Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Didactiek / ICT   Een vlotte overgang voor Frans tussen BaO en s.o.: c’est possible!

Een vlotte overgang voor Frans tussen BaO en s.o.: c’est possible!

Ben je leerkracht in de derde graad van het basisonderwijs of leerkracht Frans in de eerste graad van het secundair onderwijs? Ben je op zoek naar speelse en uitdagende manieren om de aanpak in jouw lessen Frans te verrijken? Vraag jij je soms ook af hoe je je leerlingen van de basisschool het best voorbereidt op de aanpak van de lessen Frans in het secundair onderwijs? Of vraag je je als leerkracht Frans in de eerste graad van het secundair onderwijs ook wel eens af of je verwachtingen wel zijn afgestemd op de beginsituatie van jouw leerlingen? Wil je meer de focus leggen op communicatieve vaardigheden maar weet je niet goed hoe je dat aanpakt als de voorkennis van de leerlingen nog niet sterk verankerd is? Tijdens deze nascholing krijg je een antwoord op deze vragen en onderzoek je hoe je het taalonderwijs versterkt voor alle leerlingen.

Programma

Tijdens deze nascholing verken je in de voormiddag de huidige eindtermen Frans van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs. Op basis van raakvlakken en verschillen tussen de doelen voor deze twee groepen bekijk je welke voorkennis echt stevig moet vastgezet worden bij de leerlingen opdat werkvormen en communicatieve aanpakken ook echt renderen in de taalles. Hierbij ga je als leraar uit het basisonderwijs en uit het secundair onderwijs samen rond de tafel zitten en is er tijd voor uitwisseling om de noden van de 2 groepen duidelijk in kaart te brengen.

In de namiddag krijg je meer voorbeelden aangereikt om aan communicatief en interactief talenonderwijs te doen. Je verkent enkele handboeken en methodes van het basis- en secundair onderwijs en je gaat na hoe je die materialen kan uitbreiden of verrijken. De inzichten en tips zijn onmiddellijk toepasbaar in de les zodat je als leerling én als leerkracht hier meteen de vruchten van plukt. 

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing

  • interpreteer je op een juiste manier de doelen uit het leerplan Frans van het basisonderwijs en die uit de leerplannen 1ste graad Frans van het secundair onderwijs;
  • heb je inzicht in een effectieve aanpak in de lessen Frans;
  • duid je het belang van ‘voorkennis verankeren’ bij de leerlingen;
  • kan je op speelse en interactieve manieren de basiskennis inoefenen;
  • beoordeel je materialen uit een hand- en werkboek en verrijk je deze volgens een communicatieve aanpak.

Doelgroep

Leerkrachten uit de 3de graad BaO die Frans geven en leerkrachten Frans uit de 1ste graad s.o.

Begeleiding

Ann-Sophie Schouteden is lerarenopleider verbonden aan UCLL. Ze neemt de vakken Franse taalvaardigheid, didactiek en vroegvreemdetaalonderwijs voor haar rekening. Vanuit een grote voorliefde voor vreemde talen wil ze (toekomstige) leraren sterk voorbereid naar het veld sturen. Op die manier wil ze zowel leerlingen als leerkrachten de kansen, unieke ervaringen en uitdagingen van het aanleren van een vreemde taal in een vroeg stadium laten ervaren.

Mee te brengen door cursist

Handboek of de methode Frans die wordt gebruikt in de lessen Frans

Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen