Taaldag 2022 - live online themadag - Ronde 2 (11:00 - 12:10)

Keuze Lesgever
2.01 Das Ziel für Deutsch: Erfolg beim Lernen! Anja Pohler

Spreker:

Anja Pohler ist seit 2002 am Goethe-Institut Belgien in Brüssel als Deutschlehrerin und als Fortbildnerin für DaF tätig. Sie ist ausgebildete Trainerin für das vom Goethe-Institut entwickelte Fortbildungsprogramm DLL (Deutsch Lehren Lernen) und Multiplikatorin für den Einsatz von digitalen Tools und lernplattformbasiertem DaF-Unterricht.

Inhoud:

Deutsch lernen – da denken viele: oh, schwierig, viel Grammatik, unsexy... 

Mit guten Aufgaben kann der Unterricht jedoch ganz anders sein. Aber was ist das genau, eine gute Aufgabe oder Übung? Wie viele Übungen braucht man? Wie viele Aufgaben passen in eine Stunde? Wie baue ich eine gute Unterrichtsstunde auf, so dass sie am Ende zu einem klaren und relevanten Ziel führt?

Mit guten Aufgaben wird für die Lernenden deutlich, wozu sie Deutsch lernen: damit sie im täglichen Leben erfolgreich in unserer dritten Landessprache und der Sprache wichtiger Nachbarländer handeln können.

Mit guten Aufgaben können wir als Lehrende den Lernprozess steuern und unseren Lernenden die Gelegenheit geben, selbstständig und kreativ zu werden.

Eine Auswahl aus den aufgabenbasierten Unterrichts- und Prüfungsmaterialien des Goethe-Instituts aus der Praxis für die Praxis wird im Rahmen des Workshops vorgestellt.

Lassen Sie sich zu neuen Ideen und Sichtweisen anregen und schauen Sie Ihren Unterricht aus der Vogelperspektive an, entwickeln Sie einen konstruktiv-kritischen Blick auf Ihre Materialien, Ihre Unterrichts- und Prüfungsplanung – stellen Sie gute Aufgaben in den Mittelpunkt!

Doelgroep:

Lehrkräfte für Deutsch als Fremdsprache im Sekundar- und Erwachsenenunterricht.


2.02 No Word Is An Island: the importance of word partnerships Alex Warren

Spreker:

Alex Warren is a Senior ELT Academic Consultant at National Geographic Learning. He is a DELTA trained teacher trainer with over 16 years’ experience of working in ELT as a teacher, academic director and teacher trainer. He has a passion for developing teachers on a global scale.

Inhoud:

No man is an island, and neither are words. Just like us, they form partnerships and relationships with other words, working together to form something all the more substantial and useful. Using examples from Life and other National Geographic series, this practical session will explore and demonstrate how focusing on word-partnerships can help speed up vocabulary learning and develop greater language awareness.

Doelgroep:

Leerkrachten Engels in het secundair, hoger en volwassenenonderwijs.


2.03 Wakker spreekdurf aan in je lessen Frans! Ann-Sophie Schouteden

Spreker:

Ann-Sophie Schouteden is lerarenopleider verbonden aan UCLL. Ze neemt de vakken taalvaardigheid, didactiek en vroeg vreemdetaalonderwijs voor haar rekening. Vanuit een grote voorliefde voor vreemde talen wil ze iedereen taalvaardig(er) maken door op een laagdrempelige manier te starten met het spreken van de vreemde taal.

Inhoud:

“Moet ik dat écht in het Frans zeggen?” Weerklinkt ook deze veelzeggende uitspraak tijdens jouw lessen Frans? Tijdens deze sessie krijg je concrete handvatten en tips aangereikt om als leerkracht Frans in het secundair onderwijs spreekdurf bij je leerlingen aan te pakken. We bekijken welke inzichten, werkvormen en ondersteuning houvast kunnen bieden aan jou en je leerlingen om communicatief én actief aan de slag te gaan op een laagdrempelige manier.

Doelgroep:

Leerkrachten Frans in het secundair onderwijs.

 


2.04 Kijk-en luistervaardigheid bevorderen in je lessen Nederlands (VOLZET) Mitte Schroeven
Frederik De Ridder

Sprekers:

Frederik De Ridder

Mitte Schroeven is leerkracht Nederlands en Engels. Momenteel werkt ze als gedetacheerd leerkracht voor Het Archief voor Onderwijs en als auteur voor Digitale Methode Nederlands

 

Inhoud:

 

Het Archief voor Onderwijs is een gratis online beeldbank met audiovisueel materiaal voor leerkrachten. Op onze inspiratiepagina geven we didactische tips en inspiratie om op een effectieve manier met kijk-en luisterfragmenten aan de slag te gaan. Wil je meer weten over ons platform? Weet je graag hoe je leerlingen kan ondersteunen bij kijk-en luistervaardigheid, hoe je kan differentiëren met audiovisueel materiaal of hoe je voorkennis kan activeren? We geven je graag een aantal concrete lestips waarmee je aan de slag kan in je les.

Doelgroep:

Leerkrachten Nederlands in lager en secundair onderwijs


2.05 Met FanTALES leest iedereen! De kracht van interactieve fanfictie in de literatuurles Joeri Van der Veken
Frederik Cornillie

Sprekers:

Joeri Van der Veken is lerarenopleider aan de KU Leuven en leerkracht Engels-Nederlands aan het Sint-Jozefscollege Aalst. Hij ontwikkelt samen met zijn leerlingen lesmateriaal voor FanTALES en probeert dit uit in de klas.

Frederik Cornillie is onderzoeker in computerondersteund taalonderwijs aan de KU Leuven. Hij coördineert het FanTALES project.

Inhoud:

FanTALES (www.fantales.eu) staat voor communicatief taalonderwijs rondom verhalen, waarin alle leerlingen creatief aan de slag gaan met taal en tekst, of ze nu frequent lezen of niet. De aanpak is geïnspireerd door hedendaagse vormen van verhalende teksten zoals fanfiction en interactieve fictie, en is heel geschikt voor binnenklasdifferentiatie. In deze workshop laten we je kennis maken met de aanpak en het open lesmateriaal. De lesideeën zijn op de website beschikbaar voor Engels, Nederlands als tweede taal, Duits en Zweeds, maar zijn bij uitbreiding zeker bruikbaar voor àlle moderne vreemde talen en voor taaloverschrijdende projecten in de tweede en derde graad.

Doelgroep:

Taalleerkrachten tweede en derde graad secundair onderwijs; taalleerkrachten volwassenenonderwijs


Terug naar overzicht van workshops