Taaldag 2018 - 2de ronde (11:15 - 12:15)
Deze ronde bevat 7 werkwinkels, maak je keuze.
Keuze |
Lesgever |
2.01 Eureka! Aan de slag met fictie en non-fictie tijdens de Jeugdboekenmaand |
Margot Van Dingenen |
Doelgroep: Leraren Nederlands eerste graad secundair onderwijs Inhoud: Voor de Jeugdboekenmaand heeft Iedereen Leest een handleiding gemaakt rond werken met boeken in de klas. Dit jaar is het thema Wetenschap & Techniek en breiden we de handleiding verder uit. In deze sessie krijg je eerst wat meer uitleg over het thema en de boekenkeuze. Met een nadruk op activerende werkvormen gaan we daarna concreet aan de slag. Wat kan je bijvoorbeeld doen met prentenboeken tijdens de les? En hoe kan je non-fictie een plaats geven in de klas? Er is geen voorkennis vereist, alleen maar zin om het thema te ontdekken en een aantal werkvormen uit te testen tijdens deze interactieve sessie.
|
2.02 Ze durven de taal die ik geef niet meer te spreken en hebben ze die eigenlijk nog wel nodig? |
Mathea Simons |
Doelgroep: Alle taalleerkrachten Inhoud: In deze sessie, waarin we onderzoeksresultaten combineren met interactieve werkvormen, gaan we in op twee bezorgdheden van taalleraren: het nut van de (vreemde) taal die ze onderwijzen en de uitdaging om bij leerlingen de nodige durf te ontwikkelen de taal te spreken. Voor het eerste luik gaan we in op de resultaten van een recente studie naar de positie en het belang van verscheidene vreemde talen in Vlaanderen. Voor het tweede luik, dat er logisch op volgt, bekijken we wat we kunnen doen om communicatiedurf in ons taalonderwijs aan te moedigen. Deze sessie wordt herhaald in de 4de ronde: sessie 4.02
|
2.03 Petite histoire de la chanson française |
Stefaan Samaey |
Doelgroep: Leerkrachten Frans Inhoud: In deze sessie krijg je een uitgebreid overzicht van het Franse chanson van de voorbije 100 jaar, van variété over de yéyé-periode tot rap. Artiesten als Maurice Chevalier, Edith Piaf, Claude François, Serge Gainsbourg, Johnny Hallyday, Michel Sardou, Daniel Balavoine, Patrick Bruel, Mylène Farmer, Zaz… passeren de revue met gekende en minder gekende fragmenten. Vele van die liedjes zal je niet meer op dezelfde manier beluisteren, als je de –vaak sappige of trieste- verhalen erachter kent. ‘Les lacs du Connemara’ is minder onschuldig dan het lijkt… of hoe Serge Gainsbourg France Gall in verlegenheid wist te brengen… of Christophe die het bij Aline uitschreeuwde om een totaal andere reden…
|
2.04 Dialectloket: taalvariatie op het net en in de klas |
Pauline Van Daele |
Doelgroep: Leraren Nederlands Inhoud: In Vlaanderen en Nederland hoor je vandaag allerlei soorten Nederlands: van “echt, authentiek” dialect tot Standaardnederlands, met daartussen verschillende vormen, die in Vlaanderen vaak in één woord tussentaal worden genoemd. Ook tussen Nederlanders en Vlamingen hoor je duidelijke verschillen, en nog anders klinken onze verre taalgenoten in onder andere Suriname, Aruba en Curaçao. Het Nederlands is rijk aan variatie en dat is, zoals elke vorm van diversiteit, op zich een positief gegeven. Om die taalvariatie in de verf te zetten, ontwikkelden de dialectologen van de Universiteit Gent het Dialectloket, een populariserende website over taalvariatie in het algemeen en dialecten in het bijzonder. Met tal van geluidsfragmenten, video’s en taalkaarten bundelt het digitale platform een schat aan informatie voor de lessen Nederlands. We laten alvast een aantal praktijkvoorbeelden zien! Deze sessie wordt herhaald in de 3de ronde: sessie 3.04
|
2.05 The Magic of Words – Enhancing Effective Vocabulary Learning |
Alex Warren |
Doelgroep: TARGET AUDIENCE: Secondary/college English language teachers Inhoud: CONTENT: Teaching and developing students’ range of vocabulary is a seemingly never-ending task. But, by focussing on word-building, collocations, chunks and making students active participants in their own vocabulary learning through the use of context, we can speed up vocabulary learning and develop greater language awareness. In this hands-on workshop, we’ll explore ways in which to enhance effective vocabulary learning using examples from National Geographic Learning’s Life second edition.
|
2.06 Aan de slag met kamishiba |
Inge Umans |
Doelgroep: Alle taalleerkrachten Inhoud: In deze sessie komt het gebruik van kamishibai als vertel-en werkvorm aan bod. De spreker vertelt over de oorsprong van kamishibai en laat de deelnemers zelf de magische kracht hiervan ervaren. Een warme uitnodiging om er zelf mee aan de slag te gaan!
|
2.07 Aktuelle Online-Unterrichtsmaterialien des Goethe-Instituts und der Deutschen Welle |
Wolfgang Schreiber |
Doelgroep: Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer Inhoud: In diesem Workshop schauen wir uns in Kleingruppen aktuelle Materialien für den Deutschunterricht an und probieren sie gleich aus. Alles ist frei zugänglich und kostenlos im Internet zu finden: Sport in Deutschland; das Deutschlandlabor; Deutsch für dich, die Community für Deutschlerner; Musik-Videos mit Didaktisierungen und vieles mehr! Teilnehmer sollten am besten Tablets oder Laptops mitbringen.
|
Terug naar overzicht van workshops