Taaldag 2025 - Ronde 1 - keuzesessies (09:00 - 10:30)

Keuze Lesgever
SESSIE 1a - Woordenschat verankeren begint in de klas! Goele Jans

Doelgroep:

Leerkrachten moderne vreemde talen van de 1ste en 2de graad van alle finaliteiten

Inhoud:

Je laat de taalvaardigheid van al je leerlingen pas stijgen door het verwoorden van concepten, en niet door het enkel vertalen van woorden.

In deze interactieve sessie vertrekken we vanuit evidence-based principes rond algemene taalverwerving en breinvriendelijk studeren. Je exploreert hoe betekenissen uitdrukken zowel vanuit het Nederlands als vanuit andere moedertalen kan worden aangepakt. Ook staan we kort stil bij het verankeren van woordenschat voor taalzwakke leerlingen of leerlingen met ontwikkelingsproblemen.

We bekijken globaal hoe je het instuderen van nieuwe woorden in je klas kan aanpakken, zodat leerlingen verder individueel kunnen oefenen ongeacht hun talige achtergrond. Je verwerft de nodige inzichten om op een kwaliteitsvolle manier zelf de vertaalslag naar je eigen lespraktijk te kunnen maken.

Breng zeker een smartphone of tablet mee om optimaal deel te kunnen nemen!

Spreker:

Goele Jans is master Taal- en Letterkunde en logopedist. Ze was in het verleden leerkracht Frans in het secundair onderwijs en in de lerarenopleiding lager en secundair onderwijs. Momenteel werkt ze als logopedist o.a. met kinderen met taalontwikkelingsproblemen.


SESSIE 1b - Do your students actually like studying French and English? Motivational profiles for second language learning Jennifer Thewissen

Doelgroep:

Leerkrachten Engels en Frans. De sessie wordt in het Engels gegeven, maar de inhoud is ook relevant en bruikbaar voor leerkrachten Frans.

Inhoud:

This session critically reflects on the concept of motivation for learning a second language in Flanders, namely L2 French and L2 English. A survey was recently carried out across schools in Flanders that tapped into the ‘emotional pulse’ of c. 1,300 pupils towards these two languages.

We briefly discuss the survey results and look at the state of the art in terms of learners' motivation profiles. Following this, we focus on pedagogical strategies that can be implemented in foreign language classrooms to reignite and strengthen waning motivation.

Spreker:

Dr. Jennifer Thewissen is a professor at the UAntwerpen and the UCLouvain where she teaches both English proficiency and linguistics courses to students specialising in English. She specialises in learner corpus research and second language acquisition.


SESSIE 1c - DEEL 1 Amai, dat kan ook! AI in jouw les Engels (te volgen met sessie 2c) Jessica Morseau

Doelgroep:

Leerkrachten Engels van alle finaliteiten en graden

Inhoud:

Deze sessie bestaat uit twee delen; duid ook sessie 2c aan bij inschrijving!

AI in jouw les Engels, kan dat? Hoe kan AI jou ondersteunen bij het ontwerpen van je lessen en lesmaterialen en hoe kan je als leerkracht Engels met AI aan de slag in de klas?

In deze sessie krijg je een steekkaart van praktische tools die jou als leerkracht kunnen ondersteunen bij het voorbereiden van je lessen. Hoe kan je AI zinvol inzetten in je les Engels, met je leerlingen? Want, is AI gebruiken nu echt fraude plegen? Of liggen er mooie kansen om hiermee écht iets te doen in de lessen? Je krijgt inspirerende voorbeelden van hoe je zelf meteen met AI aan de slag kan, recht uit de lespraktijk. We denken ook na over een kader om AI te integreren in je opdrachten voor de leerlingen. Een uitnodiging om al eens "om te denken".

Spreker:

Jessica Morseau gaf 23 jaar (deeltijds) les Engels en Mens & Samenleving (CLIL) in het Sint-Jozef Humaniora te Brugge. Ondertussen is ze fulltime lector aan de Howest, zowel als lector (praktijk, didactiek en digitale didactiek) en stagebegeleider in de verkorte educatieve opleiding alsook in de educatieve bacheloropleiding secundair onderwijs, Engels. Ze is daarnaast CLIL-trainer en organiseert masterclasses voor (toekomstige) CLIL-leerkrachten voor de EdHub van Howest.  


SESSIE 1d - Taalbeleid en boekboxen in de B-stroom Stijn Seghers
Annelies Van Renterghem

Doelgroep:

Leerkrachten Nederlands, taalondersteuners en taalcoördinatoren

Inhoud:

Tectura Gent-centrum is een beroeps-technische school met een studiegebied binnen de harde STEM-sector. Denk automechanica, elektriciteit, sanitair installateur of vrachtwagenchauffeur. In combinatie met een grootstedelijke context liggen de uitdagingen in het onderwijs voor het oprapen.

Als team tekende deze school graag in op deze groeikans. Op basis van beschikbare data, een brede analyse van de beginsituatie en scherpe keuzes kwam het kernteam tot een taalbeleidsplan. Een leescultuur met boekboxen moet daarin een rol spelen. In deze sessie delen de lesgevers welke stappen zij hierin gezet hebben en hun praktijkervaringen.

Sprekers:

Stijn Seghers is al meer dan vijf jaar directeur op Tectura Gent-centrum, een beroeps-technische school met wortels die ouder zijn dan België. Daarvoor hield hij zich al bezig met het taalbeleid op school. Als directeur van deze typische stadschool wil hij nog een paar stappen verder gaan.

Annelies Van Renterghem is al een aantal jaren aan de slag op Tectura Gent-centrum om leerlingen met taalachterstand te ondersteunen en bij te spijkeren. Sinds vorig schooljaar vervult ze de rol van taalcoach waarin ze mee het taalbeleid bepaalt op school.


SESSIE 1e - Faire de nos élèves des apprenants ‘stratégiques’ ! Joëlle De Pessemier

Doelgroep:

Leerkrachten Frans 2de en 3de graad  van de doorstroomfinaliteit

Inhoud:

Guider nos élèves, c’est bien. Faire de nos élèves des personnes conscientes de leur apprentissage, c’est mieux ! Un élève qui gère son apprentissage est capable de choisir les stratégies qui peuvent l’aider et le motiver. Pour cela, il ne suffit pas de présenter des stratégies à utiliser lors d’un exercice. Il s’agit de mettre un enseignement des stratégies en place.

Nous aborderons les différents types de stratégies et présenterons des démarches permettant de rendre nos élèves conscients de la plus-value du recours aux stratégies pour l’apprentissage de la grammaire, du vocabulaire et pour l’entraînement et l’évaluation des compétences.

Spreker:

Joëlle De Pessemier is praktijklector aan de Educatieve master Frans (KUL) en leerkracht Frans in het ‘Vita et Pax’-college in Schoten.


SESSIE 1f - Taalbeschouwing met audiovisuele bronnen van Het Archief voor Onderwijs Frederik De Ridder

Doelgroep:

Leerkrachten Nederlands 2de en 3de graad van de dubbele en doorstroomfinaliteit. Ook relevant voor leerkrachten Nederlands van andere graden en finaliteiten, mits een vertaling naar de eigen lespraktijk.

Inhoud:

Over de definitie van taalbeschouwing lopen de meningen uiteen. Wij houden het op het nadenken over de vorm en betekenis van taal. Dat kan op verschillende manieren en aan de hand van uiteenlopende bronnen. Ook audiovisuele bronnen kunnen een schat aan taalmateriaal bevatten om jouw studenten aan het denken en analyseren te zetten. In deze sessie reiken we gratis én uitdagende video- en audiofragmenten aan uit Het Archief voor Onderwijs en geven we mogelijke verwerkingsopdrachten mee. Op deze manier kijk je samen met jouw klas op een andere manier naar de structuur, de betekenis en de verschillende functies van taal.

Spreker:

Frederik De Ridder is al 16 jaar leerkracht Nederlands op het College Melle. Daarnaast is hij ook medewerker bij Het Archief voor Onderwijs, een online beeld- en geluidbank met fragmenten van nationale en regionale omroepen, kunsteninstellingen en van de overheid.


SESSIE 1g - Der Deutschlehrer schreibt Geschichte Stefan Vaes

Doelgroep:

Leerkrachten Duits (en geschiedenis) van de derde graad

Inhoud:

Um eine Sprache zu lernen, sind zwei oder drei Unterrichtsstunden sehr wenig. Aber das gilt auch für viele andere Fächer. Andererseits sind Sprachen Kommunikationsmittel, die perfekt Inhalte aus anderen Fächern vermitteln und klären können. So gehen zum Beispiel deutsche Kultur und das Fach Geschichte hervorragend zusammen. Vergangenheitsbewältigung ist ohnehin ein wichtiges Thema an deutschen Schulen.

In dieser Fortbildung werden zahlreiche fertige Unterrichtsentwürfe angeboten, wie man mit Songs, Filmausschnitten, Serien aus Streamingdiensten sowohl die Deutschkenntnisse als auch das historische Verständnis der Schüler schärfen kann.

Spreker:

Stefan Vaes is (gepensioneerd) leraar Nederlands-Engels-Duits van het Sint-Andreasinstituut in Brugge en docent aan de lerarenopleiding Vives-Noord.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.