Dag van de socio-emotionele leerlingbegeleiding in het s.o. 2018 - Keuzesessie reeks 3 (14:45 - 16:05)

Keuze Lesgever
3.01 De Growth mindset toegepast op je interactie met leerlingen Kathy Douchar

We bekijken en onderzoeken interactie, voorbeelden/casussen door de bril van de Growth Mindset (theorie van Stanford psychologe Carole Dweck). Wat zeg je beter wel/niet om het leren te activeren/stimuleren? Hoe vermijd je focus op de Fixed Mindset?

Kathy Douchar, germanist, voormalig leerkracht Engels en toegepaste psychologie, voormalig directeur Stedelijk Lyceum Pestalozzi, trainer, nascholer, life coach.


3.02 Herstelgericht omgaan met normoverschrijdend gedrag in een multiculturele setting Wim Danschutter

Steeds meer scholen (ASO-TSO-BSO) worden geconfronteerd met leerlingen van een andere afkomst enerzijds, maar ook met steeds mondiger wordende leerlingen. Klasmanagement en het professioneel omgaan met normoverschrijdend gedrag zijn uitdagingen voor elke leerkracht in het hedendaagse onderwijs. 'Herstelgericht onderwijs in een multiculturele setting' omvat twee doelstellingen, namelijk: leidraad en tips voor leerkrachten in het intercultureel communiceren en omgaan met diversiteit enerzijds en in het professioneel en herstelgericht omgaan met normoverschrijdend gedrag op school anderzijds.

Wim Danschutter, algemeen directeur Nieuwen Bosch Humaniora - OLVI Gent.


3.03 Handelingsgericht werken aan de hand van praktijkvoorbeelden (VOLZET) Tineke Tonnard

HGW beoogt de kwaliteit van het onderwijs en van de begeleiding van alle leerlingen te verbeteren. Het concretiseert kwaliteitsvol onderwijs en doeltreffende leerlingbegeleiding, zodat een school of CLB-team effectief kan omgaan met verschillen tussen leerlingen. Door de fasen van het zorgcontinuüm heen werken leerkracht, zorgcoördinator, directie en CLB-team samen, waarbij ze systematisch de zeven uitgangspunten toepassen. Deze sessie geeft je aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden uit de context van deeltijds onderwijs en duaal leren een concrete uitwerking van de zeven uitgangspunten van HGW.

Tineke Tonnard, projectmedewerker duaal leren in TOPunt Gent (project DUOplus) en verbonden aan VCLB Gent. Zij heeft ervaring als leerlingbegeleider/trajectbegeleider/leerkracht AV in deeltijds onderwijs, leerkracht Frans-PAV in BSO en GOK-medewerker.


3.04 Jongeren in crisis: zoeken naar balans (VOLZET) Natasja Braeckmans
Natascha Van Dam

Scholen kampen met meer en meer jongeren die psychische problemen hebben. Depressie, suïcidegedachten en automutilatie komen vaak voor. Hoe komt dit? Enerzijds ervaren jongeren enorm veel druk vanuit de maatschappij om te presteren, daarnaast zorgen sociale media voor grote drang om een perfect imago te laten zien. Anderzijds is er nog altijd een taboe rond het laten zien van emoties en psychische problemen.
Hoe helpen we jongeren in tijden van crisis? Twee psychotherapeuten, beiden al jarenlang werkzaam binnen de gezondheidszorg, geven concrete tips rond het bieden van hulp aan jongeren.

Natasja Braeckmans, sociotherapeute te PZ Duffel en leerlingbegeleidster te Kaso Mortsel.
Natascha Van Dam, dramatherapeute in het PZ Duffel. 


3.05 Faalangstbegeleiding: een trukendoos… omdat iedereen een andere handleiding heeft (VOLZET) Pleuni Cant

We starten met een korte definiëring van wat faalangst is en bespreken enkele soorten. In faalangstbestrijding moeten we rekening houden met drie componenten:

- Leren leren: de studiemethodiek van een leerling dient onderzocht te worden. Een nieuwe aanpak kan zorgen voor een extra vertrouwensboost.

- De invloed van gedachten: terugkerende negatieve gedachten en zelfspraak zorgen ervoor dat angst opduikt of toeneemt. Als we faalangst willen aanpakken is het omvormen van deze constructen van cruciaal belang.

- Het lichamelijke: voelt ons lichaam stress door de faalangst of worden we faalangstig door de stress die ons lichaam voelt? Hoe dan ook, het is een derde veld waarop we moeten/kunnen inwerken.

Bovenstaande 3 componenten worden besproken, maar telkens met concrete handvaten erbij zodat je daadwerkelijk een meer uitgebreide trukendoos krijgt als leerlingbegeleider.

Pleuni Cant, klinische psychologie en aggregaat (UGent), basisopleiding psychotherapie (BUC) en Practitioner en Master in NLP (Arcturus).


3.06 De gevolgen van de nieuwe privacywetgeving (GDPR) voor de leerlingbegeleiders (VOLZET) Bert Cauwenberg

Vanaf 25 mei 2018 treedt de nieuwe Europese GDPR-verordening in werking, die onze huidige privacywetgeving(en) uitbreidt. Aangezien leerlingbegeleiders vanuit hun taken natuurlijk veel gevoelige informatie van minderjarigen verwerken, zal dit werk zeker beïnvloed worden door de verordening. In dit seminarie zullen de praktische gevolgen van de GDPR voor het onderwijs, en in het bijzonder voor de leerlingbegeleiders, toegelicht worden.

Bert Cauwenberg, opleider aanspreekpunt informatieveiligheid van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Dienst Bestuur & Organisatie.


3.07 Het digibrein van onze jongeren: over #cyberpesten, #sexting en #digibesitas (VOLZET) Lien Cleynhens

De generatie Z, jongeren die meer gemeen hebben met leeftijdsgenoten die zich aan de andere kant van de wereld bevinden, dan met hun ouderen die in hetzelfde dorp wonen. Ze werden geboren met een smartphone in de hand. Deze digitale generatie zit gemiddeld 7,5 uur per dag naar een scherm te staren, maar waar zijn deze jongeren dan zoal mee bezig? Welke apps gebruiken ze en waarom? Wat zijn de risico’s waar deze tieners aan blootgesteld worden en hoe kunnen we hen hier het best tegen wapenen? Wat kan de rol zijn van de school en hun leerkrachten? Tijdens dit seminarie krijgt u een inzicht in het digibrein van onze jongeren. Er worden tips aangereikt om jongeren te leren op een veilige manier met nieuwe media om te gaan. Onder voorbehoud, inhoud kan nog licht wijzigen.

Lien Cleynhens, psychotherapeute en coördinator multidisciplinair centrum De Kruin.


3.08 De socio-emotionele toolkit (VOLZET) Bart Mous

De socio-emotionele toolkit bestaat uit een koffer met didactisch materiaal om als leerlingbegeleider op een éénvoudige en concrete werkwijze met de leerling aan de slag te gaan. Het didactisch materiaal bestaat onder andere uit werkbladen, stappenplannen, begeleidingsfiches, afbeeldingen en allerhande hulpmiddelen. Zorgvuldig samengesteld op basis van verschillende stromingen, theorieën en methodieken die geïntegreerd worden tot 1 geheel vanuit de integratieve psychotherapie.

Bart Mous, opleidingen maatschappelijk werk, leerkracht en psychotherapeut. Werkzaam als leerlingbegeleider in het buitengewoon secundair onderwijs.


3.09 Ondersteunen van jongeren in een schoolse context, die te maken krijgen met de (moeilijk lopende) scheiding van hun ouders Mie Schippers

In onze veranderende samenleving, zijn er steeds meer jongeren die te maken krijgen met de scheiding van hun ouders. Ontegensprekelijk heeft dit vaak een weerslag op hun schools functioneren. In deze workshop maken we kennis met de impact van scheiden op jongeren en hoe we hen hierin kunnen ondersteunen binnen een schoolse context.

Mie Schippers, jongerenpsychologe en ouderschapsbemiddelaar, 15 jaar ervaring met jongeren en hun ouders die steun zoeken in moeilijk lopende scheidingen.


3.10 Socio-emotionele leerlingenbegeleiding in het nieuw doorlichtingsconcept van de onderwijsinspectie (VOLZET) Veerle Inghelbrecht
Wendy Franquet
BĂ©atrice Coopman

Binnen het nieuwe doorlichtingsconcept kijkt de onderwijsinspectie op een geïntegreerde manier naar de leerlingenbegeleiding en gaat ze hierover in dialoog met leraren, leerlingenbegeleiders, directies, leerlingen, ouders en CLB-medewerkers. Tijdens deze interactieve workshop zoomen we in op het toezichtskader en op de effecten van een kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding bij de leerlingen, leraren en scholen.

Veerle Inghelbrecht, Wendy Franquet en Béatrice Coopman: onderwijsinspecteurs bij de Onderwijsinspectie van de Vlaamse Overheid.


3.11 AFGELAST - Van gesprek naar toffere plek: leerlingenparticipatie in de praktijk (VOLZET) Lieselot Deckers

Luister naar leerlingen en ze zitten veel liever op school. Is het echt zo simpel? Kom dit en nog veel meer te weten over leerlingenparticipatie en welbevinden. Ontdek good practices, wissel uit met collega's en ervaringsdeskundigen en maak meteen de vertaling naar je eigen schoolcontext.

Lieselot Deckers, vormingsverantwoordelijke Vlaamse Scholierenkoepel.


Terug naar overzicht van workshops