Inspiratiedag 'Gluren bij de buren': Onderwijsinnovatie in de praktijk - Ronde 1 (10:45 - 12:00)

Keuze Lesgever
1.01 Hoe digispringen met je team: van stap -2 tot nu Nick Brackeva

Wil je graag mee aanhaken aan een succesverhaal rond de Digisprong of heb je geen idee hoe hieraan te beginnen? Ben je nieuwsgierig naar welke beleidskeuzes je kan maken? Of welk verandermanagement je best inzet? Wil je weten welke leerlijn en welk professionaliseringsbeleid je hierbij best gebruikt? En dit van stap -2 tot nu.
Na deze sessie keer je naar school met een boel ideeën vanwaar je de mosterd kan halen. Breng zeker een digital device mee, want je gaat zeer concreet aan de slag.

Nick Brackeva is momenteel zorgcoördinator en beleidsondersteuner. Verder ook nog mediacoach, pedagogisch ICT-coördinator en schoolontwikkelaar. Hij is m.a.w. van vele markten thuis in het onderwijs.

Doelgroep: klasleerkrachten, zorg- en ICT-coördinatoren, directies en beleidsmedewerkers uit het basisonderwijs.

Meebrengen naar deze sessie: laptop, tablet of gsm


1.02 De kleuterklas van de toekomst: een proces en een meubel Sven Van Grembergen

De kleuterklas van de toekomst betekent meer dan verandering van meubilair. Het veranderingsproces - waarin met vallen en opstaan geëxperimenteerd wordt - is intens, groepsbindend en ontzettend boeiend. In deze sessie krijg je een inkijk in de kleuterklas van de toekomst en word je even meegenomen in de flow van het kleuterteam dat in een veranderende wereld het kleuteronderwijs van vandaag vorm geeft.

Sven Van Grembergen is directeur van Basisschool Ursulinen Mechelen. Samen met een gedreven team gaat hij veranderingsprocessen niet uit de weg. Weerstand wordt hierbij ervaren als een rijkdom die leidt tot een meer gedragen resultaat.

Doelgroep: (zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, directies en beleidsondersteuners uit het kleuteronderwijs.


1.03 Visie maken, dragen én bewaken Marc Papanikitas

Wat is een goede visie? Wat moet daar zeker in opgenomen worden? Hoe zorg je ervoor dat een visie gedragen en ge(be)leefd wordt? Wat is het belang van een gedragen visie?
Wanneer een kind in basisschool Kosmos spontaan tegen een ander kind zegt: "Dat is Kosmos!", dan weten wij dat onze visie goed zit. In deze sessie wordt aangetoond dat het hebben van een visie enorm belangrijk is. Het is de spil waarrond de school draait. Een school met een duidelijke en gedragen visie overleeft de eeuwen. Dit praktijkverhaal uit basisschool Kosmos vertelt hoe het allemaal begon, welke valkuilen er zijn bij het opstellen van een visie en waarom een school in zijn waarde blijft, ook als er een directiewissel of personeelsverloop is.

Marc Papanikitas is al 33 jaar een gepassioneerd kleuteronderwijzer. Tevens is hij medeoprichter van Stedelijke Basisschool Kosmos.

Doelgroep: (zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, ICT-coördinatoren, directies en beleidsmedewerkers uit het (buitengewoon) basisonderwijs.


1.04 Dubbel zoveel leer-kracht: kwaliteitswinst door co-teaching Vincent Geerts

GO! basisschool Klim-Op Vilvoorde is een grote basisschool in het centrum van Vilvoorde met een zeer divers publiek. Het aantal leerlingen en het aantal leerlingen met SES-kenmerken maakt dat ze een redelijk groot lestijdenpakket ter beschikking hebben.
In een poging om tegemoet te komen aan verschillende uitdagingen waarmee ze vaker en vaker kampen, heeft men nagedacht over een flexibele manier om de schoolwerking te organiseren:

  • Men zocht eerst en vooral naar een manier om de steeds groter wordende diversiteit op te vangen en daarmee samenhangend naar tools om een betere differentiatie uit te bouwen.
  • Ten tweede werd er te klassikaal lesgegeven en ging men op zoek naar hoe we meer variatie in de aanpak konden krijgen.
  • Ten derde merkte men dat klastitularissen verdronken in hun administratie, verantwoordelijkheid, voorbereidingen en klasmanagement. Door twee evenwaardige leerkrachten voor één groep te zetten kunnen zij die taken en verantwoordelijkheden (ver)delen!

Door de lestijden leerlingenbegeleiding te investeren in die tweede klastitularis zorgen ze ervoor dat de twee co-teachleerkrachten gelijkwaardige partners zijn en voorkomen we dat de regie in handen van één persoon blijft.
Tijdens deze workshop krijg je hun verhaal te horen. Hoe zijn ze ermee gestart? Welke weerstand zijn ze tegengekomen? Hoe hebben ze het aangepakt? Wat met infrastructuur? Wat met visie? Wat met lestijden? …
Een eerlijk verhaal dat je hopelijk kan inspireren om met een andere bril naar de structuur en werking van jouw school te kijken, afhankelijk van de uitdagingen die jij tegenkomt.

Vincent Geerts startte als master in de lichamelijke opvoeding zijn professionele carrière bij VLABUS (Vlaams Bureau voor Sportbegeleiding). Na vier jaar maakte hij de overstap naar het onderwijs waar hij leerkracht lichamelijke opvoeding werd. Nog eens vier jaar later kreeg hij de kans om te starten als directeur. Ondertussen is dit zijn achtste schooljaar als directeur en is hij sinds vorig schooljaar ook lid van de PTC digitaal beleid binnen het GO!.

Doelgroep: (zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, ondersteuners, leerlingenbegeleiders, directies en beleidsmedewerkers uit het basisonderwijs.


1.05 Een TOP-team = communiceren, inspireren, reflecteren, controleren en trakteren Patrick De Smet

Tijdens deze workshop kom je te weten hoe je als team kan uitgroeien tot een TOP-team. Een inspirerend praktijkvoorbeeld toont je hoe je de 5 basiswaarden (betrokkenheid, positiviteit, respect, ontplooiing en vertrouwen) terugvindt in ons personeels- en schoolbeleid. De basis hiervan is een sterk evaluatiebeleid met een mix van een jaarlijks plannings- en functioneringsgesprek, flitsbezoekjes, talentenkaarten en samen beleid maken. Voortdurende waardering motiveert enorm en vormt de hoeksteen van onze schoolvisie.

Patrick De Smet is reeds 23 jaar directeur in Vrije Basisschool Sint-Jozef te Overmere, die deel uitmaakt van SG Rhode-Schelde. Hij beschrijft zijn rol als directeur als volgt: delegeren, enthousiasmeren, faciliteren en trakteren.

Doelgroep: (zorg)leerkrachten, directies en beleidsondersteuners uit het basisonderwijs.


Terug naar overzicht van workshops