In deze sessie hoor je het verhaal van Pius X, een school in een grootstedelijke context, op zoek naar een alternatief voor een sanctionerende aanpak. Een zoektocht met vallen en opstaan om iedereen (leraren, leerlingen, studiemeesters, ouders) te betrekken en samen verantwoordelijkheid te delen in het omgaan met conflicten. Op Pius X staat verbinding centraal: inzetten op sterke relaties en het sociaal kapitaal versterken om conflicten te voorkomen. Zo worden proactieve (dialoog)cirkels niet alleen geleid door leraars maar ook door zesdejaars die vanaf de eerste schooldag mee zorg dragen voor jongere leerlingen. In deze sessie krijg je voorbeelden van verschillende soorten cirkels: dialoogcirkel, deelcirkel, cirkel met ouders, empathiecirkel, herstelcirkel, vergadercirkel… Bij conflicten staat niet de straf centraal maar wel de schade die werd toegebracht (aan de relatie). Leerlingen én leraars worden uitgenodigd om te delen hoe een conflict hen heeft geraakt. Het werken met gevoelens- en behoeftenkaarten geraakt steeds meer ingeburgerd en laat alle betrokkenen stilstaan bij de impact van een conflict en de noden van iedereen. Samen wordt er een herstelplan uitgewerkt. Ook in dit proces worden leerlingen uit het zesde jaar betrokken en loopt een project om hen op te leiden tot 'bruggenbouwers' en herstelgesprekken mee te faciliteren. In de sessie hoor je kort ook even een 'bruggenbouwer' aan het woord. Doelgroep: directies, leraren, leerlingenbegeleiders, beleidsmedewerkers, (zorg)coördinatoren, secretariaatspersoneel met interesse voor verbinding, dialoog en samenwerking op school. Anouk Vroemans is leraar en leerlingenbegeleider op Pius X, HERGO-moderator (herstelgericht groepsoverleg), trainer verbindende communicatie en trainer herstelgericht werken.
|