Dag van de socio-emotionele leerlingenbegeleiding in het s.o. 2022 - Ronde 2 (10:50 - 12:10)
Keuze |
Lesgever |
2.01 Last van perfectionisme ... en wat nu? |
Ann Verlooy |
In deze workshop ontdek je hoe perfectionisme ontstaat. Je brengt de verschillende kenmerken van perfectionisme in kaart en krijgt ook praktische tips mee naar huis. Ann Verlooy, trainer in de opleiding kinder- en jongerencoach van het Ontwikkelingsinstituut
|
2.02 Angstige jongeren op school: kunnen we ze helpen? (VOLZET) |
Hilde Sijmons |
Angsten komen frequent voor bij jongeren. Aanhoudende angst(stoornissen) hebben een negatieve invloed op hun toekomst. Vroegtijdige herkenning en behandeling van angst is aangewezen. Toch wordt vaak (te) lang gewacht om hulp in te schakelen. Jongeren vertonen ook op school angstig gedrag. De houding van medeleerlingen en leerkrachten kan de angst versterken of verminderen. In deze workshop wordt eerst het fenomeen angst, haar oorzaken en gevolgen, en behandelmogelijkheden omschreven. Daarna worden heel wat handvaten gegeven voor het constructief benaderen van het angstig gedrag van jongeren. Interactie tussen de spreker en de toehoorders is welkom. Hilde Sijmons, kinder- en jeugdpsychiater, specialisatie angst- en stemmingsstoornissen
|
2.03 Mindfulness op school: de mogelijkheden en beperkingen |
Inge De Leeuw Katleen Van der Gucht |
De toepassing van op mindfulness gebaseerde interventies op school. Wat weten we over de wetenschappelijke evidentie tot dusver? Wat zijn de pro’s en contra’s? Is het geschikt voor alle leerlingen? In welk format kunnen we dit best aanbieden? Vertrekkend van de meest recente bevindingen staan we stil bij al deze vragen. Inge De Leeuw, klinisch psychologe en ervaren mindfulness-trainer & Katleen Van der Gucht, doctor in de biologie en psychologie en medeoprichter van het Leuven Mindfulness Centre
|
2.04 'Regulatiezones': een kader om zelfregularisatie en emotionele beheersing van leerlingen te ondersteunen en bevorderen |
Maria Beerten |
'The Zones of Regulation' is een cognitief-gedragsmatige benadering die we hebben meegebracht van onze bezoeken aan Engelse scholen (die hiermee zeer enthousiast werken). Het is een emotie-regulatiemodel waarbij je bij de leerlingen een bewustzijn van hun gevoelens leert opbouwen, deze in ‘zones’ (groen, geel, blauw, rood) plaatst, en hen ondersteunt in het verwerven van (zelf)regulerende vaardigheden en strategieën om hun gevoelens te reguleren. Het model kan zowel klassikaal (voor alle leerlingen) als individueel (bij leerlingen met ontwikkelings- en leerstoornissen) worden gebruikt. We baseren ons op de handleiding met een groot aantal lessen en uitgewerkt werkmateriaal (vertaald in het Nederlands). Deze sessie is vooral bedoeld voor de 1ste graad s.o. Maria Beerten, jarenlang leerlingenbegeleider en medewerker bij PrOS
|
2.05 Met ACT op weg naar meer veerkracht voor leerling en leerkracht |
Nele Van Steen |
ACT is een wetenschappelijk onderbouwd model dat mensen, jong en oud, op een hele concrete manier leert om meer psychologische flexibiliteit te ontwikkelen zodat je - kan omgaan met de moeilijkheden en de uitdagingen dat het leven onvermijdelijk met zich meebrengt
- kan doen wat je belangrijk vindt, ook al is dit met vallen en opstaan.
Psychologisch flexibel in het leven staan valt te leren en te oefenen en kan zowel leerlingen als leerkrachten heel wat meer veerkracht opleveren. Tijdens deze korte workshop maak je op een ervaringsgerichte manier kennis met de 6 processen van ACT die bijdragen aan het verhogen van die veerkracht. Nele Van Steen, trainer en supervisor bij Allegre, een psychologisch expertisecentrum
|
2.06 Moeilijke gesprekken met ouders (VOLZET) |
Kathy Douchar |
Als leerkracht, leerlingenbegeleider of directielid kom je vroeger of later in contact met ouders. Ouders die vragen hebben, ouders die het niet eens zijn met beslissingen, ouders die hulp vragen … Hoe beter je voorbereid bent op het voeren van soms moeilijke gesprekken, hoe groter de kans dat je met ouders kan samenwerken en verantwoordelijkheid kan delen. Kathy Douchar, zelfstandig trainer en nascholer, voormalig leerkracht en directeur
|
2.07 Zijn sociale media sociaal? |
Clio Griffioen Marieke Lambert |
Tegenwoordig spenderen leerlingen een groot deel van hun tijd op sociale media. Maar ze zijn er zich niet altijd van bewust dat alles wat ze daar zien en doen, invloed heeft op hun dagelijkse leven. Kijk maar naar hoe ze vaak al een oordeel gevormd hebben over iemand aan de hand van zijn of haar profiel zonder dat ze die persoon ooit ontmoet hebben. Ook reclame en influencers proberen jongeren mee te slepen in trends. Dé uitdaging van deze tijd blijkt hoe ze een goed evenwicht kunnen bewaren tussen het online en offline leven en hoe ze hun privacy kunnen beschermen. Bovendien is het belangrijk om zich ervan bewust te zijn dat het gras niet altijd groener is aan de overkant en dat er heel wat desinformatie verspreid wordt op het web. Voor deze sessie dienen alle deelnemers hun laptop en lader mee te nemen. Clio Griffioen & Marieke Lambert, lespakketmakers voor FTRPRF met jarenlange ervaring in het s.o.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.