SESSIE 1.01 - Technologie tussen beeld en taal: verantwoord communiceren over AI |
Anthony Longo |
Onderwijsinstellingen staan vandaag voor de uitdaging om mensen te informeren over de werking en de effecten van Artificiële Intelligentie (AI). Deze opdracht botst op enkele obstakels. Eén van die obstakels is de recente AI hype, die overdreven en onrealistische verwachtingen over nieuwe technologieën creëert. Onze verwachtingen over nieuwe technologieën ontstaan vaak door beeldvorming. Soms is dit visueel: denk aan stockbeelden, films of videogames waarin we robots tegenkomen, vaak in mensachtige gedaantes. Maar vaak is het ook de taal die onze verbeelding aanwakkert: de werkwoorden, adjectieven en naamwoorden die we gebruiken om over technologie te spreken. De term 'artificiële intelligentie' zelf lokt bijvoorbeeld al heel wat debat uit over hoe ‘intelligent’ zo’n machine precies is. In deze sessie ontdek je welke rol (talige en visuele) beeldvorming speelt in de AI hype en welke risico’s hieraan verbonden zijn. Je maakt eerst kennis met het breder verband tussen taal, beeld en technologie. Van hieruit onderzoek je met de andere deelnemers hoe deze beelden afleiden van de belangrijkste ethische en maatschappelijke vraagstukken over AI. Je stapt de workshop buiten met praktische tools om bewust en informatief om te gaan met beeld en taal in onderwijs over AI. De sessie is in eerste instantie gericht op leerkrachten die AI-gerelateerde thema’s op een kritische en zinvolle wijze willen integreren in hun onderwijs. Daarnaast biedt de workshop ook inspiratie en handvaten voor beleidsmakers en coördinatoren die ethisch en maatschappelijk verantwoord willen leren communiceren over AI. Anthony Longo is doctoraal onderzoeker in de wijsbegeerte aan UAntwerpen. Zijn onderzoek richt zich op de relatie tussen algoritmes en oordeelsvorming op sociale media. Hij richtte in 2021 De Virtuele Mens vzw op: een filosofisch platform dat bedrijven en het brede publiek helpt om bewust en zinvol om te gaan met digitale technologie.
|
SESSIE 1.02 - ChatGPT als onderwijsassistent: concrete voorbeelden van toegevoegde waarde (VOLZET) |
Pieter Fivez |
In deze sessie bekijk je concrete voorbeelden van de toegevoegde waarde die ChatGPT kan leveren als onderwijsassistent. De focus ligt hierbij zowel op het ontlasten van de lesgever als op het verbeteren en uitbreiden van bestaand lesmateriaal. Je ontdekt de mogelijkheden om dit toe te passen op vlak van taalvaardigheid, mondelinge vaardigheden, schrijfvaardigheid, literatuurstudie en interactieve oefeningen. Pieter Fivez behaalde zijn doctoraat in de Computationele Taalkunde aan de Universiteit Antwerpen. Hij werkt momenteel als de coördinator van het Antwerp Text Mining Centre (TEXTUA), een kernfaciliteit van de Universiteit Antwerpen met een divers portfolio van 'text mining'-services.
|
SESSIE 1.03 - AmAI: hoe pak je AI aan op schoolniveau? |
Roeland Van Kerckhove |
Tijdens deze sessie krijg je een toelichting bij de manier waarop AI ingrijpt op het integrale schoolbeleid en waarom het noodzakelijk is om een sterk en gedragen schoolbeleid op AI uit te werken en te implementeren in de bestaande beleidskaders op de school. Naast een raamwerk met verschillende componenten krijg je input rond de nood van een goed samengestelde ‘sponsor coalition’. Volgende items komen aan bod: - Inzichten en Discussie: een verkenning van gAI en de potentiële toepassingen binnen het onderwijs.
- beleidsvorming: richtlijnen en praktische tools om een schoolbreed beleidskader te ontwikkelen. Wat zijn onder andere de voorwaarden voor inzet en de doelstellingen die daarmee gepaard gaan.
- Sensibilisering en Educatie: het belang van bewustwording en educatie omtrent gAI, en voor wie deze informatie relevant is binnen de scholengemeenschap.
- Stakeholder Betrokkenheid: tips en strategieën om de belangen en vragen van personeel, leerlingen en andere betrokkenen effectief te adresseren en integreren in uw beleid.
Deze sessie richt zich tot beleidsmakers, ICT-coördinatoren, pedagogisch begeleiders, schoolbestuuren en middenkaders. Roeland Van Kerckhove begeleidt organisaties doorheen transformatieve projecten in diverse sectoren. Met een achtergrond in economie, een master in onderwijswetenschappen, oplossingsgericht coachen en als Prosci-gecertificeerd veranderingsdeskundige, richt hij zich op het bevorderen van positieve culturele verschuivingen binnen organisaties. Zijn expertise ligt in het optimaliseren van menselijk kapitaal, het afstemmen van talent op organisatiedoelen en het stimuleren van continue verbetering.
|
SESSIE 1.04 - Putting the Chat in ChatGPT |
Robbe Wulgaert |
Tijdens deze sessie word je meegenomen in de wereld van prompting en zie je hoe je de output van GPT-modellen kunt verbeteren door je instructies of vragen beter te formuleren. Je besteedt aandacht aan de verschillende rollen voor de GPT-tool, geeft pedagogische wenken mee en verwerkt specifieke informatie over de doelgroep. Daarbij werk je met een framework gebaseerd op het onderzoek van Mollick et al., zodat je deze vaardigheden effectief kunt ontwikkelen. Daarnaast maak je kennis met de basisprincipes van GPT-tools, waaronder het belang van context. Door deze sessie krijg je dus handvatten om GPT-technologie op een zinvolle manier in je onderwijspraktijk toe te passen. Deze sessie kan gevolgd worden door leerkrachten uit het secundair onderwijs die aan de slag wensen te gaan met GPT-technologie. Er is geen vakspecifiek profiel verbonden aan deze sessie. Robbe Wulgaert is leraar programmeren, artificiële intelligentie en Design Thinking in Gent. Daarnaast is hij vakbegeleider bij het opleidingsonderdeel Vakdidactiek B aan de Educatieve Master Grieks-Latijn aan de UGent. Samen met zijn studenten ontwerpt hij digitaal lesmateriaal. Verder kan je Robbe vinden in afleveringen over AI-technologie zoals ‘Het Digitale Dilemma’ (VRT), ‘Snapt Ge Mij Nu’ (VRT) en ‘De Leraar Denkt …’ (Buiten De Krijtlijnen). www.robbewulgaert.be of www.aiindeklas.be
|
SESSIE 1.05 - Taalondersteuning voor minder taalvaardige leerlingen via digitale tools en AI |
Quinten Noppen |
Je wordt op elke school geconfronteerd met een groeiende groep minder taalvaardige leerlingen. Ze hebben nood aan de juiste taalondersteuning in de klas en thuis. Hoe kan je deze jongeren ondersteunen en sterker maken in taal via AI en digitale tools? Je krijgt tijdens deze sessie direct inzetbare middelen aangereikt. We bekijken de sterkte van de Insluitende lezer in Word, live ondertiteling in PowerPoint, Diffit, Copilot, ChatGPT en enkele extensies in Microsoft en Google. Deze sessie richt zich tot leerkrachten, zorgleerkrachten, taalondersteuners, vervolgcoaches, coördinatoren, beleidsmakers of directieleden uit het basisonderwijs, secundair onderwijs, bijzonder onderwijs of OKAN-onderwijs. Quinten Noppen is ondersteuner voor het Vrije Onderwijs in Antwerpen. Hij heeft jaren leservaring in NT2 en werkt al 25 jaar op scholen met OKAN- en ex-OKAN-leerlingen.
|
SESSIE 1.06 - Evaluatie en feedback geven met AI als assistent |
Lut De Jaegher |
Laat je inspireren door de mogelijkheden van AI om gedifferentieerde toetsen te maken, waarmee je inspeelt op de verschillende niveaus van je leerlingen. Eens de toets door de leerlingen gemaakt is, tonen we hoe je met behulp van AI en ChatGPT aan de slag kan voor evaluatie en feedback. Je leert hoe je antwoorden kan laten verbeteren op basis van je verbetersleutels en hoe AI je kan helpen om je verbetersleutels kritisch te bekijken en eventueel aan te passen waar nodig. Je ziet ook hoe je met AI gepersonaliseerde feedback kan formuleren voor je leerlingen. Tenslotte krijg je inzicht in de mogelijkheden om met AI de antwoorden van je leerlingen te analyseren en op die manier waardevolle inzichten te krijgen in hun leerproces. Dit doen we door AI in te zetten om patronen en trends in de antwoorden te herkennen, die je kunnen helpen om je lesinhoud gericht aan te passen indien nodig. Deze sessie richt zich tot leerkrachten, directies, administratief personeel en beleidsmedewerkers uit alle niveaus die AI doelgericht willen inzetten om hun taken te ondersteunen. Lut De Jaegher begon haar carrière bij Hewlett Packard en werkt nu aan de Arteveldehogeschool. Als docent is ze verbonden aan de vakgroep informatica en als onderzoeker en projectmanager heeft ze een ruime ervaring opgebouwd in internationale onderzoeksprogramma’s binnen en buiten Europa, met focus op blended learning, digitale geletterdheid en artificiële intelligentie in onderwijs. Lut geeft hierover lezingen en trainingen in binnen- en buitenland, en adviseert beleidmakers, scholen en universiteiten bij het implementeren blended learning en AI-technologieën in onderwijs.
|
SESSIE 1.07 - AI ook in jouw les! Een uitgebreide leerlijn artificiële intelligentie (secundair onderwijs) |
Natacha Gesquière |
Met de prijswinnende leerlijn AI Op School leer je jouw leerlingen begrijpen wat de achterliggende principes van artificieel intelligente systemen zijn. Wat zijn de mogelijkheden én beperkingen van AI? AI Op School biedt je gratis en kwalitatief lesmateriaal aan voor het secundair onderwijs over de werking van AI-systemen. Het lesmateriaal van AI Op School komt aan bod via verschillende STEM-projecten: AI en klimaat, sociale robot, AI in de landbouw, AI in de kunst, AI in zorg, taaltechnologie … Je vindt er activiteiten met en zonder computer. Er is dus voor elk wat wils en voor elke studierichting is er iets voorhanden. Het lesmateriaal rond AI is bovendien gelinkt aan de minimumdoelen, bv. van taal en wiskunde, en aan computationeel denken en mediawijsheid. Neem alvast een kijkje op aiopschool.be. Deze sessie richt zich tot alle geïnteresseerden die betrokken zijn bij het secundair onderwijs, volwassenenonderwijs of hoger onderwijs: leerkrachten, directie, pedagogische ICT-coördinatoren, STEM-coördinatoren, pedagogische begeleiding, inspectie … Natacha Gesquière stond als licentiaat wiskunde vele jaren in het onderwijs als leerkracht, maar is nu STEM-coach aan de UGent, Dwengo vzw en ‘iSTEM inkleuren’. Ze ontwikkelt didactisch materiaal voor Dwengo vzw rond STEM, computationeel denken, artificiële intelligentie en programmeren.
|
SESSIE 1.08 - Creatief schrijven met AI |
Ben Verhoeven |
Inspiratie vinden om een verhaal te schrijven is niet altijd gemakkelijk. Wat als je de technologie je een handje laat helpen? Als je een tekst schrijft samen met een taalrobot, is dat dan kunst? In deze sessie neemt Ben je mee door de sessie zoals die aan leerlingen gegeven kan worden, met extra uitleg voor leerkrachten. Je probeer ook de schrijfopdrachten uit, dus breng zeker een eigen laptop mee. Deze sessie richt zich tot leerkrachten 3e graad lager onderwijs en 1e graad secundair onderwijs. Ben Verhoeven (ERLNMYR) is wetenschapscommunicator, acteur en doctor in de Taalkunde. Hij speelt onder andere theatervoorstellingen over wetenschap en geeft workshops over taaltechnologie (AI) met kunsten.
|
SESSIE 1.09 - Beelden genereren met AI doe je zo! |
Vincent Vanrusselt |
Deze sessie gaat dieper in op de specifieke kenmerken van prompt engineering om beelden te genereren. Je leert hoe je veel voorkomende ‘hallucinaties’ kan counteren zodat de gewenste resultaten sneller en performanter uit de tools rollen. Daarnaast sta je stil bij auteursrechten en privacy-regels. Verschillende - gratis - tools worden verkend en gebruikt in de sessie. Je krijgt uitleg bij de achterliggende redenen waarom de verschillende tools andere resultaten opleveren. Tot slot sta je stil bij de verschillende functionaliteiten binnen de verschillende tools (uploaden van een voorbeeld, stijlkenmerken, afbeeldingsgrootte…) Voor deelname aan deze sessie is geen voorkennis vereist. Het is wel raadzaam dat je een toestel meeneemt (liefst een laptop). Beelden genereren als ‘eye candy’ voor publicaties, websites, cursussen en social media heeft iedereen in het onderwijsveld wel eens nodig. Vandaar dat deze sessie een meerwaarde kan zijn voor iedereen die van ver of dichtbij te maken krijgt met het gebruik van afbeeldingen. Ook wanneer je met leerlingen aan de slag wil, kan deze workshop waardevolle tips & tricks meegeven. Vincent Vanrusselt is, naast onderzoekshoofd van het Centrum Digitaal Leren van Hogeschool PXL, een huis-tuin-en-keuken-grafisch ontwerper en webdesigner. Met twintig jaar ervaring in de klaspraktijk op de teller is hij nu bezieler van alles wat met het versterken van digitale competenties gepaard gaat en dat voor zowel de lerende als de leerkracht.
|