Dag van het geschiedenisonderwijs 2020 - Wereldgeschiedenis - Workshops per graad (13:00 - 15:00)

Beperkt aantal deelnemers per workshop.

Keuze Lesgever
Graad 1: 'Antieke wereldgeschiedenis: globale perspectieven op Griekenland en Rome' Arjan Zuiderhoek

De Griekse en Romeinse beschavingen stonden niet op zichzelf maar werden sterk beïnvloed door contacten met andere culturen. Tegelijkertijd waren de grote rijken van de Oudheid (Alexanderrijk, Seleucidenrijk, Romeinse rijk) zelf ook immense culturele lappendekens. In deze workshop zullen we aan de hand van concrete voorbeelden drie wereldhistorische perspectieven op de Oudheid bespreken: ‘globalisering’ binnen de antieke keizerrijken; vergelijkende analyse (bijv. Rome vs. China); en cultuurcontact door lange-afstandshandel en exploratie.
Workshop voor leerkrachten geschiedenis die lesgeven in de eerste graad.


Graad 2 'Hoe de buiten-Europese wereld ons veranderde' (VOLZET) Johan Verberckmoes

‘Zij globaliseerden ons ‘…
Chinese zijde, Arabische cijfers, koffie uit Jemen, Amerikaanse ananas, goud uit de Sahara, tuinfonteinen uit Perzië en zo veel meer, zij hebben ons vanaf de middeleeuwen nieuwe culturele patronen aangeleerd. Onze Europese wereld is geglobaliseerd geraakt omdat de impuls zowel van buitenaf kwam als dat Europeanen zelf de wereld introkken.
Wij richten ons in deze sessie op die impuls van buitenaf met voorbeelden uit de 13de tot de 18de eeuw.
Workshop voor leerkrachten geschiedenis die lesgeven in de tweede graad.


Graad 3 'Arm Vlaanderen vanuit globaal perspectief' Maarten Van Ginderachter

De term ‘Arm Vlaanderen’ is in de loop van de tweede helft van de 19de eeuw ontstaan, als reactie niet alleen op intern-Belgische, maar ook op globale ontwikkelingen. Deze lezing verbindt verschillende delen van de wereld - van het Paaseiland, over Peru en New York tot Kortrijk - en brengt ecologische, sociale, economische, politieke, demografische en culturele evoluties samen in een poging de globale geschiedenis van ‘Arm Vlaanderen’ te vatten.
Workshop voor leerkrachten geschiedenis die lesgeven in de derde graad.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.