Geef het welbevinden van je leerlingen een boost! - live online inspiratiesessies - Ronde 2 (19:50 - 20:30)

Keuze Lesgever
2.01 Herstelgericht werken, een zoektocht naar minder conflicten en meer verbinding met alle partijen op school (Pius X - Antwerpen) Anouk Vroemans

In deze sessie hoor je het verhaal van Pius X, een school in een grootstedelijke context, op zoek naar een alternatief voor een sanctionerende aanpak. Een zoektocht met vallen en opstaan om iedereen (leraren, leerlingen, studiemeesters, ouders) te betrekken en samen verantwoordelijkheid te delen in het omgaan met conflicten.

Op Pius X staat verbinding centraal: inzetten op sterke relaties en het sociaal kapitaal versterken om conflicten te voorkomen. Zo worden proactieve (dialoog)cirkels niet alleen geleid door leraars maar ook door zesdejaars die vanaf de eerste schooldag mee zorg dragen voor jongere leerlingen. In deze sessie krijg je voorbeelden van verschillende soorten cirkels: dialoogcirkel, deelcirkel, cirkel met ouders, empathiecirkel, herstelcirkel, vergadercirkel,….

Bij conflicten staat niet de straf centraal maar wel de schade die werd toegebracht (aan de relatie). Leerlingen én leraars worden uitgenodigd om te delen hoe een conflict hen heeft geraakt. Het werken met gevoelens- en behoeftenkaarten geraakt steeds meer ingeburgerd en laat alle betrokkenen stilstaan bij de impact van een conflict en de noden van iedereen. Samen wordt er een herstelplan uitgewerkt. Ook in dit proces worden leerlingen uit het zesde jaar betrokken en loopt een project om hen op te leiden tot "bruggenbouwers” en herstelgesprekken mee te faciliteren. In de sessie hoor je kort ook even een “bruggenbouwer” aan het woord.

Doelgroep: directies, leraren, leerlingenbegeleiders, beleidsmedewerkers, (zorg)coördinatoren, secretariaatspersoneel met interesse voor verbinding, dialoog en samenwerking op school.

Anouk Vroemans is leraar en leerlingenbegeleider op Pius X, HERGO-moderator (herstelgericht groepsoverleg), trainer verbindende communicatie en trainer herstelgericht werken.


2.02 Werken aan welbevinden op school: een praktijkvoorbeeld (Sint-Angela-Instituut - Tildonk) Tomas Bruyland

Leerlingen die zich goed voelen op school, leren beter. De aandacht voor het welbevinden van leerlingen is dan ook al jaren een groeiende bekommernis bij velen. Maar hoe kan je deze bekommernis omzetten naar de concrete dagdagelijkse schoolpraktijk?

Vanuit concrete praktijken en hun samenhang, willen we illustreren hoe een dergelijke praktijk nood heeft aan duidelijke beleidskeuzes, geven we een waslijst van concrete inspirerende voorbeelden en gaan we daarbij de moeilijkheden en valkuilen niet uit de weg.

Verwacht geen mooi theoretisch uitgewerkt kader of gladde promopraatjes. We analyseren enkele “uit het leven gegrepen” praktijken die meestal werken, maar soms ook helemaal niet. (En dat laatste is misschien nog het meest interessant om toe te lichten.) Deze praktijken zijn: (niet exhaustief) regels en afspraken, verbindend schoolklimaat, werking zorgteam, rol van elke leraar, rol van klassenleraar, tweedaagse uitstappen, peter en meter werking, rouwen op school, draagkracht leerkrachten, weerstanden binnen het team, enz…

Doelgroep: (adjunct-)directies, beleidsmedewerkers, zorgleerkrachten/leerlingenbegeleiders en alle andere leerkrachten die willen school maken vanuit een sterke bekommernis om leerlingen.

Tomas Bruyland is reeds meer dan 10 jaar leerkracht RK godsdienst in de derde graad ASO/TSO/BSO te Sint-Angela, een idyllisch gelegen secundaire school in het landelijke Tildonk (Haacht). Lesgeven betekent voor hem op de eerste plaats “verbondenheid zoeken met en tussen leerlingen”.


2.03 Armoedebeleid op school: een weg van vallen en opstaan (Heilig Hartinstituut Kessel-Lo) Thijs Craane
Kristien De Mot

Thijs Craane en Kristien De Mot vertellen je meer over het opstarten van een specifiek beleid op school wat betreft onbetaalde schoolfacturen, het opstarten van een solidariteitsfonds en hoe je kan omgaan met vooroordelen rond armoede op school.

Doelgroep: directies, coördinatoren, GOK-medewerkers, leerlingenbegeleiders, secretariaatsmedewerkers al dan niet met een boekhoudkundige opdracht.

Thijs Craane is directeur van het Heilig Hartinstituut Kessel-Lo.
Kristien De Mot is financieel directeur van het Heilig Hartinstituut Heverlee en Kessel-Lo.


2.04 COEXIST, meer dan ‘samenleven’ (KNMC Groenendaal 2 - Merksem) Alex Callens

Leerlingen worden voortdurend geconfronteerd met krachten die het wij-zij-denken bevorderen. COEXIST in zijn letterlijke en onderliggende betekenissen is daar een antwoord op. Via COEXIST maak je van diversiteit een kracht en schep je een ideale leeromgeving waar iedereen zich ‘thuis’ voelt, ongeacht religie, overtuiging, geaardheid, herkomst, gender of talent.

Doelgroep: je wordt geconfronteerd met jongeren met verschillende waarden en normenpatronen en bent op zoek naar een mogelijke nieuwe autoriteit om met diezelfde jongeren verbinding te maken in een snel veranderende wereld.

Alex Callens is leraar lichamelijke opvoeding, begeleider leerlingenraad, inspirator en facilitator COEXIST, bruggenbouwer tussen leerlingen, leraren, ouders, directie, ondersteuners, ... Gewoon een mens in verbinding, gedreven door een kernovertuiging: we zijn allen gelijkwaardig en op zoek naar een betekenisvol leven. Het enige wat ons te doen staat, is aangeleerde ideeën die ons onderscheiden opzij zetten en luisteren naar elkaar en vinden wat ons samen sterk maakt.  


Terug naar overzicht van workshops