Geef het welbevinden van je leerlingen een boost! - live online inspiratiesessies - Ronde 1 (19:00 - 19:40)

Keuze Lesgever
1.01 De integratie van peer mediation (conflictbemiddeling bij peers) op een secundaire school (KA Ekeren) Femke Wilms
Koos Knops

Op school begeleiden we leerlingen bij het opgroeien tot actieve burgers, waarbij de school ook fungeert als ontmoetingsplaats en als oefenplaats voor sociale vaardigheden.
Als het misgaat, kunnen onze leerlingen onder andere beroep doen op ‘peer mediators’: bemiddelaars die leeftijdsgenoten begeleiden in hun zoektocht naar oplossingen voor meningsverschillen.
Leerlingen uit de hogere jaren worden opgeleid om deze bemiddelingen te kunnen uitvoeren. Op die manier verkleint de kloof tussen leerlingen op de speelplaats en nemen ze de regie om elkaar gericht te helpen.

Doelgroep: leerkrachten, leerlingenbegeleiders en directies die interesse hebben in de werking van peer mediation (conflictbemiddeling door leeftijdsgenoten) en/of deze graag willen opstarten op hun school.

Femke Wilms is leerkracht humane wetenschappen en niet-confessionele zedenleer op het KA Ekeren en volgde als leerling zelf de opleiding tot peer mediator.
Koos Knops is leerlingenbegeleidster in dezelfde middelbare school.
Samen volgden ze de opleiding tot coach in het peer mediation traject en verzorgen ze de peer mediation cursus voor leerlingen.


1.02 Herstelgericht werken, een zoektocht naar minder conflicten en meer verbinding met alle partijen op school (Pius X - Antwerpen) Anouk Vroemans

In deze sessie hoor je het verhaal van Pius X, een school in een grootstedelijke context, op zoek naar een alternatief voor een sanctionerende aanpak. Een zoektocht met vallen en opstaan om iedereen (leraren, leerlingen, studiemeesters, ouders) te betrekken en samen verantwoordelijkheid te delen in het omgaan met conflicten.

Op Pius X staat verbinding centraal: inzetten op sterke relaties en het sociaal kapitaal versterken om conflicten te voorkomen. Zo worden proactieve (dialoog)cirkels niet alleen geleid door leraars maar ook door zesdejaars die vanaf de eerste schooldag mee zorg dragen voor jongere leerlingen. In deze sessie krijg je voorbeelden van verschillende soorten cirkels: dialoogcirkel, deelcirkel, cirkel met ouders, empathiecirkel, herstelcirkel, vergadercirkel,….

Bij conflicten staat niet de straf centraal maar wel de schade die werd toegebracht (aan de relatie). Leerlingen én leraars worden uitgenodigd om te delen hoe een conflict hen heeft geraakt. Het werken met gevoelens- en behoeftenkaarten geraakt steeds meer ingeburgerd en laat alle betrokkenen stilstaan bij de impact van een conflict en de noden van iedereen. Samen wordt er een herstelplan uitgewerkt. Ook in dit proces worden leerlingen uit het zesde jaar betrokken en loopt een project om hen op te leiden tot "bruggenbouwers” en herstelgesprekken mee te faciliteren. In de sessie hoor je kort ook even een “bruggenbouwer” aan het woord.

Doelgroep: directies, leraren, leerlingenbegeleiders, beleidsmedewerkers, (zorg)coördinatoren, secretariaatspersoneel met interesse voor verbinding, dialoog en samenwerking op school.

Anouk Vroemans is leraar en leerlingenbegeleider op Pius X, HERGO-moderator (herstelgericht groepsoverleg), trainer verbindende communicatie en trainer herstelgericht werken.


1.03 Werken aan welbevinden op school: een praktijkvoorbeeld (Sint-Angela-Instituut - Tildonk) Tomas Bruyland

Leerlingen die zich goed voelen op school, leren beter. De aandacht voor het welbevinden van leerlingen is dan ook al jaren een groeiende bekommernis bij velen. Maar hoe kan je deze bekommernis omzetten naar de concrete dagdagelijkse schoolpraktijk?

Vanuit concrete praktijken en hun samenhang, willen we illustreren hoe een dergelijke praktijk nood heeft aan duidelijke beleidskeuzes, geven we een waslijst van concrete inspirerende voorbeelden en gaan we daarbij de moeilijkheden en valkuilen niet uit de weg.

Verwacht geen mooi theoretisch uitgewerkt kader of gladde promopraatjes. We analyseren enkele “uit het leven gegrepen” praktijken die meestal werken, maar soms ook helemaal niet. (En dat laatste is misschien nog het meest interessant om toe te lichten.) Deze praktijken zijn: (niet exhaustief) regels en afspraken, verbindend schoolklimaat, werking zorgteam, rol van elke leraar, rol van klassenleraar, tweedaagse uitstappen, peter en meter werking, rouwen op school, draagkracht leerkrachten, weerstanden binnen het team, enz…

Doelgroep: (adjunct-)directies, beleidsmedewerkers, zorgleerkrachten/leerlingenbegeleiders en alle andere leerkrachten die willen school maken vanuit een sterke bekommernis om leerlingen.

Tomas Bruyland is reeds meer dan 10 jaar leerkracht RK godsdienst in de derde graad ASO/TSO/BSO te Sint-Angela, een idyllisch gelegen secundaire school in het landelijke Tildonk (Haacht). Lesgeven betekent voor hem op de eerste plaats “verbondenheid zoeken met en tussen leerlingen”.


1.05 COEXIST, meer dan ‘samenleven’ (KNMC Groenendaal 2 - Merksem) Alex Callens

Leerlingen worden voortdurend geconfronteerd met krachten die het wij-zij-denken bevorderen. COEXIST in zijn letterlijke en onderliggende betekenissen is daar een antwoord op. Via COEXIST maak je van diversiteit een kracht en schep je een ideale leeromgeving waar iedereen zich ‘thuis’ voelt, ongeacht religie, overtuiging, geaardheid, herkomst, gender of talent.

Doelgroep: je wordt geconfronteerd met jongeren met verschillende waarden en normenpatronen en bent op zoek naar een mogelijke nieuwe autoriteit om met diezelfde jongeren verbinding te maken in een snel veranderende wereld.

Alex Callens is leraar lichamelijke opvoeding, begeleider leerlingenraad, inspirator en facilitator COEXIST, bruggenbouwer tussen leerlingen, leraren, ouders, directie, ondersteuners, ... Gewoon een mens in verbinding, gedreven door een kernovertuiging: we zijn allen gelijkwaardig en op zoek naar een betekenisvol leven. Het enige wat ons te doen staat, is aangeleerde ideeën die ons onderscheiden opzij zetten en luisteren naar elkaar en vinden wat ons samen sterk maakt. 


Terug naar overzicht van workshops