Taaldag 2022 - live online themadag - Ronde 1 (09:30 - 10:40)

Keuze Lesgever
1.01 Deutsch macht immer mehr Spaß, auch im Berufskontext Kees Van Eunen

Spreker:

Kees van Eunen (1945), met pensioen maar volop actief, heeft wereldwijd nascholing gegeven en doet dat nog steeds. Hij is medeoprichter van de werkgroep ‘Deutsch macht Spaß’. Daarnaast is hij sterk betrokken bij het werk van ‘Duits in de Beroepscontext’. Voor zijn werk kreeg hij de Botschafterpreis van de Duitse ambassade.

Inhoud:

Deze sessie ontdek je de nieuwste ideeën en concreet lesmateriaal van de werkgroep Deutsch macht Spaß (waar ook de BGDV in participeert) en van de groep Deutsch im Berufskontext. Deze groep Deutsch im Berufskontext heeft Duits als keuzevak op de kaart gezet in het Nederlandse beroepsonderwijs voor leerlingen vanaf 16 jaar en daarvoor heel veel (toets)materialen ontwikkeld in nauwe samenwerking met het Goethe-Institut. Al het in de sessie besproken les- en toetsmateriaal wordt online voor jou beschikbaar gemaakt. De sessie zal naar wens van de deelnemers in het Duits of Nederlands worden gegeven.

Doelgroep:

De workshop richt zich specifiek op leerkrachten Duits in alle finaliteiten en studierichtingen. 


1.02 Visible Thinking Routines in the English Language Classroom Alex Warren

Spreker:

Alex Warren is a Senior ELT Academic Consultant at National Geographic Learning. He is a DELTA trained teacher trainer with over 16 years’ experience of working in ELT as a teacher, academic director and teacher trainer. He has a passion for developing teachers on a global scale.

 

Inhoud:

The role of the teacher is multi-faceted – not only do we have the responsibility of developing our learners’ language knowledge and skills, but also the cognitive, social and interpersonal skills they need to in order to be successful in school, work and life in the 21st century. Not least amongst these is the need to get our learners to start thinking for themselves and asking questions, rather than being spoon-fed. In this session I’ll show how we can incorporate visible thinking routines into our lessons to not only develop our students’ cognitive skills, but also to stimulate meaningful discussion involving all students.

Doelgroep:

Leerkrachten Engels in het secundair, hoger en volwassenenonderwijs


1.03 Schrijfvaardigheid Frans ondersteunen in de eerste graad: hoe pak je dit aan? Mia Vanden Waeyenbergh

Spreker:

Mia Vanden Waeyenbergh is pedagogische begeleider Frans (basis en secundair) Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Inhoud:

Leerlingen schrijfvaardig laten worden in een vreemde taal is geen evidentie. Hoe kan je je leerlingen van de eerste graad ondersteunen zodat ze kwaliteitsvolle opdrachten voor schrijfvaardigheid afleveren?

Deze sessie bestaat uit twee delen. Allereerst bekijken we de beginsituatie van je leerlingen bij aanvang van het secundair onderwijs. Wat mag je van hen qua schrijfvaardigheid Frans op dat moment verwachten? Wat leren de leerplandoelen van het basisonderwijs ons? Een aantal voorbeelden zullen dit illustreren.

Vervolgens gaan we op zoek naar zinvolle schrijfopdrachten voor je leerlingen en bekijken we hoe je je lessen kan opbouwen naar de schrijfopdracht toe. Hoe kan je je leerlingen coachen zodat zij de beoogde doelen behalen? Hierbij hebben we aandacht voor de vakdidactiek.

Tijdens de sessie worden voorbeelden en sjablonen besproken. Je wordt uitgenodigd om samen te brainstormen en een vertaalslag te maken naar je eigen lespraktijk.

Doelgroep:

Leraren Frans 1e graad


1.04 Wijze lessen voor schrijfvaardigheid Nederlands Peter Van Damme

Spreker:

Peter Van Damme is vakbegeleider Nederlands bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen en praktijklector Nederlands in de educatieve master talen aan de KULeuven. Hij was ook 28 jaar lang leerkracht Nederlands aan het VTI in Lokeren.

Inhoud:

De publicatie ‘Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek’ van Tim Surma klinkt je waarschijnlijk welbekend in de oren. Het boek kon de laatste jaren terecht op veel aandacht en appreciatie rekenen. Leerkrachten Nederlands missen echter vaak de expliciete link met de vakdidactiek.

Tijdens deze sessie verbind je de lessen uit het boek van Tim Surma met de vakdidactiek Nederlands, in bijzonder met de schrijfvaardigheidsdidactiek, vanuit de praktijkervaring van beginnende en ervaren leerkrachten Nederlands. Je krijgt concrete voorbeelden en  lesideeën aangereikt om zelf aan de slag te gaan.

Doelgroep:

Leerkrachten Nederlands in alle graden en finaliteiten.


1.05 AFGELAST - Creatief schrijven in de les NT2 (VOLZET) Janique Vanderstocken

Spreker:

Janique Vanderstocken geeft (Alfa) NT2 in Ligo, Centrum voor Basiseducatie Gent-Meetjesland-Leieland..

Inhoud:

In deze sessie leer je aan de hand van vier concrete voorbeelden hoe je op een vrij laag taalniveau toch aan schrijfplezier kan werken in de les NT2. Je krijgt een initiatie in werkvormen voor schrijfplezier die geïnspireerd zijn op Comprehensible Input.

Doelgroep:

Alle leerkrachten die NT2 geven aan volwassenen (Richtgraad A2/B1) of aan onthaalklassen voor jongeren


1.06 Digitaal lezen: hoe train je digitale leesvaardigheid? Mitte Schroeven

Spreker:

Mitte Schroeven is leerkracht Nederlands en Engels. Momenteel werkt ze als gedetacheerd leerkracht voor Het Archief voor Onderwijs en als auteur voor Digitale Methode Nederlands.

Inhoud:

Het gaat niet goed met leesvaardigheid bij Vlaamse en Nederlandse jongeren. Maar hoe belangrijk is leesvaardigheid in een digitale wereld? En op welke manier verschilt digitaal lezen van lezen op papier? In deze sessie leer je meer over het belang van digitale leesvaardigheid en de manieren waarop je je leerlingen kan trainen om betere digitale lezers te worden.

Doelgroep:

  • leerkrachten Nederlands en andere talen;
  • taalbegeleiders;
  • andere leerkrachten (taalontwikkelend vakonderwijs)

Terug naar overzicht van workshops