Dag van de leerzorg in het s.o. - live online themadag - Ronde 2 (11:00 - 12:20)

Keuze Lesgever
2.01 Zeven nieuwe inzichten over autisme Annelies Spek

De kijk op autisme is de laatste twintig jaar door het onderzoek dat gevoerd werd al sterk veranderd. Tijdens deze workshop bespreken we de meest recente inzichten rond de autospectrumstoornis.

Voelen mensen met autisme te weinig of te veel? Wordt de diagnose eerder gesteld bij mannen dan bij vrouwen? Is autisme wel een stoornis? Op deze en andere vragen krijgt u een wetenschappelijk gefundeerd antwoord.

Doelgroep: mensen die een autismespectrumstoornis hebben of die in aanraking komen met mensen met een dergelijke diagnose.

Dr. Annelies Spek is werkzaam als klinisch psycholoog en onderzoeker. Ze doet onderzoek naar autisme bij volwassenen, schrijft artikelen over autisme en geeft lezingen en scholing.


2.02 Vergroot jouw impact in je diverse klas of team Eef Verbeke

Tijdens deze sessie krijg je enkele ideeën aangereikt om zonder vooroordelen om te gaan met een diverse groep. Of het nu jongeren of volwassenen zijn, of je nu voor de klas staat of een-op-een werkt.

Je krijgt eerst een korte introductie over TADA (ToekomstATELIERdelAvenir). Daarna ga je zelf aan de slag door in interactie te gaan met de andere deelnemers.

Je staat stil bij je eigen mindset. Aan de hand van enkele oefeningen kan je jouw interactiestijl ontplooien om zo het beste te halen uit jezelf en anderen.

Doelgroep: werk je in het onderwijs? Dan ben jij de geknipte deelnemer voor de sessie. Zorgleerkrachten, directies, leerkrachten en andere onderwijsprofessionals zijn welkom, ongeacht het onderwijsniveau. Je hoeft niet voor de klas te staan om deel te nemen aan de sessie.

Eef Verbeke, project facilitator bij TADA vzw, begeleider van interne en externe TADA-vormingen. TADA vzw (kort voor ToekomstATELIERdelAvenir) betrekt de samenleving bij de emancipatie en integratie van maatschappelijk kwetsbare tieners en hun omgeving, onder andere via vijf weekendscholen en een oud-leerlingen-netwerk. Door middel van deze buitenschoolse activiteiten bereikt TADA wekelijks meer dan 1.500 jongeren in Brussel.


2.03 Exit dyslexie. Waarom leren lezen zo vaak misgaat en wat we daaraan kunnen doen (herhaling) Erik Moonen

De groep kinderen en jongeren die niet goed leest groeit als kool. De verklaring daarvoor wordt meestal bij die kinderen en hun omgeving gezocht. Maar wie het leesonderwijs door een taalkundige bril bekijkt, ziet meteen dat kinderen systematisch warrige en zelfs foute dingen krijgen aangeleerd. Met leesonderwijs dat die fouten vermijdt, hadden we die kinderen misschien wel een hoop ellende kunnen besparen. Dyslectisch of niet? Laten we het probleem aanpakken en misschien zelfs oplossen.

Met de Alfabetcode laat Erik Moonen zien dat zo’n heldere en correcte, taalkundig verantwoorde aanpak voor lezen mogelijk is. In de workshop leer je die aanpak kennen: hoe mensen leren, hoe het schrift werkt en hoe het schrift dus moet worden aangeleerd.

Doelgroep: iedereen die zich op school of waar ook wil of moet ontfermen over moeizame lezers.

Erik Moonen is doctor in de Taal- en Letterkunde en taaldocent aan de Universiteit Hasselt. Hij schreef onder meer Exit dyslexie. Zeker leren lezen met de Alfabetcode. In dat boek staat alles wat je moet weten en alles wat je moet doen om elk kind een vlotte lezer te helpen worden.


2.04 AFGELAST - Scan je wijs! QR-codes in de klas om te differentiëren en je leerlingen te motiveren (herhaling) (VOLZET) Els Tanghe

QR-codes kennen heel wat verschillende toepassingen, gaande van een snel betaalmiddel tot een link naar uitgebreidere informatie over een product of monument. Ook in jouw les kan je QR-codes op een veelzijdige manier inzetten, onder andere om leerinhouden te delen, ondersteunende informatie te ontsluiten, (gedifferentieerde) oefeningen aan te bieden enzovoort. Naast de inhoudelijke meerwaarde werkt deze tool motiverend voor de leerlingen en prikkelt het hun nieuwsgierigheid.

Doelgroep: leerkrachten die hun leerlingen willen verrassen met een nieuwe werkvorm. Leerlingenbegeleiders en directies zijn welkom, maar de focus ligt op de klaspraktijk.

Els Tanghe heeft jarenlange leservaring (zowel theorie en praktijkvakken als stagebegeleiding) in verschillende zorggerelateerde opleidingen. Momenteel is zij aan de slag als lerarenopleider binnen de Educatieve Master van de Universiteit Antwerpen.


2.05 Focus op groei bij leerlingen en leerkrachten Christel Moors
Esther Heinze

Sinds enkele jaren werken we op het GO! Atheneum Bree aan een school zonder punten. Vanuit de visie van de zelfdeterminatietheorie - die vooral focust op autonomie, verbondenheid en competentie - werken we een nieuw schoolbeleid uit waardoor jongeren meer gemotiveerd raken en kunnen (blijven) groeien.

Het is niet evident om jongeren steeds opnieuw te prikkelen en aan te spreken op hun interesses. Leerkrachten zijn vaak zoekende naar handvatten en ondersteuning om jongeren te motiveren en hun leerproces optimaal vorm te geven. Wat kan je als school doen? Wat verwacht je van je lerarenkorps? Hoe ondersteun je je leerlingen en leerkrachten om een motiverend leerklimaat uit te bouwen?

Doelgroep: directeurs, beleidsmedewerkers, leerlingenbegeleiders en (zorg)leerkrachten.

Christel Moors is directeur van het  GO! Atheneum Bree.

Esther Heinze is coördinator van de GO! Tienerschool Bree.


2.06 Tips en tricks bij communicatie met anderstalige en taalzwakke leerlingen (herhaling) Quinten Noppen

Waar worstelt een leerling mee met een anderstalig of taalzwak profiel? Op welke problemen botsen hun leerkrachten en begeleiders? Je krijgt een aantal praktische tips en tricks mee om de communicatie met deze taalzwakke jongeren te verbeteren.

Doelgroep: directies, beleidsmedewerkers, zorgpersoneel, leerlingenbegeleiders, secretariaatspersoneel en leerkrachten.

Quinten Noppen: na 20 jaar ervaring in het OKAN-onderwijs werk ik nu als ondersteuningscoach. Met ons team willen we scholen met ex-OKAN-leerlingen versterken. We werken samen met de vervolgschool een traject op maat uit waar aandacht is voor de noden van directies, leerkrachten en de ex-OKAN-leerling zelf.  


Terug naar overzicht van workshops