16de Welzijnsdag voor het onderwijs - Ronde 2 (10:45 - 12:00)
Keuze |
Lesgever |
SESSIE 2.01 te volgen met 1.01: Hoe een risicoanalyse opstellen en ermee omgaan - deel 2 (VOLZET) |
Dany Vanharen |
Duid ook SESSIE 1.01 aan! Deze workshop bestaat uit 2 delen!
|
SESSIE 2.02 te volgen met 1.02: Rondgang in de basisschool: praktijk - deel 2 (VOLZET) |
Alex Berghmans Anke Fleckenstein |
Duid ook SESSIE 1.02 aan! Deze workshop bestaat uit 2 delen!
|
SESSIE 2.03: Hoe kan je als preventieadviseur weten of de norm NBN S21-100-1 brandmeldcentrale goed is toegepast? (VOLZET) |
Sven Govers |
Programma Dit is een meer praktisch deel waarbij het toepassingsgebied NBN S21-100-1 deel voor deel uit de doeken wordt gedaan. Van Voice Alarm Systemen (of VAS) naar type detectoren met hoogtes en afstanden, specifieke situaties (zoals valse plafonds, trappenhuizen, …), detectie- en alarmzone tot ook het geluidsniveau en het functiebehoud.
|
SESSIE 2.04: Belang van goede akoestiek (herhaling sessie 1.04) (VOLZET) |
Steven De Bondt |
Programma Een goede akoestiek in het leslokaal is zeer belangrijk. Uit bevragingen bij leerlingen en studenten bleek dat er 77% antwoorden dat ‘lawaai’ de storende factor is in hun leerproces. Een derde van de leerlingen geeft aan dat ze ‘ongeveer’ kunnen verstaan wat de leerkracht in de klas uitlegt. De helft van ons leerkrachten lijden aan onherstelbare stemschade omdat ze luid moeten praten om zichzelf verstaanbaar te maken. Daarom hoog tijd om het belang van akoestiek in te zien.
|
SESSIE 2.05: Risicoanalyse machineveiligheid (herhaling sessie 1.05) |
Filip Kinoo |
Doelgroep Deze opleiding is bedoeld voor preventieadviseurs, TA en TAC’s Programma Wat is machineveiligheid, hoe pak je dit aan, waar let je op? In deze sessie wordt machineveiligheid praktisch en pragmatisch aangepakt door een specialist ter zake
|
SESSIE 2.06: Hoe los je taalproblemen op om zo veiliger te werken? |
Stefaan Dejonghe |
Programma We proberen ook veiligheid te krijgen bij het meester-, vak- en dienstenpersoneel van onze scholen, maar botsen soms op de taalvaardigheid in het Nederlands van onze goede onderhoudsmensen. Hoe kan je zorgen dat taalproblemen geen veiligheidsproblemen worden?
|
SESSIE 2.07 te volgen met 1.07: Inspectiediensten: wie kan er komen? - deel 2 |
Marleen Raeymaekers Kristel Vanorbeek |
Duid ook SESSIE 1.07 aan! Deze workshop bestaat uit 2 delen!
|
SESSIE 2.08: Het ABC van risicovol spelen (VOLZET) |
Helena Sienaert |
Doelgroep Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs, TA, TAC, directeurs, leerkrachten, bouwadviseurs, ontwerpers van speelterreinen, schoolbesturen en leden van het CPBW Programma Als je kinderen ziet spelen, houd je soms je hart vast. Wat zij allemaal niet dúrven!? Spannend voor hen, maar ook voor jou... Want hoe kan je kinderen tegelijk beschermen én uitdagingen laten aangaan? Het voelt als een constante spreidstand. Wil jij het liefst alle risico’s vermijden? Tijd voor nuance, want de juiste risico’s zorgen net voor groei. Wat is risicovol spelen (niet)? Waarom is het belangrijk? En vooral: hoe pak je dat aan? Na deze interactieve lezing ben je helemaal mee met het ABC van risky play!
|
SESSIE 2.09: Medische handelingen en medicatie op school (VOLZET) |
Franky Wauters |
Programma Sommige leerlingen hebben nood aan medische zorgen tijdens de schooltijd. De federale regering keurde op 24 maart 2023 een wetsontwerp goed over de “bekwame helper”. Wat mag en kan deze bekwame helper allemaal doen en onder welke voorwaarden? Waar zit de rol van de behandelende arts en de verantwoordelijkheid van de school?
|
SESSIE 2.10: Gevaarlijke stoffen op school, safety first! (herhaling sessie 1.10) (VOLZET) |
Frank Pelgroms Wendy Kuyken |
Programma Gevaarlijke stoffen kom je op scholen niet enkel tegen in de chemielabo’s. Je vindt ze overal. Denk maar aan poetsproducten, onderhoudsproducten, verven… Hoe ga je hier veilig mee om? Wat is het wettelijk kader en wat zijn je verplichtingen naar je medewerkers toe?
|
SESSIE 2.11: Voorstelling digitale systemen voor welzijnsbeleid en gebouwbeheer: ArXs Software |
Koen Boels |
Programma Het ArXs Software platform is gericht op het digitaliseren van uw ondersteunende diensten zoals preventie, facility, kwaliteit en milieu. Inventariseer en beheer je roerend en onroerend patrimonium, stuur je technische teams op een efficiënte manier aan en maak je beleid inzichtelijk binnen de processtructuur van de onderwijsinspectie (2.0). Het zijn maar enkele van de vele mogelijkheden die je ter beschikking krijgt in deze software voor het onderwijs.
|
SESSIE 2.12: Asbestwetgeving en impact op scholen (herhaling sessie 1.12) |
Bert Segers |
Programma Er is heel wat gewijzigd in de asbestregelgeving voor scholen. In deze sessie wordt een overzicht gegeven van deze asbestwetgeving en welke impact dit heeft op uw school.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.