HR-dag: De directeur als evaluator in een groeigericht personeelsbeleid - Ronde 2 (13:15 - 16:15)

Keuze Lesgever
2.1 Onderpresterende leraren terug op de rails Martine Mol

Als kersverse leidinggevende, leidinggevende - in- opleiding of ervaren leidinggevende word je geconfronteerd met verscheidene dynamieken binnen jouw team. Het toepassen van de nieuwe evaluatieprocedure zorgt ervoor dat jij als leidinggevende leraren die onderpresteren sneller kan evalueren en eventueel ook kan ontslaan. Maar wat betekent onderpresteren en welke verantwoordelijkheid  kan jij als leidinggevende opnemen om onderpresterende leraren terug te laten integreren in jouw warme school? Ben jij die leidinggevende die oog en oor heeft om op een positieve manier de leraar terug te laten schitteren in zijn job?

Martine Mol is lerarenopleider aan de School of Education en onderwijscoach aan de hogeschool VIVES. Daarnaast is zij ook onderwijscoach en consultant bij M&M@EduS.


2.2 Het voeren van een evaluatiegesprek Dominique Roos

In deze sessie sta je stil bij de regelgeving (01 september 2021) rond TADD, vaste benoeming, evalueren en het procesmatige karakter ervan. Je doorloopt de stappen die dienen gezet te worden tijdens het evaluatieproces met daaraan gekoppeld de noodzakelijke verslaggeving. Daarnaast gaat de aandacht naar het verloop van het coaching-en begeleidingstraject als onderdeel van het evalueren. Onder meer worden volgende vragen behandeld: Hoe zorg ik voor overeenstemming over de persoons - en ontwikkeldoelstellingen van het personeelslid en deze van de school? Hoe selecteer, formuleer en volg ik de werkpunten op van het personeelslid waarop de latere evaluatie is gebaseerd? Hoe ziet het verloop van een dergelijk coaching traject er nu héél concreet uit?
Terzelfdertijd worden gesprekstechnieken aangereikt die voor prestatieverbetering zorgen en bijsturing van het personeelslid mogelijk maken

Tijdens de sessie worden de aangereikte technieken plenair gemodelleerd en verder ingeoefend in kleinere groepen.

Dominique Roos is reeds decennialang werkzaam in de onderwijs-en managementwereld. Zij is een executive en business coach en ondersteunt professionals binnen het onderwijsveld en lokale en federale overheden zowel in het HR management als op het vlak van teamontwikkeling.  


2.3 Motiverend leiderschap Nathalie Aelterman

Je wil zoveel mogelijk uit je medewerkers en je team halen? Je wil dat ze groeien in zelfvertrouwen en durf, en dat ze spontaan (meer) verantwoordelijkheid opnemen zonder voortdurend achter hun veren te moeten zitten? Kortom, je wil op een duurzame wijze motiveren?

Deze sessie beoogt een gemeenschappelijke taal aan te reiken om over motivatie en groei van mensen te spreken en over wat er nodig is om op een motiverende wijze met medewerkers om te gaan. De sessie is integraal geënt op een sterk wetenschappelijk onderbouwde motivatietheorie, de Zelf-Determinatie Theorie, waarvan de relevantie voor de werkvloer reeds veelvuldig is aangetoond. Via interactieve oefeningen en praktijkvoorbeelden worden enkele verfrissende strategieën geboden om de werk-goesting bij je medewerkers aan te wakkeren. 

Deze sessie is geslaagd als

  • je (meer) inzicht hebt verworven in de ketting van motivatie.
  • je begrijpt wat sleutelfactoren zijn om anderen op duurzame wijze te motiveren.
  • je begrijpt wat de voor- en nadelen zijn van verschillende (de)motiverende strategieën.
  • je je aangemoedigd voelt om te reflecteren over je eigen motivatie en leiderschap.
  • je enkele concrete tips hebt gekregen die toepasbaar zijn bij je eigen schoolteam.

Dr. Nathalie Aelterman behaalde in 2014 haar doctoraat in de motivatiepsychologie aan de Universiteit Gent, waar ze tot eind 2019 werkzaam was als wetenschappelijk onderzoeker en gastdocent. Nathalie is mede-oprichter van en motivatie expert bij Impetus Academy (www.impetus.academy), een spin-off van de UGent die organisaties ondersteunt en versterkt in hun leiderschaps- en organisatieontwikkeling. 


Terug naar overzicht van workshops