Dag van het geschiedenisonderwijs 2021- Leerlijnen in de nieuwe leerplannen geschiedenis - live online themadag - Leerlijnen in de nieuwe leerplannen geschiedenis (09:30 - 15:00)
Gezien de geldende veiligheidsregels gaat deze dag in afstandsonderwijs door.
De deelnemers worden ingedeeld in drie groepen.
Iedereen volgt hetzelfde programma, maar in een andere volgorde.
Thema 1 Historisch denken over bronnen
Griet Frère, publieksmedewerker bij Centrum Agrarische Geschiedenis en medeauteur van het boek Historisch denken over bronnen.
In het geschiedenisonderwijs dienen bronnen niet enkel om tot ‘kennis van het verleden’ te komen. Bronnen verduidelijken ook hoe ‘geschiedenis’ tot stand komt. Het is belangrijk leerlingen ervan bewust te maken dat je geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kan aflezen en dat je bronnen altijd moet interpreteren. Hoe kunnen we leerlingen hier vertrouwd mee maken? Hoe kunnen we via bronnen historisch denken aanscherpen?
In deze workshop leer je een werkmethode voor bronnengebruik die leerlingen aanzet tot historisch redeneren met en over bronnen.
Thema 2 Met andere woorden. Hoe leer je het best historische en structuurbegrippen aan?
Sophie Bollen en Wouter Smets, docenten lerarenopleiding Karel de Grote Hogeschool
Historische begrippen zijn essentieel om kenmerken van samenlevingen te analyseren. Structuurbegrippen laten leerlingen dan weer toe om historische redeneringen op te bouwen. Maar hoe bouw je begripskennis doelmatig op in een geschiedenisles? Je maakt kennis met enkele wetenschappelijk onderbouwde strategieën die je kan toepassen om begripsleren in te zetten bij historisch denken.
Thema 3 Nieuwe accenten in de eindtermen historisch bewustzijn
Soetkin De Knijf, onderwijsadviseur bij de Afdeling Kwalificaties en Curriculum van de Vlaamse Overheid en betrokken bij de ontwikkelcommissies van de eindtermen
In deze sessie maak je kennis met de nieuwe eindtermen historisch bewustzijn. We zoomen aan de hand van leerinhouden uit de lessen geschiedenis eerste, tweede en de derde graad in op thema’s zoals nieuwe inhoudelijke accenten in deze eindtermen, mogelijke leerlijnen, een samenhang met andere sleutelcompetenties, verschillen tussen de finaliteiten.
Keuze |
Lesgever |
Omwille van de coronamaatregelen kan je zelf geen sessies kiezen (VOLZET) |
Griet Frère Soetkin De Knijf Sophie Bollen |
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.