Dag van het godsdienstonderwijs: 'op sleeptouw' - Keuzeronde 1 (10:45 - 13:00)
Keuze |
Lesgever |
Sessie 1.01 Alle stemmen horen in de (godsdienst)les, hoe doe je dat? |
Tina De Bisschop |
In onze groepen is het van belang dat elke stem gehoord wordt, niet alleen de dominante. Het gaat om het erkennen van alle stemmen en misschien vooral de stemmen die vaak over het hoofd worden gezien of niet gehoord worden. Door ook deze leerlingen te betrekken, kunnen we polarisatie tegengaan en een inclusieve dialoog bevorderen. Dit stelt groepen in staat om moeilijke gesprekken aan te gaan en te leren van verschillende perspectieven, wat essentieel is. We zullen eerst beknopt ingaan op de essentie van de weerstand: hoe ontstaat weerstand, welke theoretische kaders zijn er die we kunnen gebruiken en hoe kunnen we die weerstand zichtbaar maken en mogelijks verkleinen? Wellicht zullen we aspecten herkennen bij onszelf, onze collega's of onze leerlingen. Ongetwijfeld speelt ook de nee-stem een rol in onze eigen gedachten en directe omgeving. Vervolgens zullen we samen praktische tools, werkvormen en hulpmiddelen onder de loep nemen die we direct kunnen toepassen in onze lessen. Een aantal werkvormen proberen we onmiddellijk zelf uit, zodat je kan aanvoelen hoe je je eigen klasgroep kan begeleiden en warm maken om hun stem te laten horen in jouw les. Tina De Bisschop staat al bijna 20 jaar voor de klas als leraar godsdienst, Nederlands en informatica in DvM Humaniora in Aalst, het Londen aan de Dender. De laatste jaren geeft zij fulltime godsdienst in de 2de graad. Daarnaast is zij ook reeds enkele jaren actief als lerarenopleider op de Arteveldehogeschool in de vakgroep Katholieke Godsdienst en als stagebegeleider. De nee-stem kruist constant haar pad en haar inzichten hierrond geeft ze dan ook met plezier door.
|
Sessie 1.02 De Tobias-methode toegepast op Bijbels-spirituele horizonten |
Nel Vandecruys |
Tijdens deze sessie leggen we uit wat Bijbels-spirituele horizonten zijn en wat je ermee kan doen. Vervolgens gaan we samen aan de slag om via de Tobias-methode zelf de Bijbel te interpreteren. Nel Vandecruys volgde de lerarenopleiding voor het secundair onderwijs aan UCLL (vakken Nederlands en godsdienst). Hierna volgde Nel aan KULeuven de bachelor theologie en religiewetenschappen om later de master theologie te doen. Ondertussen staat Nel al 3 jaar in Don Bosco Haacht fulltime godsdienst te geven aan jongeren van 14 tot 18 jaar.
|
Sessie 1.03 Levensbeschouwelijke communicatie in de godsdienstles |
Ludwig Getteman Yoo Ree Elsemans |
Jongeren zijn op een onbevangen wijze verwonderd of verontwaardigd over het leven zoals zich dat aan hen voordoet. Zij stellen hierbij levensbeschouwelijke, religieuze en/of godsdienstige vragen. In de zoektocht naar (elementen van) antwoorden worden ze geconfronteerd met een veelheid aan levensbeschouwelijke alternatieven en hebben ze nood aan goede gesprekspartners. Jongeren hebben meer nodig om levensbeschouwelijk te kunnen groeien dan oppervlakkige, nivellerende, vrijblijvende gesprekken. Het communicatieproces in de godsdienstles beoogt geleidelijke verdieping van inzicht, vaardigheden en attitudes op het vlak van zingeving en (het zich positioneren in of tegenover) geloven. In deze sessie focussen we vanuit de praktijk op een aanpak waarbij de invalshoek van de Bijbelse traditie en de invalshoek van de leefwereld van jongeren elkaar zo benaderen dat ze elkaar ontsluiten. Het leerproces bestaat zowel uit het stellen, uitdiepen en verhelderen van vragen, als uit het zoeken naar en soms vinden van nieuwe antwoorden. Ludwig Getteman is inspecteur-begeleider RKGt voor het basisonderwijs in bisdom Antwerpen. Yoo Ree Elsemans is leraar godsdienst in KOGEKA Sint-Maria Geel en sinds 2016 deeltijds actief als inspecteur RKG in bisdom Antwerpen.
|
Sessie 1.04 Vos, Haas en God |
Sylvia Vanden Heede |
Als auteur van ‘Vos en Haas’ gaat Sylvia Vanden Heede in gesprek over wat haar drijft. Heeft de eenvoudige, overzichtelijke wereld van het populaire duo uit haar boeken raakvlakken met de realiteit? Wat heeft haar geloof te maken met hoe zij schrijft? Is er wel een verband? Sylvia Vanden Heede is geboren in 1961 te Zwevegem. Haar eerste boek verscheen in 1987. Tien jaar later ging de reeks 'Vos en Haas' van start.
|
Sessie 1.05 Aan de slag met spel als vormingsmiddel! |
Hendrik Bens |
Tijdens deze sessie maak je niet enkel kennis met spel als methode, maar bekijken we ook heel praktisch hoe je aan de slag gaat met spel als vormingsmiddel én met de nabespreking ervan. Wat zijn de kenmerken van spel? Hoe bouw je een nabespreking op met als doel om spel te koppelen aan de realiteit? … Tijdens de sessie spelen we kort verschillende spelen / doen we enkele activiteiten die je achteraf kan gebruiken met jouw leerlingen. De gebruikte spelen zijn: Hendrik Bens komt zelf uit het onderwijs en werkt al sinds 1999 als vormingsmedewerker bij de Aanstokerij (vroeger Centrum Informatieve Spelen). Hij houdt ervan om zijn ervaringen met spel als vormingsmiddel te delen met anderen.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.