ViP-dag: Vertrouwen in Personen - nascholing voor de vertrouwenspersoon - Ronde 1 (09:15 - 10:30)
Keuze |
Lesgever |
1.01 Terug samen op pad |
Paul Van Assche |
Er kunnen weleens ergernissen ontstaan tussen collega’s die dagelijks samenwerken met elkaar. Dit is zelfs heel normaal. In bepaalde situaties wordt het echter vervelend wanneer die ergernissen op de werkvloer uitmonden in conflicten. De goede werksfeer en noodzakelijke samenwerking lijden hier onder. De meeste van de collega’s hebben echter de neiging om een conflict te vermijden. Een conflict gaat dan sluimeren. Een slechte onderlinge samenwerking en communicatie, maar ook roddel en achterklap, dreigen. Uitbarstingen van emoties op een onverwacht momentzijn zijn dan zelfs nooit ver weg. Daarom is het voor een succesvol team belangrijk te leren constructief omgaan met conflicten op de werkvloer. Een snelle en constructieve aanpak is hierbij een noodzaak voor het herstel van relaties. Lesgever Paul Van Assche
|
1.02 Verbindende communicatie: op zoek naar een gemeenschappelijke hogere intentie - deel 1 (VOLZET) |
Katrijn Rosseels |
Deze werkwinkel bestaat uit 2 onlosmakelijke delen. Vink in ronde 2 ook werkwinkel 2.02 aan! Waarom wordt verbindende communicatie voor professionals steeds populairder? Formeel en informeel overleg binnen organisaties neemt verschillende vormen aan en kan de werkbaarheid van een job beïnvloeden. Laat je eigen houding spreken en ‘lees’ die van anderen. Verbindend communiceren is een troef als je coachend wil leidinggeven. Deze workshop geeft je de handvaten om het vertrouwen te vergroten, jezelf veiliger te voelen tijdens gesprekken, verbondenheid te creëren en communicatielijnen te verkorten. Lesgever Katrijn Rosseels
|
1.03 Tranen en hyperventilatie tijdens het gesprek, wat nu? - deel 1 (VOLZET) |
Linda Strybos |
Deze werkwinkel bestaat uit 2 onlosmakelijke delen. Vink in ronde 2 ook werkwinkel 2.03 aan. Deel 1 Hevig oplaaiende emoties kunnen soms een verrassende wending geven aan een gesprek of zelfs voor een totale blokkering zorgen. In deze interactieve workshop onderzoeken we hoe je als vertrouwenspersoon het best omgaat met emotionele reacties tijdens een gesprek. Inhoudelijk Hoe combineer je empathie met professionele afstand? Hoe hou je contact met de gesprekspartner zonder jezelf te verliezen in de emotie van de ander (ook na het gesprek)? Hoe breng je het gesprek opnieuw op gang en geef je een constructief vervolg aan de emotionele chaos? Lichamelijk Emoties hebben ook steeds een impact op het lichaam en kunnen soms felle stressreacties uitlokken zoals een hoge snelle ademhaling, een stevige huilbui of hyperventilatieaanval. We leren subtiele signalen en lichaamstaal lezen en oefenen ook enkele ontspannings- en ademhalingstechnieken in om de gesprekspartner (en misschien ook jezelf) opnieuw tot rust te brengen. De theoretische achtergrondinformatie is eerder beperkt, de focus tijdens deze workshop ligt vooral op praktijk- en ervaringsgericht werken. Van de deelnemers wordt dan ook verwacht dat zij bereid zijn tot het delen van ervaringen, zowel in het beleven van de eigen emoties als in het omgaan met emoties van anderen. Doelgroep Deze opleiding is enkel bedoeld voor vertrouwenspersonen. Lesgever Linda Strybos
|
1.04 Herkennen van stress en burn-out met getuigenis ervaringsdeskundige |
Stefaan Dejonghe Kristel Vanorbeek |
De werkbaarheidsmonitor van de Vlaamse Overheid spreekt over 9,6% van de werkende Vlamingen die wat betreft stress tot een acuut problematische categorie behoren. Een studie van Securex spreekt over 1 op de 4 met spanningsklachten zoals negatieve emoties, fysieke en psychische gezondheidsklachten. Om tot een effectieve en efficiënte hulpverlening te komen is het dus belangrijk om zo vroeg mogelijk de symptomen te herkennen wanneer mensen dreigen in de problemen te komen. Niet alleen de werkgever moet hierin inzicht verwerven maar ook de werknemer moet de mechanismen bij zichzelf herkennen, zodat hulpverlening niet wordt uitgesteld. In deze sessie gaan we dieper in op de symptomen en wat je er zelf (en als werkgever) kan aan doen. Doelgroep Deze opleiding is bedoeld voor iedereen die hieraan behoefte heeft. Lesgever Stefaan Dejonghe Kristel Van Orbeek
|
1.05 Coachen in vertrouwen: theorie - deel 1 |
Marleen Raeymaekers |
Deze werkwinkel bestaat uit 2 onlosmakelijke delen. Vink in ronde 2 dus ook sessie 2.05 aan! Theoretisch deel Als vertrouwenspersoon is het belangrijk om een luisterend oor te zijn. Dit is al een hele hulp voor mensen. Hoe kunnen we doelgericht naar oplossingen zoeken zonder onze mening op te dringen? Waar wordt de ander beter van? Hoe geven we op een goede manier feedback? Hoe maken we anderen sterker? Op een interactieve manier worden de deelnemers geïnspireerd om sterker te staan in gesprekken. Doelgroep Deze opleiding is bedoeld voor vertrouwenspersonen Lesgever Marleen Raeymaekers
|
1.06 Help! Ik ben vertrouwenspersoon, hoe begin ik er aan? |
Alex Berghmans |
Wat houdt mijn engagement om vertrouwenspersoon zijn in? Wanneer moet ik ter beschikking staan? Hoe registreer ik wat? Aan wie en hoe deel ik iets mee? Kortom alle vragen die in u opkomen als beginnend vertrouwenspersoon kunnen hier gesteld worden en er wordt een gepast antwoord geformuleerd. We bieden een kapstok aan. Lesgever Alex Berghmans
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.