Dag van de socio-emotionele leerlingenbegeleiding in het s.o. 2022 - Ronde 1 (09:20 - 10:40)

Keuze Lesgever
1.01 Aandacht voor het welbevinden in het onderwijs via de tool PXL Appwel Hanne Luts
Lies Hamal

PXL Appwel is een ideaal hulpmiddel voor scholen om het welbevinden van leerlingen systematisch op te volgen. Het is een app om het welbevinden van jongeren in het secundair onderwijs te meten en te verhogen. Door in te spelen op de huidige technologie, een vroege signalering van psychische problemen bij jongeren en een snelle, laagdrempelige aanpak van de problemen hoopt ‘Appwel’ het verschil te kunnen maken voor ELKE leerling! Leerlingen met een laag welbevinden geven aan dat een specifieke hulpvraag uiten in de app de stap naar hulp vragen kleiner maakt.

Hanne Luts & Lies Hamal, beiden lector en onderzoeker aan de hogeschool PXL


1.02 Met ACT op weg naar meer veerkracht voor leerling en leerkracht Nele Van Steen

ACT is een wetenschappelijk onderbouwd model dat mensen, jong en oud, op een hele concrete manier leert om meer psychologische flexibiliteit te ontwikkelen zodat je

  • kan omgaan met de moeilijkheden en de uitdagingen dat het leven onvermijdelijk met zich meebrengt
  • kan doen wat je belangrijk vindt, ook al is dit met vallen en opstaan.

Psychologisch flexibel in het leven staan valt te leren en te oefenen en kan zowel leerlingen als leerkrachten heel wat meer veerkracht opleveren.

Tijdens deze korte workshop maak je op een ervaringsgerichte manier kennis met de 6 processen van ACT die bijdragen aan het verhogen van die veerkracht.

Nele Van Steen, trainer en supervisor bij Allegre, een psychologisch expertisecentrum


1.03 Bruggenbouwers gezocht: reflecties rond diversiteit Winny Ang

Hoe kunnen we als professional navigeren in een diverse wereld? Het is een boeiende en soms uitdagende zoektocht die geen vastomlijnde handleiding kent. Zowel praktijkervaring als onderzoek toont dat er drie aspecten zijn die dit proces faciliteren: kennis, vaardigheden en bewustzijn. Dit ‘bewustzijn’ is de hoeksteen om (culturele) sensitiviteit te ontwikkelen. In deze workshop staan drie visuele metaforen centraal die het bewustzijn rond diversiteit aanscherpen en die ook als houvast gebruikt kunnen worden in de dagdagelijkse praktijk. Deze workshop nodigt je uit om op ervaringsgerichte en dynamische manier naar diversiteit te kijken.

Winny Ang, kinder- en jeugdpsychiater (UAntwerpen)


1.04 Ook jij kan iets betekenen in de strijd tegen schooluitval! Sofie Geens

In deze sessie sta je stil bij enkele belangrijke voorspellers van schooluitval en het proces dat mogelijk leidt tot …  We zoomen in vanuit de reeds bestaande wetenschappelijke kennis maar ook vanuit de stem van jongeren, ouders, professionals en scholen zelf.

Je wordt uitgedaagd om vanuit deze kennis te reflecteren over je eigen school, klas, leerling en ontdekt er verschillende mogelijke antwoorden op de vragen: ‘Wat kan ik doen?’, ‘Hoe doe ik dat?’, ‘Wat en wie heb ik nodig?’.

Een hoopvolle sessie over de strijd tegen schooluitval!

Sofie Geens, team Leerrecht en Gelijke Onderwijskansen, stad Mechelen


1.05 Moeilijke gesprekken met ouders Kathy Douchar

Als leerkracht, leerlingenbegeleider of directielid kom je vroeger of later in contact met ouders. Ouders die vragen hebben, ouders die het niet eens zijn met beslissingen, ouders die hulp vragen … Hoe beter je voorbereid bent op het voeren van soms moeilijke gesprekken, hoe groter de kans dat je met ouders kan samenwerken en verantwoordelijkheid kan delen.

Kathy Douchar, zelfstandig trainer en nascholer, voormalig leerkracht en directeur


1.06 Mindfulness op school: de mogelijkheden en beperkingen Inge De Leeuw
Katleen Van der Gucht

De toepassing van op mindfulness gebaseerde interventies op school. Wat weten we over de wetenschappelijke evidentie tot dusver? Wat zijn de pro’s en contra’s? Is het geschikt voor alle leerlingen? In welk format kunnen we dit best aanbieden? Vertrekkend van de meest recente bevindingen staan we stil bij al deze vragen.

Inge De Leeuw, klinisch psychologe en ervaren mindfulness-trainer & Katleen Van der Gucht, doctor in de biologie en psychologie en medeoprichter van het Leuven Mindfulness Centre


Terug naar overzicht van workshops