Dag van de leerzorg in het s.o. - live online themadag - Ronde 1 (09:30 - 10:50)

Keuze Lesgever
1.01 AFGELAST - Scan je wijs! QR-codes in de klas om te differentiëren en je leerlingen te motiveren (VOLZET) Els Tanghe

QR-codes kennen heel wat verschillende toepassingen, gaande van een snel betaalmiddel tot een link naar uitgebreidere informatie over een product of monument. Ook in jouw les kan je QR-codes op een veelzijdige manier inzetten, onder andere om leerinhouden te delen, ondersteunende informatie te ontsluiten, (gedifferentieerde) oefeningen aan te bieden enzovoort. Naast de inhoudelijke meerwaarde werkt deze tool motiverend voor de leerlingen en prikkelt het hun nieuwsgierigheid.

Doelgroep: leerkrachten die hun leerlingen willen verrassen met een nieuwe werkvorm. Leerlingenbegeleiders en directies zijn welkom, maar de focus ligt op de klaspraktijk.

Els Tanghe heeft jarenlange leservaring (zowel theorie- en praktijkvakken als stagebegeleiding) in verschillende zorggerelateerde opleidingen. Momenteel is zij aan de slag als lerarenopleider binnen de Educatieve Master van de Universiteit Antwerpen.


1.02 Innoverend onderwijs: traject flexibilisering 1ste graad Filip Preckler

Sint-Lievenscollege (Antwerpen) greep de onderwijshervorming aan om ook fundamenteel in te grijpen in de onderwijsorganisatie. De focus van de reorganisatie ligt op flexibilisering en teamteaching. De school wil leerlingen motiveren door hen heel wat autonomie te geven in het leerproces. Daarvoor was flexibiliteit inbouwen in het lessenrooster noodzakelijk. Via flexwerking, co-teaching en keuzevrijheid binnen de differentiatie-uren liggen er in de  eerste graad heel wat kansen voor een aanpak op maat. De sessie geeft je kennis over de specifieke organisatie, het proces ernaartoe, de valkuilen én de impact op de infrastructuur.

Doelgroep: directies, middenkader en leerkrachten met een gezonde ambitie tot verandering.

Filip Preckler, directeur Sint-Lievenscollege (Antwerpen), campus Amerikalei. Verantwoordelijk voor de 1ste graad en de 2de en 3de graad dubbele finaliteit en arbeidsmarktfinaliteit.


1.03 Lesgeven aan cognitief begaafde leerlingen in de klas: wat werkt? Katelijne Barbier

In deze sessie staan we stil bij cognitief begaafde leerlingen: wie zijn ze, wat zijn hun noden en hoe kunnen we ze beter ondersteunen in de klas?

Eerst geven we een korte uiteenzetting over cognitief begaafde leerlingen. Daarna gaan we op basis van een internationaal reviewonderzoek in op lespraktijken die effectief zijn voor het ondersteunen van de motivatie, het leren en de prestaties van cognitief begaafde leerlingen in de reguliere klascontext. Vervolgens zoomen we in op de Vlaamse onderwijscontext. In het kader van Project Talent namen gedurende één schooljaar dertien leraren uit het lager en secundair onderwijs deel aan een intensief professionaliseringstraject rond lesgeven aan cognitief begaafde leerlingen. Via een reeks Lesson Studies onderzochten en verbeterden ze op systematische wijze hun eigen lespraktijk. Op basis van 37 interviews met deze leraren, zoomen we in op hun opvattingen over cognitieve begaafdheid en hun kijk op effectieve lespraktijken voor deze leerlingen. We lichten ook de impact van het professionaliseringstraject op deze opvattingen en lespraktijken toe: stellen leraren hun opvattingen over cognitief begaafde leerlingen bij doorheen dit traject en gaan ze anders lesgeven?

Doelgroep: leerkrachten, leerkrachten in opleiding, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders, CLB-medewerkers, directeurs, beleidsondersteuners, die graag kennis rond cognitieve begaafdheid willen verwerven.

Katelijne Barbier is verbonden aan de onderzoeksgroep EduBron (Universiteit Antwerpen). Ze verricht doctoraal onderzoek naar het versterken van onderwijs voor cognitief begaafde leerlingen.


1.04 Een toegankelijk kostenbeleid voor ouders en leerlingen, hoe pak je dat aan? Rudi Friedrichsen
Roos Fekkers

Vanuit vzw Krijt ondersteunen we scholen bij het uitrollen van een sterk armoedebeleid op de domeinen visie, communicatie , kostenbeleid, schoolrekening en participatie. In deze sessie schetsen we de krijtlijnen van een bewust en toegankelijk kostenbeleid met links naar de andere domeinen. We geven concrete tips en suggesties om op jouw school te gebruiken. Bijvoorbeeld: waar hou je rekening mee bij het implementeren van de Digisprong of bij het organiseren van een sportdag? We zoomen in op hoe je op school een kostenbewuste houding aanneemt en op het belang van een armoedevaardig schoolteam.

Doelgroep: directies, beleidsmedewerkers, secretariaatsmedewerkers, boekhouders, leerlingenbegeleiders en leerkrachten.

Rudi Friedrichsen is opgeleid ervaringsdeskundige in de armoede en sociale uitsluiting en werkt sinds 2017 bij vzw Krijt. Hij ondersteunde de voorbije jaren vele scholen door hen te leren kijken door de bril van mensen in een armoedesituatie.

Roos Fekkers werkt sinds mei 2019 als trajectbegeleider en vormingswerker bij vzw Krijt voor de provincies Vlaams Brabant en Antwerpen. Zij werkte jaren in de IT als systeemanalist en schoolde zich daarna om tot maatschappelijk werker aan de Sociale School te Heverlee.


1.05 Exit dyslexie. Waarom leren lezen zo vaak misgaat en wat we daaraan kunnen doen Erik Moonen

De groep kinderen en jongeren die niet goed leest, groeit als kool. De verklaring daarvoor wordt meestal bij die kinderen en hun omgeving gezocht. Maar wie het leesonderwijs door een taalkundige bril bekijkt, ziet meteen dat kinderen systematisch warrige en zelfs foute dingen krijgen aangeleerd. Met leesonderwijs dat die fouten vermijdt, hadden we die kinderen misschien wel een hoop ellende kunnen besparen. Dyslectisch of niet? Laten we het probleem aanpakken en misschien zelfs oplossen.

Met de Alfabetcode laat Erik Moonen zien dat zo’n heldere en correcte, taalkundig verantwoorde aanpak voor lezen mogelijk is. In de workshop leer je die aanpak kennen: hoe mensen leren, hoe het schrift werkt en hoe het schrift dus moet worden aangeleerd.

Doelgroep: iedereen die zich op school of waar ook wil of moet ontfermen over moeizame lezers.

Erik Moonen is doctor in de Taal- en Letterkunde en taaldocent aan de Universiteit Hasselt. Hij schreef onder meer Exit dyslexie. Zeker leren lezen met de Alfabetcode. In dat boek staat alles wat je moet weten en alles wat je moet doen om elk kind een vlotte lezer te helpen worden.


1.06 Tips en tricks bij communicatie met anderstalige en taalzwakke leerlingen (VOLZET) Quinten Noppen

Waar worstelt een leerling mee met een anderstalig of taalzwak profiel? Op welke problemen botsen hun leerkrachten en begeleiders? Je krijgt een aantal praktische tips en tricks mee om de communicatie met deze taalzwakke jongeren te verbeteren.

Doelgroep: directies, beleidsmedewerkers, zorgpersoneel, leerlingenbegeleiders, secretariaatspersoneel en leerkrachten.

Quinten Noppen: na 20 jaar ervaring in het OKAN-onderwijs werk ik nu als ondersteuningscoach. Met ons team willen we scholen met ex-OKAN-leerlingen versterken. We werken samen met de vervolgschool een traject op maat uit waar aandacht is voor de noden van directies, leerkrachten en de ex-OKAN-leerling zelf.  


Terug naar overzicht van workshops