18de Welzijnsdag voor het onderwijs - Ronde 1 (09:15 - 10:30)

Keuze Lesgever
SESSIE 1.01 te volgen met 2.01: Hoe omgaan met 1 jaar KB ergonomie: wat kan een interne preventieadviseur zelf doen - deel 1 (VOLZET) Ronny Seyssens

Deel 1

Eén jaar KB ergonomie, stand van zaken in het onderwijs.

  • is iedereen in orde met de wetgeving? 
  • ontwerp
  • nieuwe werkposten?
  • inventarisatie?
  • jaarlijkse evaluatie?

SESSIE 1.02: Licht uit, veiligheidsverlichting aan! Adriaan Van Nuffel

Ontdek hoe de vernieuwde normen voor noodverlichting uw school veiliger kunnen maken. Leer de ins en outs van NBN EN 1838 en NBN EN 50172.


SESSIE 1.03: Workshop EHBO (VOLZET) Yannick Hens

De ideale koffer EHBO leren aanpassen aan de nood van de kinderen en de risico’s die ze op school hebben

EHBO koffers worden vaak gewoon gekocht via een website. Maar is deze koffer in orde? Deze koffer is heel vaak niet aangepast aan de noden van de omgeving. Tijdens deze workshop krijg je tips en tricks waar je moet op letten om een EHBO koffer / kast zo goed mogelijk af te stemmen op de noden van de omgeving. 


SESSIE 1.04 te volgen met 2.04: VAS: VoiceAlarmSystemen, wat en hoe? - deel 1 Walter Geerts

Het doel van veiligheidsaudio- en spraakalarmsystemen wordt toegelicht en de betrokken normen uitgelegd. Dit zijn de productnormen EN54-4, EN54-16 & EN54-24 en ook de installatie- & prestatienormen: NBN S21-111 reeks en NBN S21-112 reeks.
Een praktische aanpak & comfortfuncties worden uitgelegd zodat je op de werkvloer van start kan gaan.


SESSIE 1.05: Hoe kan je als preventieadviseur de werkgever en leidinggevenden stimuleren om hun verantwoordelijkheid op te nemen in het kader van Welzijn op het werk (VOLZET) Filip Kinoo

De welzijnswet is een complexe aangelegenheid en als preventieadviseur spreek je soms een andere taal met moeilijke termen. In deze infosessie geven we een aantal praktische tips hoe je de werkgever en leidinggevende kan stimuleren om op een positieve en interactieve manier hun opdrachten uit te voeren en hierbij hun verantwoordelijkheid op te nemen.  


SESSIE 1.06 te volgen met 2.06: Zandbakoefening: een toepassing op het intern noodplan - deel 1 Dany Vanharen

Het inoefenen van de evacuatieprocedure tijdens een brandoefening wordt minimaal 1 keer per jaar ook effectief ingeoefend. Om de andere noodprocedures die deel uitmaken van het intern noodplan in te oefenen of te testen is iets minder vanzelfsprekend, maar zeker niet onbelangrijk. De tekortkomingen tijdens een oefening hebben geen gevolgen en zijn een leermoment voor verbetering tegen dat het eventueel realiteit wordt. In deze sessie worden er tools aangereikt om de ontplooiing van een deel van het intern noodplan in te oefenen aan de hand van een uitgeschreven scenario. Er wordt gewerkt met de gegevens van de school, maar enkel de leden van de interne crisiscel worden betrokken in deze gesimuleerde noodsituatie. De (zandbak)oefening verloopt rond een tafel met plannen en ondersteunend materiaal om de noodsituatie zo goed mogelijk echt te laten lijken.


SESSIE 1.07: Gevaarlijke stoffen op school: nieuwe regels, nieuwe gevaren, dus ook mogelijke nieuwe risico’s! Zijn jouw schoolgebouwen en leslokalen écht veilig? Vicky Proost

Chemische stoffen komen op school vaker voor dan we denken: in schoonmaakmiddelen, techniek- en scheikundelokalen, kunstmaterialen of zelfs in oude bouwmaterialen.
Maar hoe groot zijn de risico’s eigenlijk? En ben je voldoende op de hoogte van de nieuwste wet- en regelgeving?

Kom naar het informatiemoment ‘Gevaarlijke stoffen op school’ en ontdek:

  • Hoe kan ik makkelijk gevaarlijke stoffen herkennen op de werkvloer?
  • Welke wetgevingen zijn er allemaal van toepassing en welke implicaties hebben deze?
  • Welke impact heeft de laatste aanpassing van de wetgeving op het gebied van hormoonverstorende stoffen? Recent is immers de Europese regelgeving aangepast, waardoor bepaalde stoffen nu bijkomend ingedeeld worden vanwege hun endocrien verstorend effect (op mens en milieu). Wat betekent dit concreet voor scholen?
  • De groeiende tendens naar meer en strengere risicobeoordelingen: zowel de arbeidsinspectie/ Toezicht op het Welzijn op het Werk als omgevingsdiensten vragen vaker om inzicht in de risico’s van blootstelling, ook in het onderwijs. Hoe bereid je je als school voor op toezicht en welke stappen kun je nú nemen om veiliger te werken?

Praktische tips en handvatten: hoe herken je gevaarlijke stoffen binnen de schoolomgeving en hoe zorg je dat personeel én leerlingen veilig blijven?


SESSIE 1.08 te volgen met 2.08: Veilig horen in het onderwijs - deel 1 Peter Boen

In scholen is men zich, net als in de meeste bedrijven, meestal wel bewust van de medische risico's van blootstelling aan lawaai. Toch zien we dat er vaak weinig aandacht gegeven wordt aan zowel het kiezen van de juiste gehoorbescherming door veiligheidskundigen, als het dragen ervan door zowel leerkrachten en leerlingen. Omdat gehoorschade zich vaak pas na lange tijd manifesteert, is het vaak moeilijk voor zowel leerkrachten, leerlingen als de schoolorganisatie om het eigen voordeel te zien van het gebruik van geschikte gehoorbescherming.

Nochtans zijn die voordelen er wel degelijk, al zijn we er ons niet van bewust. Door het reduceren van de effecten van blootstelling aan lawaai op korte termijn zoals vermoeidheid en stress, kunnen de risico's op ongevallen verminderen, de productiviteit van de lessen verhogen en het welzijn van de leerkrachten en leerlingen verbeteren.

Gehoorbescherming gaat niet over het dempen van lawaai maar over “veilig horen”. Door gehoorbescherming te gebruiken die toelaat te horen wat men moet kunnen horen en die aangepast is aan de omstandigheden en de variatie in de blootstelling, kunnen leerkrachten op korte termijn verbetering van hun welzijn ervaren, ook in hun privéleven.

Omdat hierdoor de  gehoorbescherming meer en beter wordt gebruikt, is men ook beter beschermd zijn tegen de medische effecten van lawaaiblootstelling.

In deze workshop gaan we dieper in op de onderschatte korte termijn effecten van blootstelling aan geluiden. We tonen dat gehoorbescherming veel meer is dan oordopjes en gehoorkappen en laten de deelnemers kennismaken met de gangbare technologieën. Daarnaast wordt uitgelegd hoe men de meest geschikte gehoorbeschermings kiest, hoe deze correct te gebruiken, te onderhouden en te bewaren. Verder bespreken we tips & tricks implementeren van het gebruik van gehoorbescherming en worden de beschikbare didactische materialen en samples aangereikt.


SESSIE 1.09: Schoolinspectie BVH Christian Potloot

Hoe gebeurt de doorlichting BVH (Bewoonbaarheid, Veiligheid en Hygiëne) en wat zijn de meest recente wijzigingen.


SESSIE 1.10 te volgen met 2.10: Rondgang in een basisschool (theorie) - deel 1 (VOLZET) Alex Berghmans
Filip Gevaerts

Dagelijks ontvangen we wel honderden en soms wel duizenden leerlingen in onze scholen. Ouders vertrouwen hun kinderen aan de school toe. Ook leerkrachten kennen de school als hun dagelijkse werkterrein; hun klas, de lerarenkamer, toiletten, de speelplaats, vergaderlokalen, opslagplaatsen … Het lijkt allemaal dagelijkse kost. Toch is het zinvol om eens een toertje te maken door de school en alle mogelijke knelpunten op te lijsten. Heel wat zaken liggen immers wettelijk vast! Deze risicoanalyse met aanduiding van mogelijke knelpunten geeft ons een werkbaar document om van onze school een veilige en aangename school te maken.

We krijgen in de praktijk een fijne mix van oude gebouwen en nieuwe gebouwen.

Deze opleiding is bedoeld voor hoofden van interne diensten/gemeenschappelijke diensten en lokale preventieadviseurs in de basisscholen


SESSIE 1.11 te volgen met 2.11: De dynamiek van agressie en grensoverschrijdend gedrag, hoe maak jij het verschil - deel 1 (VOLZET) Sofie D'hondt

Agressie en grensoverschrijdend gedrag zijn complexe maatschappelijke fenomenen waar we geen grip op lijken te hebben. Ook in de schoolcontext worden we steeds vaker geconfronteerd met agressie en grensoverschrijdend gedrag van leerlingen, ouders, collega's ... Moeten we dit tolereren? Of eerder beter leren begrijpen? Wat als ook jij een verschil kan maken? In een meer theoretisch gedeelte loodst deze workshop je doorheen belangrijke inzichten in de dynamiek van agressie, het doel van de agressor, de rol van de organisatie en jouw persoonlijke aandeel.
Aan de hand van voorbeelden worden nadien tips aangereikt die jou helpen om vaardiger te worden in het voorkomen van, het effectief reageren op en het ondersteunend opvangen na agressief en grensoverschrijdend gedrag.
Je krijgt heel wat materialen aangereikt die helpen om bij jouw terugkeer in de eigen organisatie ook collega's vaardiger te laten worden en zo samen het verschil te kunnen maken.


SESSIE 1.12 te volgen met 2.12: Veiligheid tijdens onze gedroomde schoolevenementen en extra-muros activiteiten - deel 1 Lieven Verhaeghe

Natuurlijk wil je op de voorpagina van alle kranten schitteren met jouw feestelijke schoolactiviteit. Daarom is een goede voorbereiding en risico-inschatting voor een veilig evenement een must. In deze sessie krijg je heel wat onontbeerlijke tips voor een veilige organisatie van hèt topevenement van het jaar op jouw school. Maar wist je dat er hierover ook wetgeving bestaat?
Tenslotte maken we een zijsprong naar occasionele extra-muros activiteiten op onze school met tal van waardevolle tips


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.