewaken? Dit zijn vragen waarop deze sessie een antwoord probeert te bieden door enkele kaders aan te reiken die in het achterhoofd gehouden kunnen worden wanneer de volgende lastige situatie zich aandient.


4.3 Verbindende communicatie (VOLZET) Hilde Van Gool

Als ondersteunend personeel op een school sta je in relatie met allerhande partners: de leerkrachten, de leerlingen, hun ouders, de directie, de buurtbewoners, en ga zo maar door. Communicatie is dan ook een sleutelbegrip in jouw opdracht. Deze communicatie verloopt niet altijd en overal even vlot. Mensen komen geregeld met hun frustraties bij jou terecht, soms word je op dingen aangesproken waar je zelf geen vat op hebt, er wordt al eens geklaagd in de wandelgangen,… De ideeën van Marshall Rosenberg rond verbindende communicatie kunnen helpen om beter bewust te worden van de manier waarop we communiceren. Ze kunnen helpen om relaties op te bouwen waarin alles kan en mag gezegd worden, zij het wel op een geweldloze manier. In deze sessie wordt het gedachtegoed van Rosenberg toegelicht en worden enkele toepassingen gemaakt, specifiek gericht op situaties in de onderwijscontext.


4.4 Uitwisselingsmoment medewerkers personeelsecretariaat Marina Jonckers

Als verantwoordelijke voor de personeelsadministratie kom je regelmatig nieuwe, pittige uitdagingen/problemen tegen die niet altijd door het volgen van een of andere nascholing op te lossen vallen. Het gaat zowel om inhoudelijke als praktische, administratieve opvolging van een aantal zaken die je dan zelf zo goed en zo kwaad mogelijk probeert aan te pakken. Welk systeem moet je bv. bedenken of gebruiken om de vervangingen van vervangingen op te volgen?
Deze sessie heeft tot doel verantwoordelijken van de personeelsadministratie samen te brengen in een open leergemeenschap zodat je kan leren van elkaar. Je brengt een constructieve dialoog tot stand met je collega's om vele, kleine uitdagingen aan te pakken. Je lijst samen je leervragen op en probeert meteen goede praktijken of mogelijke oplossingen uit te wisselen. Indien dit als positief ervaren wordt, hernemen we een dergelijke bijeenkomst volgend schooljaar.

Wie aan deze sessie deelneemt, stuurt zijn of haar vragen op voorhand door naar isabella.vinck@uantwerpen.be.


4.5 MVD-personeel: de belangrijkste reglementering opgefrist met specifieke aandacht voor busbegeleiders Buitengewoon Onderwijs (uitsluitend vrij gesubsidieerd onderwijs!) Annelies Bries

In deze workshop krijg je een update over de belangrijkste reglementering i.v.m. dat deel van het personeel in het gesubsidieerd vrij onderwijs dat de arbeidsreglementering van de privésector volgt, met name meester- vak- en dienstpersoneel e.a. Je bekijkt het toepassingsgebied en de bevoegdheid van de Paritaire comités 152 (arbeiders) en 225 (bedienden). Je zoemt in op de specifieke aandachtspunten voor de busbegeleiders in het buitengewoon onderwijs.

Wie specifieke vragen heeft, kan die op voorhand doorsturen naar annelies.bries@acerta.be.


4.6 Rugklachten, een stille killer! Inspirerende workshop MET oplossingen! (VOLZET) Nicolas Vergauwen

Je zoemt in op de mogelijkheden om lichamelijke klachten tijdens het werk te voorkomen. Je krijgt inzicht in bepaalde houdingsgewoonten, hoe bepaalde klachten hierdoor tot stand kunnen komen en krijgt ook een aantal concrete oplossingen aangereikt om hier mee om te gaan. Hoe richt je best je werkplaats in, hoe kan je 'gezond' werken en welk programma kan je best volgen als je al rugpijn hebt?
Een must voor iedere secretariaatsmedewerker!


4.7 Werken onder emotionele druk Hendrik Gaublomme

Bewaken en begeleiden van kinderen of jongeren, in groep of individueel, vraagt vaak heel wat inzet. Lichamelijke en mentale inspanning eigen aan spreken, alert zijn, plannen, beslissen, bewegen... wordt vaak onderschat, maar kan je mits een goede nachtrust compenseren. Daarnaast zijn er ook vaak  emoties die je ‘bedrukt’ maken, zoals onmacht, faalangst, frustratie, kwaadheid, ongeduld. Deze emotionele druk is moeilijker te ontkoppelen, de aanleiding verdwijnt niet zomaar,  problemen zijn soms ‘blijvend’ van aard.
Tijdens deze workshop maak je kennis met vier strategieën om deze niet-gewenste emoties tijdig te herkennen, te ontkoppelen en draaglijker te maken. Je leert jezelf rust te gunnen aan denken en voelen.


Terug naar overzicht van workshops