Dag van de socio-emotionele leerlingbegeleiding in het s.o. 2018 - Keuzesessie reeks 1 (11:00 - 12:20)

Keuze Lesgever
1.01 Praten met ouders – "Like a bridge over troubled water" Maurits Wysmans

Uitgangspunt van deze sessie is de idee dat de opvoeding van ‘onze’ kinderen een gezamenlijke onderneming is. Het valt echter meermaals op dat de opvattingen van ouders en leerkrachten over de pedagogische taak van de school en de afstemming tussen school en gezin verschillen.

Ondanks het feit dat ouders en leerkrachten het allerbeste wensen voor de leerlingen en beide partijen profijt halen uit een constructief gesprek, raakt men soms niet verder dan wat goede bedoelingen. Soms heeft dat te maken met praktische beslommeringen. Vaker heeft het te maken met knelpunten in de communicatie zelf: de gesprekspartners herkennen mekaars boodschap niet, houden er verschillende interpretaties op na of men raakt niet akkoord over de voorgestelde aanpak. Het valt op dat de communicatie tussen leerkrachten en ouders niet altijd als vanzelfsprekend verloopt. Zo vinden ouders het belangrijk dat leerkrachten proberen hen echt te begrijpen en daarbij oog hebben voor de soms zeer specifieke omstandigheden in het gezin. Ouders willen ook dat voldoende tijd wordt genomen om naar hen te luisteren en dat hun zorgen ernstig worden genomen.  We besteden tijdens deze sessie aandacht aan welke specifieke gesprekstechnieken leerkrachten kunnen hanteren in het omgaan met ouders.

Komen aan bod: adviesgesprekken, helpende gesprekken, assertieve/confronterende  en slechtnieuwsgesprekken.

Maurits Wysmans, opleidingshoofd Sociale Readaptatiewetenschappen - UCLL, gastprofessor, auteur diverse artikels,  coauteur boek 'Praten met ouders' en deskundige Opvoedings- en gedragsproblemen.


1.02 "Qui suis je?" Meerlagige identiteitsontwikkeling bij jongeren die opgroeien in een superdiverse omgeving (VOLZET) Angelique Hoogstoel

Jongeren catalogiseren zichzelf en worden gecatalogiseerd. Vaak is een zich afzetten tegen... een essentieel onderdeel in het proces.
Hoe kan je op school echt verbindend werken met jongeren?
Tips en tricks om jongeren weerbaar te maken en klaar te stomen voor de complexe samenleving.

Angelique Hoogstoel, leerkracht 3de graad TSO-BSO, vakken geschiedenis en R.K. Godsdienst in een school met leerlingen van ongeveer 39 origines. Na een basisopleiding als filosoof en politieke wetenschapper, nog een bijkomende opleiding Godsdienstwetenschappen en Master in de Wereldreligies: Islamitische Theologie.


1.03 De gevolgen van de nieuwe privacywetgeving (GDPR) voor de leerlingbegeleiders Bert Cauwenberg

Vanaf 25 mei 2018 treedt de nieuwe Europese GDPR-verordening in werking, die onze huidige privacywetgeving(en) uitbreidt. Aangezien leerlingbegeleiders vanuit hun taken natuurlijk veel gevoelige informatie van minderjarigen verwerken, zal dit werk zeker beïnvloed worden door de verordening. In dit seminarie zullen de praktische gevolgen van de GDPR voor het onderwijs, en in het bijzonder voor de leerlingbegeleiders, toegelicht worden.

Bert Cauwenberg, opleider aanspreekpunt informatieveiligheid van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Dienst Bestuur & Organisatie.


1.04 De Conflixers: peer support en werken op een participatieve manier aan een verbindend schoolklimaat Ann Deceulaer
Robrecht De Baere

De Conflixers is een project van de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) in samenwerking met het departement Onderwijs en Vorming. Via de Conflixers willen we peer support promoten en ondersteunen in scholen en leerlingen inspireren, informeren en sterker maken.

Peer support kan een bijdrage leveren tot een verbindend schoolklimaat, waardoor het welbevinden vergroot en polarisering, spijbelen en pesten minder voorkomen. Welke vormen stellen we voor? Waarom en wanneer werkt peer support en hoe gaat de Vlaamse Scholierenkoepel aan de slag met scholen?

Ann Deceulaer, medewerker “de Conflixers” bij de Vlaamse Scholierenkoepel. Voorheen: leerkracht PAV in het DBSO, vestigingscoördinator CLW Borgerhout en pedagogisch coördinator CLW Antwerpen.
Robrecht De Baere, scholier aan het GO Atheneum Gentbrugge, lid van de algemene raad van VSK en vertegenwoordiger in de Vlaamse Onderwijsraad.


1.05 De klasvergadering in het 1ste middelbaar (VOLZET) Carinne Podgorz

De overstap van de lagere school naar het middelbaar is voor veel kinderen een grote stap. Heel wat houvast valt weg. De vertrouwde juf/meester, een vertrouwd lokaal, de vertrouwde vriendjes...

Om deze overstap wat gemoedelijker te maken, houden we maandelijks een klasvergadering. Een warm moment waarbij kinderen tijd en ruimte krijgen om hun grote en/of kleine zorgen te delen. We zitten in een kring en bespreken ook hoe het momenteel gaat op school voor hen. Wat kan er beter? Het is geen 'vrij' babbeluurtje. Dit verloopt gestructureerd a.h.v. vergadertechnieken. Deze eenvoudige vergadertechnieken komen later goed van pas.

De klasvergadering, een professionele vergadering met een warm hart! Benieuwd? Programma: na een kort theoretisch stuk waarbij ik jullie uitleg hoe we dit structureel aanbrengen, houden we onze eigen klasvergadering.  Er is geen betere manier om te ervaren wat een 'klasvergadering' is, dan het zelf te doen!

Carinne Podgorz, 15 jaar ervaring als leerkracht LO in het kleuter-, lager en secundair onderwijs. Sinds 5 jaar ook leerlingbegeleider en zorgcoördinator van de 1ste graad.


1.06 Ondersteunen van jongeren in een schoolse context, die te maken krijgen met de (moeilijk lopende) scheiding van hun ouders (VOLZET) Mie Schippers

In onze veranderende samenleving, zijn er steeds meer jongeren die te maken krijgen met de scheiding van hun ouders. Ontegensprekelijk heeft dit vaak een weerslag op hun schools functioneren. In deze workshop maken we kennis met de impact van scheiden op jongeren en hoe we hen hierin kunnen ondersteunen binnen een schoolse context.

Mie Schippers, jongerenpsychologe en ouderschapsbemiddelaar, 15 jaar ervaring met jongeren en hun ouders die steun zoeken in moeilijk lopende scheidingen.


1.07 De socio-emotionele toolkit (VOLZET) Bart Mous

De socio-emotionele toolkit bestaat uit een koffer met didactisch materiaal om als leerlingbegeleider op een éénvoudige en concrete werkwijze met de leerling aan de slag te gaan. Het didactisch materiaal bestaat onder andere uit werkbladen, stappenplannen, begeleidingsfiches, afbeeldingen en allerhande hulpmiddelen. Zorgvuldig samengesteld op basis van verschillende stromingen, theorieën en methodieken die geïntegreerd worden tot 1 geheel vanuit de integratieve psychotherapie.

Bart Mous, opleidingen maatschappelijk werk, leerkracht en psychotherapeut. Werkzaam als leerlingbegeleider in het buitengewoon secundair onderwijs.


1.08 Socio-emotionele leerlingenbegeleiding in het nieuw doorlichtingsconcept van de onderwijsinspectie (VOLZET) Veerle Inghelbrecht
Wendy Franquet
Béatrice Coopman

Binnen het nieuwe doorlichtingsconcept kijkt de onderwijsinspectie op een geïntegreerde manier naar de leerlingenbegeleiding en gaat ze hierover in dialoog met leraren, leerlingenbegeleiders, directies, leerlingen, ouders en CLB-medewerkers. Tijdens deze interactieve workshop zoomen we in op het toezichtskader en op de effecten van een kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding bij de leerlingen, leraren en scholen.

Veerle Inghelbrecht, Wendy Franquet en Béatrice Coopman: onderwijsinspecteurs bij de Onderwijsinspectie van de Vlaamse Overheid.


1.09 Jongeren in crisis: zoeken naar balans (VOLZET) Natasja Braeckmans
Natascha Van Dam

Scholen kampen met meer en meer jongeren die psychische problemen hebben. Depressie, suïcidegedachten en automutilatie komen vaak voor. Hoe komt dit? Enerzijds ervaren jongeren enorm veel druk vanuit de maatschappij om te presteren, daarnaast zorgen sociale media voor grote drang om een perfect imago te laten zien. Anderzijds is er nog altijd een taboe rond het laten zien van emoties en psychische problemen.
Hoe helpen we jongeren in tijden van crisis? Twee psychotherapeuten, beiden al jarenlang werkzaam binnen de gezondheidszorg, geven concrete tips rond het bieden van hulp aan jongeren.

Natasja Braeckmans, sociotherapeute te PZ Duffel en leerlingbegeleidster te Kaso Mortsel.
Natascha Van Dam, dramatherapeute in het PZ Duffel.


1.10 EHBA: eerste hulp bij agressie op school Annick Walgraeve

Welke mechanismen spelen een rol bij een uitbarsting?
Waarom begrijpen jongeren onze vaak goedbedoelde woorden niet?
Wat kunnen we het beste doen om jongeren te helpen op het moment van de uitbarsting?

Annick Walgraeve, bedrijfsleider Revalidatie Carpe Diem en Master in de kinesitherapie.


1.11 Faalangstbegeleiding: een trukendoos… omdat iedereen een andere handleiding heeft Pleuni Cant

We starten met een korte definiëring van wat faalangst is en bespreken enkele soorten. In faalangstbestrijding moeten we rekening houden met drie componenten:
- Leren leren: de studiemethodiek van een leerling dient onderzocht te worden. Een nieuwe aanpak kan zorgen voor een extra vertrouwensboost.
- De invloed van gedachten: terugkerende negatieve gedachten en zelfspraak zorgen ervoor dat angst opduikt of toeneemt. Als we faalangst willen aanpakken is het omvormen van deze constructen van cruciaal belang.
- Het lichamelijke: voelt ons lichaam stress door de faalangst of worden we faalangstig door de stress die ons lichaam voelt? Hoe dan ook, het is een derde veld waarop we moeten/kunnen inwerken.

Bovenstaande 3 componenten worden besproken, maar telkens met concrete handvaten erbij zodat je daadwerkelijk een meer uitgebreide trukendoos krijgt als leerlingbegeleider.

Pleuni Cant, klinische psychologie en aggregaat (UGent), basisopleiding psychotherapie (BUC) en Practitioner en Master in NLP (Arcturus).


Terug naar overzicht van workshops