Dag van het godsdienstonderwijs: 'op sleeptouw' - Keuzeronde 2 (13:45 - 16:30)

Keuze Lesgever
Sessie 2.01 Papierloos godsdienst geven Tina De Bisschop

Maandagochtend, kersvers lesmateriaal wacht om geprint te worden en de kopieermachine weigert dienst? Flexibel zijn is onze middle name als leerkrachten. Herkenbaar? Voor mij niet! Ondertussen ben ik daar mijlenver van verwijderd en werk ik volledig papierloos voor het vak godsdienst.

Mijn cursus voor de tweede graad is een (Google)website met geïntegreerde tools (denk aan Google Forms, Mentimeter, padlet…) en evalueren doe ik (uiteraard papierloos) met Google Forms. De enige praktische stress die ik nu nog ervaar, heeft te maken met het al dan niet werken van de wifi…

In deze workshop vertel ik graag welke weg (en doodlopende straten) ik daarvoor genomen heb, wat de voor- en nadelen zijn, de valkuilen, maar ook de prachtige mogelijkheden van mijn persoonlijke digitale verhaal voor ons vak.

Ik maak graag tijd en ruimte om in gesprek te gaan, maar ook toon ik heel graag hoe je hier praktisch aan begint: in 5 muisklikken heb je een eigen site waar je – vlot en gebruiksvriendelijk – materialen en eigen inhouden kan aan toevoegen.

(Ik heb geen aandelen bij Google, maar aangezien dit voor mij werkt, zal ik mij in deze workshop dus enkel beperken tot Google-sites, hoewel er uiteraard héél veel mogelijkheden zijn. Ook qua tools wil ik gerust enkele zaken tonen, maar daar zal niet de focus van deze workshop op liggen.)

 

Tina De Bisschop staat al bijna 20 jaar voor de klas als leraar godsdienst, Nederlands en informatica in DvM Humaniora in Aalst, het Londen aan de Dender. De laatste jaren geeft zij fulltime godsdienst in de 2de graad. Daarnaast is zij ook reeds enkele jaren actief als lerarenopleider op de Arteveldehogeschool in de vakgroep Katholieke Godsdienst en als stagebegeleider. Zij werkte altijd al héél (veel en graag) digitaal en is nu al meer dan 5 jaar onafhankelijk van de kopieermachine: een bevrijding.

 


Sessie 2.02 De Tobias-methode toegepast op Bijbels-spirituele horizonten Nel Vandecruys

Tijdens deze sessie leggen we uit wat Bijbels-spirituele horizonten zijn en wat je ermee kan doen. Vervolgens gaan we samen aan de slag om via de Tobias-methode zelf de Bijbel te interpreteren.

 

Nel Vandecruys volgde de lerarenopleiding voor het secundair onderwijs aan UCLL (vakken Nederlands en godsdienst). Hierna volgde Nel aan KULeuven de bachelor theologie en religiewetenschappen om later de master theologie te doen. Ondertussen staat Nel al 3 jaar in Don Bosco Haacht fulltime godsdienst te geven aan jongeren van 14 tot 18 jaar.


Sessie 2.03 Levensbeschouwelijke communicatie in de godsdienstles Ludwig Getteman
Yoo Ree Elsemans

Jongeren zijn op een onbevangen wijze verwonderd of verontwaardigd over het leven zoals zich dat aan hen voordoet. Zij stellen hierbij levensbeschouwelijke, religieuze en/of godsdienstige vragen. In de zoektocht naar (elementen van) antwoorden worden ze geconfronteerd met een veelheid aan levensbeschouwelijke alternatieven en hebben ze nood aan goede gesprekspartners. Jongeren hebben meer nodig om levensbeschouwelijk te kunnen groeien dan oppervlakkige, nivellerende, vrijblijvende gesprekken. Het communicatieproces in de godsdienstles beoogt geleidelijke verdieping van inzicht, vaardigheden en attitudes op het vlak van zingeving en (het zich positioneren in of tegenover) geloven.

In deze sessie focussen we vanuit de praktijk op een aanpak waarbij de invalshoek van de Bijbelse traditie en de invalshoek van de leefwereld van jongeren elkaar zo benaderen dat ze elkaar ontsluiten.

Het leerproces bestaat zowel uit het stellen, uitdiepen en verhelderen van vragen, als uit het zoeken naar en soms vinden van nieuwe antwoorden.

 

Ludwig Getteman is inspecteur-begeleider RKGt voor het basisonderwijs in bisdom Antwerpen. Yoo Ree Elsemans is leraar godsdienst in KOGEKA Sint-Maria Geel en sinds 2016 deeltijds actief als inspecteur RKG in bisdom Antwerpen. 


Sessie 2.04 Vos, Haas en God Sylvia Vanden Heede

Als auteur van ‘Vos en Haas’ gaat Sylvia Vanden Heede in gesprek over wat haar drijft. Heeft de eenvoudige, overzichtelijke wereld van het populaire duo uit haar boeken raakvlakken met de realiteit? Wat heeft haar geloof te maken met hoe zij schrijft? Is er wel een verband?

 

Sylvia Vanden Heede is geboren in 1961 te Zwevegem. Haar eerste boek verschijn in 1987. Tien jaar later ging de reeks 'Vos en Haas' van start.


Sessie 2.05 Aan de slag met spel als vormingsmiddel! Hendrik Bens

Tijdens deze sessie maak je niet enkel kennis met spel als methode, maar bekijken we ook heel praktisch hoe je aan de slag gaat met spel als vormingsmiddel én met de nabespreking ervan. Wat zijn de kenmerken van spel? Hoe bouw je een nabespreking op met als doel om spel te koppelen aan de realiteit? … Tijdens de sessie spelen we kort verschillende spelen / doen we enkele activiteiten die je achteraf kan gebruiken met jouw leerlingen. De gebruikte spelen zijn:

 

Hendrik Bens komt zelf uit het onderwijs en werkt al sinds 1999 als vormingsmedewerker bij de Aanstokerij (vroeger Centrum Informatieve Spelen). Hij houdt ervan om zijn ervaringen met spel als vormingsmiddel te delen met anderen.


Terug naar overzicht van workshops