16de Welzijnsdag voor het onderwijs - Ronde 1 (09:15 - 10:30)
Keuze |
Lesgever |
SESSIE 1.01 te volgen met 2.01: Hoe een risicoanalyse opstellen en ermee omgaan? - deel 1 (VOLZET) |
Dany Vanharen |
Duid ook SESSIE 2.01 aan! Deze workshop bestaat uit 2 delen! Doelgroep Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs, TA, TAC, directeurs, schoolbesturen en leden van het CPBW Programma Risicoanalyse(RA) is een begrip dat sinds de wet welzijn nagenoeg in elke nieuwe wetgeving voorkomt. Als preventieadviseur kan je er dan ook niet omheen om deze noodzakelijke analyse (mee) te kunnen opstellen en/of er op de gepaste manier mee om te gaan. In deze sessie wordt de basis en opbouw van risicoanalyse toegelicht en enkele risicoanalysemethodes besproken. In het aansluitende praktische gedeelte wordt ingezoomd naar de werk/onderwijsvloer met de uitwerking van enkele pasklare bruikbare/vlot aanpasbare RA-tools.
|
SESSIE 1.02 te volgen met 2.02: Rondgang in een basisschool: theorie - deel 1 (VOLZET) |
Alex Berghmans Anke Fleckenstein |
Duid ook SESSIE 2.02 aan! Deze workshop bestaat uit 2 delen! Doelgroep Deze opleiding is bedoeld voor hoofden van interne diensten/gemeenschappelijke diensten en lokale preventieadviseurs in de basisscholen Programma Dagelijks ontvangen we wel honderden en soms wel duizenden leerlingen in onze scholen. Ouders vertrouwen hun kinderen aan de school toe. Ook leerkrachten kennen de school als hun dagelijkse werkterrein; hun klas, de lerarenkamer, toiletten, de speelplaats, vergaderlokalen, opslagplaatsen, … . Het lijkt allemaal dagelijkse kost. Toch is het zinvol om eens een toertje te maken door de school en alle mogelijke knelpunten op te lijsten. Heel wat zaken liggen immers wettelijk vast! Deze risicoanalyse met aanduiding van mogelijke knelpunten geeft ons een werkbaar document om van onze school een veilige en aangename school te maken. We krijgen in de praktijk een fijne mix van oude gebouwen en nieuwe gebouwen.
|
SESSIE 1.03: Renovatie brandmeldcentrale volgens de norm NBN S21-100-1 (VOLZET) |
Sven Govers |
Programma Een bestaande oude brandmeldinstallatie in mijn gebouw wordt vervangen door een nieuwe installatie: hoe begin ik eraan? Wat nu? Of ik ga een oude adresseerbare brandcentrale uitbreiden met enkele componenten: kan dat? Mag de oude bekabeling in dienst blijven? … Bij renovatie brandmeldcentrale rijzen er heel wat vragen en in deze sessie trachten we een oplossing te bieden.
|
SESSIE 1.04: Belang van goede akoestiek (VOLZET) |
Steven De Bondt |
Programma Een goede akoestiek in het leslokaal is zeer belangrijk. Uit bevragingen bij leerlingen en studenten bleek dat er 77% antwoorden dat ‘lawaai’ de storende factor is in hun leerproces. Een derde van de leerlingen geeft aan dat ze ‘ongeveer’ kunnen verstaan wat de leerkracht in de klas uitlegt. De helft van ons leerkrachten lijden aan onherstelbare stemschade omdat ze luid moeten praten om zichzelf verstaanbaar te maken. Daarom hoog tijd om het belang van akoestiek in te zien.
|
SESSIE 1.05: Risicoanalyse machineveiligheid |
Filip Kinoo |
Doelgroep Deze opleiding is bedoeld voor preventieadviseurs, TA en TAC’s Programma Wat is machineveiligheid, hoe pak je dit aan, waar let je op? In deze sessie wordt machineveiligheid praktisch en pragmatisch aangepakt door een specialist ter zake.
|
SESSIE 1.06: Evacuatieprocedure bekeken op elk moment (VOLZET) |
Stefaan Dejonghe |
Programma Mogelijkheden en tekortkomingen van evacuatieprocedures: - Wat doe je wanneer deze plaatsvindt op de middag? - Bij start school? - Tijdens een schoolfeest of oudercontact… De lesgever zoekt naar oplossingen en probeert samen met jullie alle voorgestelde momenten te analyseren en oplossing te zoeken.
|
SESSIE 1.07 te volgen met 2.07: Inspectiediensten: wie kan er komen? - deel 1 |
Marleen Raeymaekers Kristel Vanorbeek |
Duid ook SESSIE 2.07 aan! Deze workshop bestaat uit 2 delen! Programma Wie kan er allemaal op uw school komen voor controles/inspecties, zoals: FAVV, brandweer, Federale overheid, Schoolinspectie…. We maken hier een overzicht van en geven jullie handvaten om de inspecties te woord te kunnen staan.
|
SESSIE 1.08: Goede hygiƫnepraktijken voor kookactiviteiten |
Koen Herregods |
Programma Verschillende kookactiviteiten moeten bij FAVV niet geregistreerd worden en de didactische leskeukens vallen zo ook precies in een “grijze” zone. We leggen een instrument uit en geven dit mee zodat er goede hygiëne praktijken kunnen gevolgd worden bij gelijk welke eet- en/of kookactiviteit. Het instrument geeft informatie en controlelijsten. Deze laatsten kunnen op maat van de school en activiteit worden aangepast.
|
SESSIE 1.09: Een goede houding achter de PC of laptop. Hoe zat dat nu weer? |
Jos Van Laeken |
Programma We frissen de basis ergonomische principes nog eens op waardoor je je werkplek optimaal kan inrichten. De digisprong in het onderwijs is volop aan de gang. In welke mate wijkt die digitale schoolomgeving af van de klassieke werkomgeving?
|
SESSIE 1.10: Gevaarlijke stoffen op school, safety first! |
Frank Pelgroms Wendy Kuyken |
Programma Gevaarlijke stoffen kom je op scholen niet enkel tegen in de chemielabo’s. Je vindt ze overal. Denk maar aan poetsproducten, onderhoudsproducten, verven ,… Hoe ga je hier veilig mee om? Wat is het wettelijk kader en wat zijn je verplichtingen naar je medewerkers toe?
|
SESSIE 1.11: Voorstelling digitale systemen voor welzijnsbeleid en gebouwbeheer: AGORA WeVeCo |
Kurt Vervoort |
Programma AGORA WeVeCo is een beheersoftware voor preventieadviseurs in onderwijs. Onlangs werd dit pakket in een nieuw kleedje gestopt en zal voortaan Agora Portal heten. Bij de herwerking lag de nadruk op het nog gebruiksvriendelijker maken van het programma. We blijven van mening dat het een programma moet zijn dat zowel door beginnende preventieadviseurs als gevorderden kan gebruikt worden. Het programma moet een middel zijn waarmee elke preventieadviseur op een overzichtelijke manier de ganse documentenstroom i.v.m. preventie binnen een school kan beheersen. Dus: dit is het moment om te komen kijken hoe wij van Agora Portal u hiermee kunnen helpen.
|
SESSIE 1.12: Asbestwetgeving en impact op scholen |
Bert Segers |
Programma Er is heel wat gewijzigd in de asbestregelgeving voor scholen. In deze sessie wordt een overzicht gegeven van deze asbestwetgeving en welke impact dit heeft op uw school.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.