Dag van de leerzorg - Ronde 2 - keuzesessies (11:00 - 12:15)

Keuze Lesgever
SESSIE 2.A Slapen op de schoolbanken: tips voor beter slapen, beter welzijn, beter leren Joke De Wulf

Jongeren kampen tegenwoordig regelmatig met een chronisch slaaptekort als gevolg van verschillende factoren. Dit heeft een grote impact op hun algemeen welzijn en hun leer- en prestatievermogen. In deze workshop gaan we in op de verschillende oorzaken van slaaptekort en slecht slapen en hoe je die kan aanpakken. We brainstormen over hoe deze richtlijnen het best worden omgezet in de praktijk, zowel voor opvoeders, als voor de jongeren zelf. Zo kan ook jij als onderwijsprofessional je leerlingen begeleiden naar een betere nachtrust.

Joke De Wulf is klinisch psycholoog, gespecialiseerd in o.a. slaaptherapie. Ze begeleidt slechte slapers in haar praktijk te Nazareth en voorziet workshops en keynotes voor bedrijven en organisaties.


SESSIE 2.B Onboarden in de brede basiszorg: een duurzame en inclusieve manier om nieuwe leerlingen mee te nemen in de werking en cultuur van jouw school (enkel s.o.) (herhaling) Jan Embrechts

Doelgroep: enkel secundair onderwijs

Hebben sommige nieuwe leerlingen ook heel veel nood aan gedetailleerde informatie en specifieke rondleidingen om zich voorbereid te voelen op de nieuwe school en kruipt hier erg veel tijd in? Ervaar je moeilijkheden wanneer leerlingen in het midden van het schooljaar instromen en er weinig ruimte is voor waarden en werking van de school, terwijl er wel veel nood is aan het meenemen in de normen? In deze sessie krijg je inzicht in hoe je op een inclusieve en duurzame manier de aanvangsbegeleiding voor nieuwe leerlingen op school kan aanpakken, om zowel bij het begin van het schooljaar in te zetten als bij de instroom van nieuwe leerlingen in de loop van het schooljaar. Er wordt specifiek aandacht besteed aan leerlingen met leerstoornissen en extra uitdagingen. De focus ligt op het creëren van een stressvrije, overzichtelijke onboarding die gemakkelijk te organiseren en te onderhouden is.

Jan Embrechts heeft meer dan 15 jaar ervaring in verschillende onderwijscontexten. Als Master in de Opleidings- en Onderwijswetenschappen richt hij zich vooral op het efficiënt inzetten van technologie en evidence-based methodes om duurzame leermogelijkheden te creëren, iets waar hij ook als bezieler van begrepen.be op inzet.


SESSIE 2.C Leerlingen leren plannen: een plan van aanpak (enkel s.o.) (herhaling) Ellen Wouters

Doelgroep: enkel secundair onderwijs

Je krijgt concrete tips om leerlingen te begeleiden bij het opstellen van een haalbare en onderbouwde planning. We bekijken de struikelblokken die jongeren hierbij kunnen ervaren en je leert hoe je je leerlingen kan helpen hun studie efficiënter en gestructureerd aan te pakken.

Ellen Wouters was leerkracht Nederlands en Engels en werkt al meer dan 10 jaar als studiebegeleider en leerlingenbegeleider in het KLA,  een school met enkel domeinoverschrijdende doorstroomrichtingen in een grootstedelijke context. Ze heeft ervaring met thema’s als uitstelgedrag, faalangst, onderpresteren en executieve functies.


SESSIE 2.D Natuur en dieren integreren op school om welzijn te bevorderen en leervermogen te verhogen (herhaling) Hanne Van Hoylandt

Heel wat kinderen en jongeren voelen zich niet goed in hun vel, wat vanzelfsprekend een impact heeft op hun leervermogen. Wat als je met kleine ingrepen hun veerkracht kan versterken, hun motivatie kan opkrikken en daarbovenop een bredere positieve impact kan hebben op het welzijn en leervermogen van al je leerlingen? In deze sessie krijg je niet enkel te horen waarom het de moeite loont om natuur en dieren te integreren in je klas- of schoolwerking, maar ook hoe je dat op een haalbare wijze kan doen met kleine ingrepen, zelfs in een stedelijke context.

Hanne Van Hoylandt is leerkracht en sociaal werker met een liefde voor het mentaal welzijn van haar leerlingen en een passie voor de natuur. Ze heeft ook ervaring op een zorgboerderij opgedaan en ijvert ervoor de positieve wisselwerking tussen mens, dier en natuur toegankelijker te maken.en ijvert ervoor de positieve wisselwerking tussen mens, dier en natuur toegankelijker te maken.


SESSIE 2.E Wippen en wiegen: omgaan met prikkelgevoeligheid in de klas (herhaling) Els Putzeys

Tijdens deze workshop duiken we in de wereld van prikkelverwerking. Ontdek speelse, praktische strategieën om overprikkelde leerlingen tot rust te brengen en onderprikkelde leerlingen te activeren. Leer hoe je met eenvoudige technieken een rustige en dynamische leeromgeving creëert waarin elke leerling kan floreren. Ga aan de slag met tips en tools die je meteen kan toepassen in je klas!

Els Putzeys is docent bij Fontys OSO in de master Educational Needs waar ze o.a. als gedragsspecialist de gedragsmodules verzorgt. Daarnaast heeft ze jarenlang ervaring opgebouwd als leerlingbegeleider en mentor voor beginnende leraren in het Sint-Agnesinstituut in Hoboken.


SESSIE 2.F Brede basiszorg en verhoogde zorg voor de ex-OKAN-leerling (enkel s.o.) (herhaling) Quinten Noppen

Doelgroep: enkel secundair onderwijs

Voor leerkrachten is het niet altijd even eenvoudig om hun lespraktijk aan te passen om ook aan de leernoden van ex-OKAN-leerlingen te voldoen. In deze sessie verkennen we hoe we met kleine ingrepen de brede basiszorg kunnen versterken voor taalzwakke leerlingen. Daarnaast krijg je concrete tips en tools aangereikt om maatregelen te nemen binnen de verhoogde zorg om ex-OKAN-leerlingen in je klas beter te kunnen ondersteunen. Zo krijgen ook zij alle kansen om hun volle potentieel te benutten!

Quinten Noppen is leraar Nederlands, geschiedenis en aardrijkskunde, heeft meer dan 20 jaar ervaring als leerkracht en coördinator in OKAN-klassen. Hij is momenteel ondersteuner van scholen met (ex-)anderstaligen voor Koba Metropool.


SESSIE 2.G Hulpkaarten: van kwaliteitskader naar klasvloer (herhaling) Tess Roggeman
Fabio Severini

Goede hulpkaarten kunnen het verschil betekenen voor bepaalde leerlingen. Ze kunnen ervoor zorgen dat er net dat beetje meer ondersteuning is om hun leerdoelen te bereiken. Maar wat is een goede hulpkaart nu? Aan welke criteria moet een hulpkaart voldoen om een echte hulp te zijn? In deze sessie verkennen we de verwachtingen waaraan goede hulpkaarten moeten beantwoorden, maar leer je ook hoe je op school een gedragen beleid rond hulpkaarten kan voeren.

Tess Roggeman en Fabio Severini zijn pedagogisch adviseur bij de Provincie Antwerpen. Ze ontwikkelden samen met een netwerk van taal- en leerzorgcoaches en op basis van de literatuur een kwaliteitskader voor hulpkaarten.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.