ViP-dag: vertrouwen in mensen - nascholing voor de vertrouwenspersoon - Reeks 2 (10:45 - 12:00)

Keuze Lesgever
(VOLZET)

2.01 Rol en verantwoordelijkheden binnen de wet psychosociale aspecten Alex Berghmans

Het wetgevend kader wordt geschetst voor het welzijnsluik psychosociale risico's en dit met een duidelijke verwijzing naar de rol en de verantwoordelijkheden van de werkgever, de leidinggevenden, de preventieadviseur arbeidsgeneesheer, de vertrouwenspersoon en de preventieadviseur psychosociale aspecten binnen deze wet.

Deze opleiding is bedoeld voor vertrouwenspersonen, directeurs, technisch adviseurs en schoolbesturen


2.02 Knipperlichten psychosociale aspecten Annelies Geuens

Deze tool voor een pre-diagnose heeft als doel de werkgever te waarschuwen wanneer er psychosociale risico's in zijn onderneming zouden opduiken. Dit moet hem in staat stellen om zo snel mogelijk een wezenlijk voorkomingsbeleid inzake de psychosociale risico's (PSR) op de werkvloer te voeren.De Knipperlichten Psychosociale Risico's op het werk zijn een eerste stap in de aanpak van psychosociale risico's op het werk. Zij laten de onderneming toe om zich te situeren op dit vlak. Geenszins vervangt zij de risicoanalyse, een wettelijk opgelegde verplichting waaraan alle ondernemingen in België onderworpen zijn.

Deze opleiding is bedoeld voor vertrouwenspersonen, directeurs, technisch adviseurs en schoolbesturen


2.03 Risico-analyse psychosociale aspecten - theorie Stefaan Dejonghe

Binnen het psychosociale aspect van de welzijnswet legt de wetgever een aantal verplichtingen op : De werkgever is ertoe gehouden de nodige maatregelen te treffen om de psychosociale risico's op het werk te voorkomen, om de schade ten gevolge van deze risico's te voorkomen of om deze schade te beperken."De werkgever moet dus eerst en vooral zijn risico's kennen en evalueren. De risicoanalyse is hiervoor een geschikt hulpmiddel. Wie moet wat doen? Wat moet er zeker aan bod komen? Welke is de taak van de vertrouwenspersoon in deze?


2.04 Casus: conflicthantering Paul Van Assche

Een conflict is een situatie waarin twee of meer partijen - individuen of groepen, dingen nastreven die onverenigbaar zijn, en daardoor in botsing komen.Conflict betekent letterlijk: botsing, strijd, verschil van mening. Een conflict is een smeulend meningsverschil, een slaande ruzie, langdurige tegenwerking,....Een conflict heeft voor de betrokkenen doorgaans emotionele kanten maar kan soms ook juridische, financiële of andere aspecten in zich dragen.Je brengt veel tijd door met je collega's. Een conflict op het werk, in je school, is dan ook niet ongewoon. Het is normaal dat je het niet altijd eens bent met al je collega's. Maar als het echt tot een conflict komt, wordt het een probleem!Wij geven je enkele tips om een conflict op het werk zo snel mogelijk op te lossen!Conflicten worden vaak als vervelend ervaren, maar hoeven niet noodzakelijk of altijd negatief te zijn. Een conflict kan soms ook leiden tot een positieve uitkomst.Tijdens deze sessies trachten we met conflicten om te gaan. Conflict coping en Conflict hantering. Er zit ook een praktische casus bij.

Deze opleiding is bedoeld voor vertrouwenspersonen, directeurs, technisch adviseurs en schoolbesturen


2.05 De valkuilen voor de vertrouwenspersoon (VOLZET) Catheline Van Den Bossche

De vertrouwenspersoon heeft een belangrijke rol binnen het psychosociaal welzijnsbeleid op school. Deze rol is echter niet altijd evident. Wat zijn mogelijke valkuilen en dilemma's die je tegenkomt in je rol als vertrouwenspersoon ? En hoe kan je hier mee omgaan ? Hoe kan je bijvoorbeeld 'neutraal' blijven ? Hoe overleggen zonder je beroepsgeheim te overtreden ? Wat met collega's die telkens terug langs komen maar waar je niets voor mag doen ? Enz.

Deze opleiding is bedoeld voor vertrouwenspersonen, directeurs, technisch adviseurs en schoolbesturen


2.07 Preventie van psychosociale risico's: stress en burn-out (VOLZET) Suzy Brouckmans

Stress en burn-out zijn uit onze maatschappij niet meer weg te denken. Suzy Brouckmans neemt je mee in de wondere wereld van de stress en burn-out. Beiden komen steeds vaker voor en kunnen een erg nadelig effect hebben op onze school. Wat betekenen deze begrippen? Hoe herkennen we ze? Welke gevolgen hebben ze voor de mens? Wat kan ieder van ons er aan doen? Hoe kunnen we onze collega's bijstaan?

Deze opleiding is bedoeld voor vertrouwenspersonen, directeurs, technisch adviseurs en schoolbesturen


2.08 Vaardigheden van het empatisch luisteren Els Brijs

In deze workshop verdiepen we de vaardigheid van het apathisch luisteren. De basics zijn gekend, we zetten een paar stappen verder.Empathisch luisteren. Het is en blijft de basis van een goed gesprek. Het is net deze manier van luisteren die maakt dat er verbinding kan komen met je gesprekspartner. Verbinding die cruciaal is om beweging in een situatie te krijgen.Toch is het lang niet altijd vanzelfsprekend. Er komen vaak dingen in de weg te staan die het ons om oprecht apathisch te luisteren.Deze workshop is voor hen die zicht willen krijgen om wat de factoren zijn die kunnen maken dat het af en toe echt moeilijk is om empathisch aanwezig te zijn/blijven in een gesprek. Door je eigen hindernissen te (her)kennen zal je in de toekomst bewuster in een gesprek aanwezig kunnen blijven om zo constructief mogelijk aan de slag te gaan.

Deze opleiding is bedoeld voor vertrouwenspersonen, directeurs, technisch adviseurs en schoolbesturen


2.09 Rol van de preventieadviseur - arbeidsgeneesheer bij psychosociale risico's David Giuliani

De preventie-adviseur-arbeidsgeneesheer wordt binnen zijn professionele praktijk zeer vaak geconfronteerd met werknemers wiens welzijn is bedreigd ten gevolge van de blootstelling aan psychosociale risico's op het werk. De wetgeving omschrijft duidelijk de rol van de preventie-adviseur psychosociale aspecten, maar de arbeidsgeneesheer kan zijn/haar steentje bijdragen.

Deze opleiding is bedoeld voor vertrouwenspersonen, directeurs, technisch adviseurs en schoolbesturen


2.10 Tranen en hyperventilatie tijdens het gesprek: wat nu? Linda Strybos

Situering en programmaHevig oplaaiende emoties kunnen soms een verrassende wending geven aan een gesprek of zelfs voor een totale blokkering zorgen. In deze interactieve sessie onderzoeken we hoe je als vertrouwenspersoon het best omgaat met emotionele reacties tijdens een gesprek.InhoudelijkHoe combineer je empathie met professionele afstand?Hoe hou je contact met de gesprekspartner zonder jezelf te verliezen in de emotie van de ander (ook na het gesprek)?Hoe breng je het gesprek opnieuw op gang en geef je een constructief vervolg aan de emotionele chaos?LichamelijkEmoties hebben ook steeds een impact op het lichaam en kunnen soms felle stressreacties uitlokken zoals een hoge snelle ademhaling, een stevige huilbui of hyperventilatieaanval.We leren subtiele signalen en lichaamstaal lezen en oefenen ook enkele ontspannings- en ademhalingstechnieken in om de gesprekspartner (en misschien ook jezelf) opnieuw tot rust te brengen.De theoretische achtergrondinformatie is eerder beperkt, de focus tijdens deze workshop ligt vooral op praktijk- en ervaringsgericht werken.Van de deelnemers wordt dan ook verwacht dat zij bereid zijn tot het delen van ervaringen, zowel in het beleven van de eigen emoties als in het omgaan met emoties van anderen.

Deze opleiding is enkel bedoeld voor vertrouwenspersonen


2.11 Hartcoherentie met tips om met stress om te gaan Louis Nieuland

Hartcoherentie is de bijzondere toestand waarin het hart zich in een veilige modus bevindt. Het is gebaseerd op degelijk wetenschappelijk onderzoek en de oefeningen zorgen voor o.a. de bevordering van de veerkracht t.o.v. stress, beheersing van angsten, verbetering van concentratie en focus.

Deze opleiding is bedoeld voor schoolbesturen, directeurs en hun preventieadviseurs.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.