Welkom!
Het voorjaar van 2025 brengt opnieuw een ruim aanbod aan nascholingen voor iedereen in het brede onderwijsveld, met aandacht voor de meest recente evoluties in het onderwijslandschap. Ontdek het aanbod op deze website of via de themaboekjes voorjaar 2025.
Wil je informatie van CNO op jouw maat ontvangen in je brievenbus of mailbox, lees dan hier hoe je jouw communicatievoorkeuren instelt!
Themadagen
Tijdens een themadag komen lezingen, workshops, rondes... aan bod binnen een bepaald thema of voor een specifieke doelgroep. Noteer alvast de data voor voor 2025 in je agenda. Bij themadagen waarvoor je nu reeds kan inschrijven zie je de titel als aanklikbare link.
In de kijker
AmAI: hoe pak je innovatieve technologieën in het algemeen en AI in het bijzonder aan op schoolniveau? (herhaling 1) 28-04-2025
De supersnelle evolutie binnen het domein van AI en andere innovatieve technologieën dagen scholen en schoolleiders uit om hier op doordachte en gepaste wijze mee om te gaan. Tijdens deze cursusdag krijg je een toelichting bij de manier waarop AI ingrijpt op het integrale schoolbeleid en waarom het noodzakelijk is om een sterk en gedragen schoolbeleid op AI uit te werken en te implementeren in de bestaande beleidskaders op de school.
Aan de hand van een concrete casus uit het secundair onderwijs bouw je doorheen de dag in verschillende groepen een strategisch beleidsplan op, waarin de verschillende componenten worden verwerkt en meegenomen. Tijdens de oefeningen is er ruimte voor uitwisselen van goede praktijken en ervaringen.
Lees meer
Met proactieve cirkels kiezen voor sterke relaties en een veilig klasklimaat (herhaling 1) 27-05-2025
Cirkels creëren een forum dat leerlingen aanmoedigt om te spreken en te luisteren naar elkaar. Het is een methodiek die uitnodigt om als groep in dialoog te gaan en een echte “leer-gemeenschap” te vormen. Met deze werkvorm krijgen ook stille leerlingen een stem en worden moeilijke thema’s bespreekbaar.
Lees meer
Verhalend werken met oudere zorgvragers 28-04-2025
In de zorgsector is cultureel erfgoed een bekende tool om dialoog te stimuleren. Vooral reminiscentie is gekend. Object handling en object storytelling zijn twee andere waardevolle methodieken. Deze richten zich niet op het verleden, maar wekken emoties op door de nieuwsgierigheid van deelnemers te triggeren. Je vertrekt vanuit het hier, het nu en ieders persoonlijke ervaringen. Tijdens deze nascholing ontdek je hoe je op een andere manier met erfgoed aan de slag kan gaan!
Lees meer
Nascholingsaanbod voorjaar 2025
Ontdek het ruime nascholingsaanbod van CNO voor het voorjaar van 2025 op de manier die bij jou past!
- Gebruik de boomstructuur van onze website via de knop 'Nascholingsaanbod' links bovenaan.
- Ga gericht op zoek via de zoekfunctie van onze website rechts bovenaan.
- Blader door één of meerdere van onze themaboekjes:
Ontvang je geen boekje van ons, maar wil je er in de toekomst graag eentje krijgen?
Blijf je graag op de hoogte via een digitale nieuwsbrief op jouw maat?
Je hebt reeds een account bij CNO? Meld je aan via de knop rechtsbovenaan, klik op 'Mijn portaal' en vink het vakje naast 'Brochures op mijn postadres' en/of 'Digitale nieuwsbrieven' aan.
Je hebt nog geen account bij CNO? Klik op onderstaande knop om een account aan te maken. Vul zeker het onderwijsniveau waar je actief bent aan, je functie en indien van toepassing de vakken die je geeft. Zo ontvang je enkel informatie die voor jou relevant is.
Ik wil informatie op maat van CNO ontvangen
Postgraduaat Leerlingenbegeleiding in het secundair onderwijs
Het Postgraduaat Leerlingenbegeleiding in het secundair onderwijs is sinds jaren een vaste waarde binnen CNO. Twijfel je of dit postgraduaat iets voor jou is? Bekijk hieronder enkele getuigenissen van eerdere deelnemers!