Geef het welbevinden van je leerlingen een boost! - live online inspiratiesessies - Ronde 1 (19:00 - 19:40)

Keuze Lesgever
1.01 De integratie van peer mediation (conflictbemiddeling bij peers) op een secundaire school (KA Ekeren) Femke Wilms
Koos Knops

Op school begeleiden we leerlingen bij het opgroeien tot actieve burgers, waarbij de school ook fungeert als ontmoetingsplaats en als oefenplaats voor sociale vaardigheden.
Als het misgaat, kunnen onze leerlingen onder andere beroep doen op ‘peer mediators’: bemiddelaars die leeftijdsgenoten begeleiden in hun zoektocht naar oplossingen voor meningsverschillen.
Leerlingen uit de hogere jaren worden opgeleid om deze bemiddelingen te kunnen uitvoeren. Op die manier verkleint de kloof tussen leerlingen op de speelplaats en nemen ze de regie om elkaar gericht te helpen.

Doelgroep: leerkrachten, leerlingenbegeleiders en directies die interesse hebben in de werking van peer mediation (conflictbemiddeling door leeftijdsgenoten) en/of deze graag willen opstarten op hun school.

Femke Wilms is leerkracht humane wetenschappen en niet-confessionele zedenleer op het KA Ekeren en volgde als leerling zelf de opleiding tot peer mediator.
Koos Knops is leerlingenbegeleidster in dezelfde middelbare school.
Samen volgden ze de opleiding tot coach in het peer mediation traject en verzorgen ze de peer mediation cursus voor leerlingen.


1.02 Herstelgericht werken, een zoektocht naar minder conflicten en meer verbinding met alle partijen op school (Pius X - Antwerpen) Anouk Vroemans

In deze sessie hoor je het verhaal van Pius X, een school in een grootstedelijke context, op zoek naar een alternatief voor een sanctionerende aanpak. Een zoektocht met vallen en opstaan om iedereen (leraren, leerlingen, studiemeesters, ouders) te betrekken en samen verantwoordelijkheid te delen in het omgaan met conflicten.

Op Pius X staat verbinding centraal: inzetten op sterke relaties en het sociaal kapitaal versterken om conflicten te voorkomen. Zo worden proactieve (dialoog)cirkels niet alleen geleid door leraars maar ook door zesdejaars die vanaf de eerste schooldag mee zorg dragen voor jongere leerlingen. In deze sessie krijg je voorbeelden van verschillende soorten cirkels: dialoogcirkel, deelcirkel, cirkel met ouders, empathiecirkel, herstelcirkel, vergadercirkel…

Bij conflicten staat niet de straf centraal maar wel de schade die werd toegebracht (aan de relatie). Leerlingen én leraars worden uitgenodigd om te delen hoe een conflict hen heeft geraakt. Het werken met gevoelens- en behoeftenkaarten geraakt steeds meer ingeburgerd en laat alle betrokkenen stilstaan bij de impact van een conflict en de noden van iedereen. Samen wordt er een herstelplan uitgewerkt. Ook in dit proces worden leerlingen uit het zesde jaar betrokken en loopt een project om hen op te leiden tot 'bruggenbouwers' en herstelgesprekken mee te faciliteren. In de sessie hoor je kort ook even een 'bruggenbouwer' aan het woord.

Doelgroep: directies, leraren, leerlingenbegeleiders, beleidsmedewerkers, (zorg)coördinatoren, secretariaatspersoneel met interesse voor verbinding, dialoog en samenwerking op school.

Anouk Vroemans is leraar en leerlingenbegeleider op Pius X, HERGO-moderator (herstelgericht groepsoverleg), trainer verbindende communicatie en trainer herstelgericht werken.


1.04 Armoedebeleid op school: een weg van vallen en opstaan (Heilig Hartinstituut Kessel-Lo) Thijs Craane
Kristien De Mot

Thijs Craane en Kristien De Mot vertellen je meer over het opstarten van een specifiek beleid op school wat betreft onbetaalde schoolfacturen, het opstarten van een solidariteitsfonds en hoe je kan omgaan met vooroordelen rond armoede op school.

Doelgroep: directies, coördinatoren, GOK-medewerkers, leerlingenbegeleiders, secretariaatsmedewerkers al dan niet met een boekhoudkundige opdracht.

Thijs Craane is directeur van het Heilig Hartinstituut Kessel-Lo.
Kristien De Mot is financieel directeur van het Heilig Hartinstituut Heverlee en Kessel-Lo.


Terug naar overzicht van workshops