Geef het welbevinden van je leerlingen een boost! - live online inspiratiesessies - Ronde 2 (19:50 - 20:30)

Keuze Lesgever
2.02 Herstelgericht werken, een zoektocht naar minder conflicten en meer verbinding met alle partijen op school (Pius X - Antwerpen) Anouk Vroemans

In deze sessie hoor je het verhaal van Pius X, een school in een grootstedelijke context, op zoek naar een alternatief voor een sanctionerende aanpak. Een zoektocht met vallen en opstaan om iedereen (leraren, leerlingen, studiemeesters, ouders) te betrekken en samen verantwoordelijkheid te delen in het omgaan met conflicten.

Op Pius X staat verbinding centraal: inzetten op sterke relaties en het sociaal kapitaal versterken om conflicten te voorkomen. Zo worden proactieve (dialoog)cirkels niet alleen geleid door leraars maar ook door zesdejaars die vanaf de eerste schooldag mee zorg dragen voor jongere leerlingen. In deze sessie krijg je voorbeelden van verschillende soorten cirkels: dialoogcirkel, deelcirkel, cirkel met ouders, empathiecirkel, herstelcirkel, vergadercirkel…

Bij conflicten staat niet de straf centraal maar wel de schade die werd toegebracht (aan de relatie). Leerlingen én leraars worden uitgenodigd om te delen hoe een conflict hen heeft geraakt. Het werken met gevoelens- en behoeftenkaarten geraakt steeds meer ingeburgerd en laat alle betrokkenen stilstaan bij de impact van een conflict en de noden van iedereen. Samen wordt er een herstelplan uitgewerkt. Ook in dit proces worden leerlingen uit het zesde jaar betrokken en loopt een project om hen op te leiden tot 'bruggenbouwers' en herstelgesprekken mee te faciliteren. In de sessie hoor je kort ook even een 'bruggenbouwer' aan het woord.

Doelgroep: directies, leraren, leerlingenbegeleiders, beleidsmedewerkers, (zorg)coördinatoren, secretariaatspersoneel met interesse voor verbinding, dialoog en samenwerking op school.

Anouk Vroemans is leraar en leerlingenbegeleider op Pius X, HERGO-moderator (herstelgericht groepsoverleg), trainer verbindende communicatie en trainer herstelgericht werken.


2.03 Basiszorg en verhoogde zorg: we tekenen het samen uit (RHIZO Zorgkrachtschool Kortrijk) Sofie Vancraeynest
Sofie Ongenaert

In deze sessie hoor je de ervaringen in de uitbouw van het zorgbeleid in RHIZO Zorgkrachtschool. Het welbevinden van de leerling staat voorop vanaf de eerste ontmoeting. De school vindt het belangrijk om van bij de start van het schooljaar een duidelijk zicht te hebben op de talenten en de noden van de leerlingen. De groep leerlingen met een zorgvraag werd de afgelopen jaren echter zo groot dat onze verhoogde zorg heel uitgebreid werd en dat begon te wegen op onze schoolorganisatie. Dat was voor de Zorgkrachtschool het sein om met het hele team het zorgbeleid onder de loep te nemen. Gaandeweg merkte het team dat ze door het accent te leggen op een sterke basiszorg de verhoogde zorg minder tijdrovend konden maken. Je maakt kennis met hun manier van intake, de weg naar het uitstippelen van de nieuwe aanpak en de lijst met basiszorgmaatregelen.

Doelgroep: leraren, zorgcoördinatoren, GOK-coördinatoren, leerlingenbegeleiders, leer- en leefzorgverantwoordelijken.

Sofie Vancraeynest geeft Nederlands, is beleidsondersteuner en werkt mee in team leerzorg.
Sofie Ongenaert geeft Maatschappij en welzijn en werkt als zorgcoördinator mee in team leefzorg en leerzorg.
Zij zijn beiden leerkracht en GOK-coördinator in RHIZO Zorgkrachtschool.


2.05 COEXIST, meer dan samenleven (KNMC Groenendaal 2 - Merksem) Alex Callens

Leerlingen worden voortdurend geconfronteerd met krachten die het wij-zij-denken bevorderen. COEXIST in zijn letterlijke en onderliggende betekenissen is daar een antwoord op. Via COEXIST maak je van diversiteit een kracht en schep je een ideale leeromgeving waar iedereen zich thuis voelt, ongeacht religie, overtuiging, geaardheid, herkomst, gender of talent.

Doelgroep: je wordt geconfronteerd met jongeren met verschillende waarden en normenpatronen en bent op zoek naar een mogelijke nieuwe autoriteit om met diezelfde jongeren verbinding te maken in een snel veranderende wereld.

Alex Callens is leraar lichamelijke opvoeding, begeleider leerlingenraad, inspirator en facilitator COEXIST, bruggenbouwer tussen leerlingen, leraren, ouders, directie, ondersteuners... Gewoon een mens in verbinding, gedreven door een kernovertuiging: we zijn allen gelijkwaardig en op zoek naar een betekenisvol leven. Het enige wat ons te doen staat, is aangeleerde ideeën die ons onderscheiden opzij zetten en luisteren naar elkaar en vinden wat ons samen sterk maakt. 


Terug naar overzicht van workshops