In onze groepen is het van belang dat elke stem gehoord wordt, niet alleen de dominante. Het gaat om het erkennen van alle stemmen en misschien vooral de stemmen die vaak over het hoofd worden gezien of niet gehoord worden. Door ook deze leerlingen te betrekken, kunnen we polarisatie tegengaan en een inclusieve dialoog bevorderen. Dit stelt groepen in staat om moeilijke gesprekken aan te gaan en te leren van verschillende perspectieven, wat essentieel is. We zullen eerst beknopt ingaan op de essentie van de weerstand: hoe ontstaat weerstand, welke theoretische kaders zijn er die we kunnen gebruiken en hoe kunnen we die weerstand zichtbaar maken en mogelijks verkleinen? Wellicht zullen we aspecten herkennen bij onszelf, onze collega's of onze leerlingen. Ongetwijfeld speelt ook de nee-stem een rol in onze eigen gedachten en directe omgeving. Vervolgens zullen we samen praktische tools, werkvormen en hulpmiddelen onder de loep nemen die we direct kunnen toepassen in onze lessen. Een aantal werkvormen proberen we onmiddellijk zelf uit, zodat je kan aanvoelen hoe je je eigen klasgroep kan begeleiden en warm maken om hun stem te laten horen in jouw les. Tina De Bisschop staat al bijna 20 jaar voor de klas als leraar godsdienst, Nederlands en informatica in DvM Humaniora in Aalst, het Londen aan de Dender. De laatste jaren geeft zij fulltime godsdienst in de 2de graad. Daarnaast is zij ook reeds enkele jaren actief als lerarenopleider op de Arteveldehogeschool in de vakgroep Katholieke Godsdienst en als stagebegeleider. De nee-stem kruist constant haar pad en haar inzichten hierrond geeft ze dan ook met plezier door.
|