Dag van het filosofieonderwijs: filosofie in de wereld - Keuzeronde 1 (13:00 - 14:30)
Keuze |
Lesgever |
Sessie 1 - Filosoferen over emoties |
|
In emoties zit wijsheid. Klimaatpaniek of woede over wanbeleid bijvoorbeeld kunnen ons iets vertellen over wat we belangrijk vinden en hoe het met de wereld is gesteld. Toch is de waarde van emoties in de filosofie lang onderschat. Klopt het wel dat emoties de tegenpool van de rede zijn, zoals verschillende filosofen beweren? In deze workshop verkennen we hoe je dit thema kan aansnijden met jongeren. Je krijgt enkele methoden, werkvormen en literatuurtips mee over het thema. Dr. Martha Claeys, doctor in de filosofie, denkt na over hoe we ons op een goede manier tot onszelf en anderen kunnen verhouden. Ze is actief als schrijver, spreker en moderator en is columnist voor Trouw, De Standaard en Sampol. Haar debuut Trots. De filosofie van een emotie (Boom, 2023) won de Socratesbeker, de prijs voor het meest prikkelende filosofieboek van het jaar.
|
Sessie 2 - Autisme en neurodiversiteit: een andere manier van zien |
|
In deze sessie bekijken we hoe recent wetenschappelijk onderzoek samen met geleefde ervaring autisme beschouwt als een letterlijk andere manier van zien. Op die basis maken we voor autisme en neurodiversiteit aansluiting met disability studies die ons vragen om mensen met een beperking op een andere manier te zien. In toepassing hiervan concentreren we ons op Tourette's en hoe stigma hierin uiteindelijk de primaire ziektemaker is. Dr. Jo Bervoets zocht na bijna 30 jaar als ingenieur een tweede carrière als filosoof. Jo is docent filosofie aan de Universiteit Tilburg. Hij onderzoekt het veld van de neurodiversiteit.
|
Sessie 3 - Van klimaatcontroverse naar klimaatverbinding: filosofische dialogen rond klimaat en ecologie |
|
Lessen over klimaatopwarming kunnen best uitdagend zijn. Wetenschappelijke ideeën, filosofische opvattingen en ideologische overtuigingen komen er wel eens tot botsing. De confrontatie van ideeën kan ook een kans zijn. Het is een kans om jongeren te trainen met elkaar in dialoog te gaan en begrip op te brengen voor mensen met andere overtuigingen. Filosofische dialogen vormen hierbij een handig instrument om het gesprek tussen leerlingen in goede banen te leiden. In deze workshop ontdek je aan de hand van concreet (en gratis) klasmateriaal hoe leerlingen filosofisch te laten reflecteren over het klimaat. Je krijgt bruikbare werkvormen aangereikt om leerlingen in het secundair filosofisch te laten denken over ecologische uitdagingen. Prof. Jelle De Schrijver is docent Vakdidactiek Filosofie aan Universiteit Antwerpen en Gent. Hij is ook onderzoeker kritisch denken bij Odisee. Hij focust in zijn werk op de rol van filosofie en filosofische dialoog om het kritisch denken op te wekken rond thema’s zoals duurzaamheid, burgerschap en wetenschap. Jelle is samen met Griet Galle co-voorzitter van VEFO.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.