Wat hebben auto’s, sterren en algen gemeen? Slotevent van (i)STEM@school - maandag 28 mei 2018 - KU Leuven - Ronde 1 (13:15 - 14:00)

Keuze Lesgever
1.1 Presentatie over de modules 'Zelfrijdend wagentje door de groene golf' en 'passief huis' Jolien De Meester

Jolien De Meester, KU Leuven en Leen Goovaerts, KU Leuven


Ontwerpgebaseerd onderzoek vormt een essentieel luik van STEM@school. Onderzoekers gingen met interdisciplinaire teams van STEM-leerkrachten aan de slag om leermiddelen te ontwikkelen die expliciet de link leggen tussen de verschillende STEM-domeinen volgens de pijlers van STEM@school.
In deze sessie wordt de verwerking van de pijlers van STEM@school in het leermateriaal geïllustreerd en onderbouwd aan de hand van twee leermodules. Zo krijgt u als deelnemer inzicht in mogelijke conceptuele linken tussen de STEM-vakken en een onderzoeksgebaseerde manier om die expliciet te maken.

De module 'Zelfrijdend wagentje door de groene golf' voor het derde jaar Secundair Onderwijs gaf de aftrap van STEM@school. De uitdaging die centraal staat is: ‘Laat een zelfgebouwd wagentje in één beweging een groene golf door rijden.’ De module bestaat uit vier grote experimenten die voortschrijdend inzicht en vaardigheden van leerlingen vereisen in analyse (eerstegraadsfuncties), kinematica 1D en programmeren.

De module 'Passief huis' werd ontwikkeld voor leerlingen van het tweede leerjaar van de tweede graad Secundair Onderwijs en wordt bij voorkeur in het tweede semester geïmplementeerd. De centrale uitdaging van de module is het ontwerpen en bouwen van een passief huis. Daarnaast wordt een zonneboiler ontworpen. Het water dat opgewarmd wordt door de zonneboiler, dient als vloerverwarming voor het huis. Bijgevolg moet de temperatuur in het huis door de leerlingen gestuurd worden met een on/off-regeling.

In de sessie worden beide leermodules voorgesteld en hun expliciete linken met de leerplannen besproken. Daarnaast wordt er gewezen op de stukken waarin de visie en didactiek van STEM@school zeer prominent naar voor komen in het leermateriaal.

Lokaal: AV 91.12 (Parkstraat 49)


1.2 Het effect van een geïntegreerde STEM-didactiek / STEM@school Haydée De Loof

voorzitter: Prof. dr. Peter Van Petegem, UA

sprekers: Haydée de Loof, UA

STEM@school heeft als doel om studenten warm te krijgen voor STEM, maar ook om hun prestaties op STEM-gerelateerde vakken te verhogen. Positievere attitudes, betere motivatie, en toegenomen cognitieve capaciteiten zouden studenten stimuleren om vaker voor een STEM-richting te kiezen in het hoger onderwijs. Om na te gaan of STEM@school in die opzet slaagt, werden ongeveer 1 000 leerlingen gedurende twee jaar gevolgd. Deze grootschalige studie onderzoekt aan de hand van een quasi-experimenteel design de effectiviteit van een geïntegreerde STEM-didactiek op de cognitieve prestaties én affectieve uitkomsten van leerlingen in het secundair onderwijs aangaande STEM. De participanten (N= 979, leeftijd = 14-15) volgden les in 38 verschillende scholen (waarvan 26 experimentele en 12 controlescholen), en beantwoordden voor het cognitieve gedeelte online toetsvragen die peilden naar onderzoeksvaardigheden, fysicakennis en –toepassingsvaardigheden, wiskundekennis en –toepassingsvaardigheden, het kunnen hanteren van technologische concepten en het kunnen oplossen van integratievragen. Voor het affectieve gedeelde werd er gepeild naar verschillende attitudes en motivatie aangaande STEM. De data werden met multilevelanalyses onderzocht, en de resultaten hiervan worden op deze studiedag besproken.

Lokaal: AV 01.12 (Parkstraat 49)


Terug naar overzicht van workshops