AmAI! Wat AI voor jou als onderwijsprofessional allemaal betekenen kan - Keuzeronde 2 (14:30 - 16:00)

Keuze Lesgever
SESSIE 2.01 - Verantwoorde AI in onderwijs: Van visie naar actie Katrien Alen
Kevin Polley
Willem Schoors

De mogelijkheden van artificiële intelligentie voor het onderwijs worden hoog ingeschat. Sommigen verwachten dat AI een echte revolutie teweeg zal brengen in ons onderwijs. Anderen zien AI eerder als een hype die wel over zal waaien. Wat we in elk geval zeker weten, is dat artificiële intelligentie niet meer zal verdwijnen. Ook in het onderwijs zal de technologie in de toekomst meer en meer geïntegreerd worden. De ontwikkelaars van educatieve technologie zijn zeker niet de enige die aan de slag gaan met het integreren van AI in hun toepassingen. Ook scholen, leraren en leerlingen experimenteren reeds met artificiële intelligentie voor schoolorganisatie, lessen en schooltaken. Het is belangrijk dat scholen deze technologie zorgvuldig inzetten en er op een doordachte manier mee omgaan.  Kenniscentrum Digisprong wil hier aan bijdragen. In 2023 publiceerde ze haar visietekst rond verantwoorde AI in onderwijs. In deze visietekst worden 7 basisvoorwaarden gesteld om verantwoorde AI in onderwijs mogelijk te maken. Tijdens deze sessie maak je kennis met deze visietekst en onderzoeken we samen hoe je deze visie een plaats kan geven in het ICT-beleid van jouw school.

Deze sessie richt zich tot directies, beleidsmedewerkers, ICT-teams en leraren.

Katrien Alen, Kevin Polley en Willem Schoors zijn binnen het Kenniscentrum Digisprong verantwoordelijk voor het thema artificiële intelligentie.


SESSIE 2.02 - Formatieve feedback: bouw je eigen GPT-Chatbot! Robbe Wulgaert

Wil je ontdekken hoe artificiële intelligentie je kan ondersteunen bij het geven van formatieve feedback? In deze sessie duik je in de wereld van GenAI, specifiek GPT, en onderzoek je hoe deze technologie kan helpen bij het beoordelen van schrijfwerk van leerlingen.

Je start van bestaand onderzoek waarin je de effectiviteit van AI-feedback vergelijkt met die van menselijke beoordelaars. Vervolgens ga je praktisch aan de slag: je start van een bestaande schrijfopdracht van leerlingen en stelt samen een evaluatiematrix op.

Daarna leer je hoe je zelf een AI-assistent kunt ontwikkelen die gerichte, specifieke feedback geeft op schrijfopdrachten. Opnieuw baseer je je op bestaand onderzoek om effectieve prompts te formuleren die aansluiten bij de lesdoelen en het taalniveau van de leerlingen.

Deze sessie biedt je de kans om de mogelijkheden en beperkingen van AI in het onderwijs te verkennen en om technologie zinvol in te zetten om de schrijfvaardigheden van leerlingen te verbeteren.

Deze sessie richt zich op onderwijsprofessionals die zich willen verdiepen in de werking van GPT-technologie en deze willen combineren met opdrachten binnen hun eigen vakdomein.

Robbe Wulgaert is leraar programmeren, artificiële intelligentie en Design Thinking in Gent. Daarnaast is hij vakbegeleider bij het opleidingsonderdeel ‘Vakdidactiek B’ aan de Educatieve Master Grieks-Latijn aan de UGent. Samen met zijn studenten ontwerpt hij digitaal lesmateriaal. Verder kan je Robbe vinden in afleveringen over AI-technologie zoals ‘Het Digitale Dilemma’ (VRT), ‘Snapt Ge Mij Nu’ (VRT) en ‘De Leraar Denkt …’ (Buiten De Krijtlijnen).

www.robbewulgaert.be of www.aiindeklas.be


SESSIE 2.03 - AFGELAST - AI: de slimme innovatie voor fysiek schoolontwerp (VOLZET) Marijn Vandevelde

SESSIE 2.04 - Taalondersteuning voor minder taalvaardige leerlingen via digitale tools en AI (herhaling van sessie 1.05 uit Ronde 1) (VOLZET) Quinten Noppen

Je wordt op elke school geconfronteerd met een groeiende groep minder taalvaardige leerlingen. Ze hebben nood aan de juiste taalondersteuning in de klas en thuis. Hoe kan je deze jongeren ondersteunen en sterker maken in taal via AI en digitale tools? Je krijgt tijdens deze sessie direct inzetbare middelen aangereikt. We bekijken de sterkte van de Insluitende lezer in Word, live ondertiteling in PowerPoint, Diffit, Copilot, ChatGPT en enkele extensies in Microsoft en Google.

Deze sessie richt zich tot leerkrachten, zorgleerkrachten, taalondersteuners, vervolgcoaches, coördinatoren, beleidsmakers of directieleden uit het basisonderwijs, secundair onderwijs, bijzonder onderwijs of OKAN-onderwijs.

Quinten Noppen is ondersteuner voor het Vrije Onderwijs in Antwerpen en lesgever voor het CNO. Hij heeft jaren leservaring In NT2 en werkt al 25 jaar op scholen met OKAN en ex-OKAN leerlingen.


SESSIE 2.05 - Kraak de AI-prompt code: hoe stel je doelgerichte, gepersonaliseerde en herbruikbare vragen aan AI? Lut De Jaegher

In deze sessie krijg je praktische tools en tips om doelgericht, efficiënt en aangepast aan jouw persoonlijke wensen en noden, vragen te stellen aan AI. Dit helpt je niet alleen om zelf inzicht te krijgen in hoe je overenthousiaste teksten of gefantaseerde output kan vermijden, maar ook hoe je de creativiteit en het kritisch denken van je leerlingen over het gebruik van AI kan verhogen.

Of je nu een beginner bent in de wereld van generatieve taalmodellen of je bestaande vaardigheden wilt aanscherpen, deze sessie biedt waardevolle inzichten voor iedereen. Je leert de kunst van het stellen van effectieve prompts, zodat je precies de antwoorden krijgt die je nodig hebt. Bovendien werk je met een model, ontworpen door de onderzoeksgroep van de spreker, bruikbaar voor zowel leerkrachten als leerlingen, waarmee je gericht vragen kunt stellen aan eender welk generatief tekstmodel. Je ontdekt ook de ‘hidden treasures’ waarmee je ChatGPT kan aanpassen om gepersonaliseerde antwoorden te krijgen die volledig zijn afgestemd op jouw wensen, stijl, persoonlijkheid en werkomstandigheden. Dit proces, het creëren van je eigen ‘persona en custom instructies’, maakt je interacties met AI nog effectiever. Tijdens de sessie krijg je ook voorbeelden van herbruikbare prompts die je kan aanpassen aan je specifieke behoeften of zo kan overnemen om er zelf mee aan de slag te gaan. De praktijkgerichte aanpak van deze sessie zorgt ervoor dat je de geleerde technieken onmiddellijk kunt toepassen voor je lespraktijk en in je klas.

Deze sessie richt zich tot leerkrachten, directies, administratief personeel en beleidsmedewerkers die AI doelgericht willen inzetten om hun taken te ondersteunen.

Lut De Jaegher begon haar carrière bij Hewlett Packard en werkt nu aan de Arteveldehogeschool. Als docent is ze verbonden aan de vakgroep informatica en als onderzoeker en projectmanager heeft ze een ruime ervaring opgebouwd in internationale onderzoeksprogramma’s binnen en buiten Europa, met focus op blended learning, digitale geletterdheid en artificiële intelligentie in onderwijs. Lut geeft hierover lezingen en trainingen in binnen- en buitenland, en adviseert beleidmakers, scholen en universiteiten bij het implementeren blended learning en AI-technologieën in onderwijs. 


SESSIE 2.06 - AFGELAST - Het Perceptron-algoritme en gradient descent: fundamenten van AI-systemen (VOLZET) Natacha Gesquière

SESSIE 2.07 - ChatGPT & co voor wetenschappen en wiskunde Stefaan Cottenier

Chatbots zoals ChatGPT, Gemini of Mistral maken gebruik van taalmodellen, zodat hun impact in de eerste plaats te merken is in vakken waar met taal gewerkt wordt (spelling, grammatica, schrijven, vertalen ...). De mogelijkheden van deze chatbots op het gebied van wiskunde en wetenschappen blijft soms onderbelicht. Nochtans is ook hier veel mogelijk. In deze workshop bekijken we een aantal voorbeelden uit lessen wetenschappen en wiskunde voor verschillende leeftijden en onderzoeken we hoe de huidige generatie chatbots met deze leerstof om gaat. En vooral: geeft dit mogelijkheden om deze leerstof op een andere (betere?) manier aan te brengen? We bekijken zowel hoe de leraar deze tools kan inzetten (om het eigen werk te verlichten of om het lesmateriaal voor de leerling te verbeteren) als hoe de leerlingen kunnen aangemoedigd worden om via deze tools meer leerwinst te boeken. De sessie wordt gebracht vanuit het perspectief van een zoekende leraar: we weten ook niet wat het beste is, maar al zoekend en proberend kunnen we van mekaar leren.

Deze sessie richt zich tot leraren, lerarenopleiders en ICT-coördinatoren voor lager en secundair onderwijs. De invalshoek is wiskunde- en wetenschapsonderwijs, maar een deel van de aanpak is ook relevant voor andere vakinhouden.

Stefaan Cottenier is onderzoeker en lesgever aan de UGent (Computationele materiaalkunde) met een passie voor onderwijs en een langlopende interesse in de interactie tussen didactiek en technologie.


SESSIE 2.08 - Bits, Bots & Beats: creatief met generatieve AI in tekst, beeld en muziek Ben Verhoeven

In deze inspiratiesessie verken je het gebruik van generatieve AI om tekst, beeld en muziek te maken én te combineren. Zo kan je AI je lespraktijk creatief laten ondersteunen en verrijken, of kan je de tools aanreiken aan je leerlingen om creatief te zijn met wat AI kan bieden. Je gaat ook praktisch aan de slag, dus breng je eigen laptop mee.

Deze sessie richt zich tot leerkrachten secundair onderwijs.

Ben Verhoeven (ERLNMYR) is wetenschapscommunicator, acteur en doctor in de Taalkunde. Hij speelt onder andere theatervoorstellingen over wetenschap en geeft workshops over taaltechnologie (AI) met kunsten.


SESSIE 2.09 - Beelden genereren met AI doe je zo! Vincent Vanrusselt

Deze sessie gaat dieper in op de specifieke kenmerken van prompt engineering om beelden te genereren. Je leert hoe je veel voorkomende ‘hallucinaties’ kan counteren zodat de gewenste resultaten sneller en performanter uit de tools rollen. Daarnaast sta je stil bij auteursrechten en privacy-regels. Verschillende - gratis - tools worden verkend en gebruikt in de sessie. Je krijgt uitleg bij de achterliggende redenen waarom de verschillende tools andere resultaten opleveren. Tot slot sta je stil bij de verschillende functionaliteiten binnen de verschillende tools (uploaden van een voorbeeld, stijlkenmerken, afbeeldingsgrootte…)

Voor deelname aan deze sessie is geen voorkennis vereist. Het is wel raadzaam dat je een toestel meeneemt (liefst een laptop). Beelden genereren als ‘eye candy’ voor publicaties, websites, cursussen en social media heeft iedereen in het onderwijsveld wel eens nodig. Vandaar dat deze sessie een meerwaarde kan zijn voor iedereen die van ver of dichtbij te maken krijgt met het gebruik van afbeeldingen. Ook wanneer je met leerlingen aan de slag wil, kan deze workshop waardevolle tips & tricks meegeven.

Vincent Vanrusselt is, naast onderzoekshoofd van het Centrum Digitaal Leren van Hogeschool PXL een huis-tuin-en-keuken-grafisch ontwerper en webdesigner. Met twintig jaar ervaring in de klaspraktijk op de teller is hij nu bezieler van alles wat met het versterken van digitale competenties gepaard gaat en dat voor zowel de lerende als de leerkracht.


SESSIE 2.10 - ChatGPT als onderwijsassistent: concrete voorbeelden van toegevoegde waarde Pieter Fivez

In deze sessie bekijk je concrete voorbeelden van de toegevoegde waarde die ChatGPT kan leveren als onderwijsassistent. De focus ligt hierbij zowel op het ontlasten van de lesgever als op het verbeteren en uitbreiden van bestaand lesmateriaal. Je ontdekt de mogelijkheden om dit toe te passen op vlak van taalvaardigheid, mondelinge vaardigheden, schrijfvaardigheid, literatuurstudie en interactieve oefeningen.

Pieter Fivez behaalde zijn doctoraat in de Computationele Taalkunde aan de Universiteit Antwerpen. Hij werkt momenteel als de coördinator van het Antwerp Text Mining Centre (TEXTUA), een kernfaciliteit van de Universiteit Antwerpen met een divers portfolio van 'text mining'-services.


Terug naar overzicht van workshops