HR-dag: De directeur als evaluator in een groeigericht personeelsbeleid - Ronde 1 (09:30 - 12:30)

Keuze Lesgever
1.1 Constructief feedback geven Kim Wezenbeek

Wil je constructief feedback geven, dan is het belangrijk dat je je bewust bent van je focus en intentie. Hoe helder heb je voor ogen wat je delen wil en waarom je dat wil? Daarnaast werken we in deze sessie de misvatting weg als zou feedback eenrichtingsverkeer zijn. Je boodschap draagt pas bij als de ander ze ook kan horen. Hoe zet je daar effectief op in en heb je ruimte om de reactie van de ander te beluisteren?

Kim Wezenbeek heeft meer dan 20 jaar ervaring in onderwijs, als leraar, leerlingbegeleider en directeur (secundair). Ze is Hergo-moderator, trainer in verbindende communicatie; procesbegeleider en bemiddelaar vanuit verbindende communicatie en voorzitter van vzw Herstelgericht werken op school.


1.2 Motiverend personeelsbeleid (VOLZET) Dominique Roos

Het onderwijs is een sector die volop evolueert. Als leidinggevende waak je erover dat jouw school een goede onderwijskwaliteit voorziet en daarnaast ook blijft aansluiten op de ontwikkelingen en veranderende behoeftes in de maatschappij.

Uit onderzoeken weten we dat je als schoolleider een belangrijke positieve impact kan hebben op de onderwijskwaliteit en de aansluiting op evoluties in de buitenwereld door jouw leerkrachten op een professionele manier aan te werven en te ondersteunen .

In deze sessie behandelen we o.m. vragen als:

  • Wat zijn de kenmerken van een motiverend personeelsbeleid?
  • Hoe zorg je als leidinggevende voor een motiverend personeelsbeleid?
  • Hoe trek je de juiste mensen aan?
  • Hoe kan je op korte tijd beslissen of een sollicitant past binnen de context van jouw school?
  • Hoe kan je goede krachten in jouw school behouden?

Je maakt daarbij kennis met de laatste nieuwe inzichten uit de HR- wereld.

Dominique Roos is reeds decennialang werkzaam in de onderwijs-en managementwereld. Zij is een executive en business coach en ondersteunt professionals binnen het onderwijsveld en lokale en federale overheden zowel in het HR management als op het vlak van teamontwikkeling.   


1.4 Coachende vaardigheden voor de leidinggevende in de rol van evaluator Hans Mennes

In deze dynamische sessie bespreken we het verschil tussen sturen en coachen en leren we vaardigheden aan om op een veilige, duidelijke en waarderende wijze te coachen.

De sessie bestaat uit 3 delen:

  1. Het verschil tussen sturen en coachen en het creëren van veiligheid.
  2. Coachen vanuit waardering en met durf.
  3. Coachen op weerstand.

Hans Mennes is coach en coachtrainer waarderend coachen. Daarnaast is hij docent coaching aan de Thomas More Hogeschool.


Terug naar overzicht van workshops