Je bent hier:
Interactieve lessen Frans in de basisschool: talig aan de slag met muzische impulsen
Interactieve lessen Frans in de basisschool: talig aan de slag met muzische impulsen
Lijkt het je wat om de lessen taalinitiatie en vreemdetalenonderwijs Frans te verrijken met muzische impulsen? Jonge kinderen zijn doorgaans erg enthousiast om een nieuwe taal te leren. Zelf communiceren in deze vreemde taal is voor hen betekenisvol als ze ruimte krijgen iets van zichzelf te delen. Wil je weten hoe je leerlingen taalvaardiger kan maken dankzij muzische workshops? Duik samen met ons in enkele interactieve, creatieve werkvormen voor taalstimulering.
Programma
Tijdens deze nascholing leer je hoe je woorden, frasen en zinnen kan automatiseren dankzij interactieve werkvormen. De focus ligt op ontwikkelingsgericht muzisch taalonderwijs [taalcultuur.pxl.be]. Je haalt inspiratie uit enkele praktijkvoorbeelden van multidisciplinaire workshops beeld, muziek, drama en beweging. Daarnaast wordt het belang van directe instructie voor grammatica- en woordenschatonderwijs en een systematische herhaling dankzij interactieve taaltaken benadrukt. Je gaat in gesprek over de meerwaarde van interactieve, muzische werkvormen voor vroeg vreemdetalenonderwijs in de basisschool.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- schat je in hoe je je lessen Frans kan verrijken met muzische werkvormen;
- heb je een beter inzicht in een effectieve didactiek voor het automatiseren van taalstructuren voor vroeg vreemdetalenonderwijs Frans in de basisschool;
- kan je duiden welke werkvormen geschikt zijn om een vreemde taal duurzaam te verankeren in het langetermijngeheugen.
Doelgroep
Leerkrachten uit het lager onderwijs; ook kleuterleerkrachten die lesgeven aan de oudste kleuters (3de kleuterklas) zijn welkom. Verder ook interessant voor leerkrachten uit de B-stroom van het secundair onderwijs.
Begeleiding
Karen Reekmans is lerarenopleider en onderzoeker Frans en meertaligheid in de basisschool aan de lerarenopleiding van Hogeschool PXL en werkte als leescoach voor het project PXL Liever lezen!. Sinds 2010 verdiept zij zich in taalverwerving dankzij muzische expressie (taalCULTuur) en onderwijs vanuit de kunsten (ArtiCULan). Zij is auteur van de boeken ‘Vertaalde verbeelding’, ‘Hayya’ en ‘Taalduiken en artisticuleren’.
Praktisch
Cursuscode:
24/BAS/117ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 6 februari 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.