Jolien De Meester, KU Leuven en Leen Goovaerts, KU Leuven Ontwerpgebaseerd onderzoek vormt een essentieel luik van STEM@school. Onderzoekers gingen met interdisciplinaire teams van STEM-leerkrachten aan de slag om leermiddelen te ontwikkelen die expliciet de link leggen tussen de verschillende STEM-domeinen volgens de pijlers van STEM@school. In deze sessie wordt de verwerking van de pijlers van STEM@school in het leermateriaal geïllustreerd en onderbouwd aan de hand van twee leermodules. Zo krijgt u als deelnemer inzicht in mogelijke conceptuele linken tussen de STEM-vakken en een onderzoeksgebaseerde manier om die expliciet te maken.
De module 'Zelfrijdend wagentje door de groene golf' voor het derde jaar Secundair Onderwijs gaf de aftrap van STEM@school. De uitdaging die centraal staat is: ‘Laat een zelfgebouwd wagentje in één beweging een groene golf door rijden.’ De module bestaat uit vier grote experimenten die voortschrijdend inzicht en vaardigheden van leerlingen vereisen in analyse (eerstegraadsfuncties), kinematica 1D en programmeren. De module 'Passief huis' werd ontwikkeld voor leerlingen van het tweede leerjaar van de tweede graad Secundair Onderwijs en wordt bij voorkeur in het tweede semester geïmplementeerd. De centrale uitdaging van de module is het ontwerpen en bouwen van een passief huis. Daarnaast wordt een zonneboiler ontworpen. Het water dat opgewarmd wordt door de zonneboiler, dient als vloerverwarming voor het huis. Bijgevolg moet de temperatuur in het huis door de leerlingen gestuurd worden met een on/off-regeling. In de sessie worden beide leermodules voorgesteld en hun expliciete linken met de leerplannen besproken. Daarnaast wordt er gewezen op de stukken waarin de visie en didactiek van STEM@school zeer prominent naar voor komen in het leermateriaal. Lokaal: AV 91.12 (Parkstraat 49)
|