Tools voor leraren in het s.o. - Een studiedag over werkvormen - Openingslezing: Hoe leren we (echt)? (09:15 - 10:10)

Hoe leren we (echt)?

Sinds de jaren negentig zijn eindtermen en leerplannen steeds meer doordrongen van een constructivistische visie op kennis en op leren. Die zegt dat kennis verwerven een actief proces is. Leren is in de eerste plaats (gezamenlijk) nieuwe kennis opbouwen op basis van reeds aanwezige kennis. Het is bovendien een proces dat leerlingen steeds meer zelf in handen moeten nemen, zoals pakweg de eindtermen leren leren aangeven.

Om dit waar te maken in de klas, hebben leraren een waaier van didactische werkvormen nodig. En onder meer door de input van ICT breidt dat gamma van werkvormen steeds meer uit.

Maar het constructivisme krijgt ook geregeld kritiek en dus luidt de vraag: wat werkt nu echt?

  • Wat zegt bijvoorbeeld de neuropedagogie over effecten van leren op onze hersenactiviteit en omgekeerd?
  • Wat is het verband tussen taal en leren?
  • Is het bijvoorbeeld mogelijk om gesprekken met en onder leerlingen zo te organiseren dat ze effectief van elkaar leren, en welke werkvormen kunnen daarvoor zorgen?

Tijdens deze keynote leidt Jan T’Sas u met praktijkvoorbeelden en zaalexperimenten langs stokoude en gloednieuwe paden naar een hersenupdate.

Wie?

Jan T'Sas is licentiaat/master Germaanse Filologie. Sinds 1998 is hij praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding van de Universiteit Antwerpen (UA). Daar doceert hij ook de opleidingsonderdelen Taal en Leren, Leer- en denkprocessen bevorderen en Onderwijsorganisatie en -beleid. In een vorig leven was hij leraar Nederlands/Engels in het tso en bso, redacteur en eindredacteur bij het onderwijstijdschrift Klasse, auteur van schoolboeken Nederlands voor het secundair/voortgezet onderwijs en onderzoeker aan de Karel de Grote Hogeschool. In 2018 doctoreerde hij aan de UA met het proefschrift ‘Sprekend leren. De leereffecten van exploratieve gesprekken in groepswerk’, waarover hij ook een praktijkboek schreef dat werd uitgegeven bij Die Keure.

 

 

 

 

Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.