Maandagochtend, kersvers lesmateriaal wacht om geprint te worden en de kopieermachine weigert dienst? Flexibel zijn is onze middle name als leerkrachten. Herkenbaar? Voor mij niet! Ondertussen ben ik daar mijlenver van verwijderd en werk ik volledig papierloos voor het vak godsdienst. Mijn cursus voor de tweede graad is een (Google)website met geïntegreerde tools (denk aan Google Forms, Mentimeter, padlet…) en evalueren doe ik (uiteraard papierloos) met Google Forms. De enige praktische stress die ik nu nog ervaar, heeft te maken met het al dan niet werken van de wifi… In deze workshop vertel ik graag welke weg (en doodlopende straten) ik daarvoor genomen heb, wat de voor- en nadelen zijn, de valkuilen, maar ook de prachtige mogelijkheden van mijn persoonlijke digitale verhaal voor ons vak. Ik maak graag tijd en ruimte om in gesprek te gaan, maar ook toon ik heel graag hoe je hier praktisch aan begint: in 5 muisklikken heb je een eigen site waar je – vlot en gebruiksvriendelijk – materialen en eigen inhouden kan aan toevoegen. (Ik heb geen aandelen bij Google, maar aangezien dit voor mij werkt, zal ik mij in deze workshop dus enkel beperken tot Google-sites, hoewel er uiteraard héél veel mogelijkheden zijn. Ook qua tools wil ik gerust enkele zaken tonen, maar daar zal niet de focus van deze workshop op liggen.) Tina De Bisschop staat al bijna 20 jaar voor de klas als leraar godsdienst, Nederlands en informatica in DvM Humaniora in Aalst, het Londen aan de Dender. De laatste jaren geeft zij fulltime godsdienst in de 2de graad. Daarnaast is zij ook reeds enkele jaren actief als lerarenopleider op de Arteveldehogeschool in de vakgroep Katholieke Godsdienst en als stagebegeleider. Zij werkte altijd al héél (veel en graag) digitaal en is nu al meer dan 5 jaar onafhankelijk van de kopieermachine: een bevrijding.
|