Focus op OKAN III: Iedereen alle (O)KANsen! - Ronde 2 - keuzesessies (11:00 - 12:15)
Keuze |
Lesgever |
SESSIE 2.A - Psychisch welbevinden via veiligheid in de klas: een non-verbaal verhaal (te volgen met sessie 1.A) |
Hannes Goffin |
Deze sessie bestaat uit twee delen; duid ook sessie 1.A aan bij inschrijving! Voor de inhoud van deze sessie: zie ronde 1 - keuzesessies - SESSIE 1.A
|
SESSIE 2.B - Componeer en schrijf liedjes met AI en voor je (ex-)OKAN-leerling! |
Janique Vanderstocken |
In deze interactieve sessie leer jij hoe je AI kan gebruiken om originele liedjes te schrijven en deze op muziek te zetten voor je anderstalige leerlingen. Je ontdekt praktische tools waarmee je zowel de teksten kan genereren als de melodieën kan creëren. Zo kan je snel en eenvoudig nummers maken die de woordenschat uitbreiden en eerdere leerstof herhalen. Met deze creatieve aanpak geef je jouw taallessen een muzikale boost en maak je het leren voor je leerlingen nog leuker en effectiever! Deze workshop is gericht op leerkrachten die werken met anderstalige jongeren in het OKAN-onderwijs. Deze werkvormen zijn geschikt voor leerlingen met alle taalniveaus. Bovendien is eerdere ervaring met het werken met kunstmatige intelligentie geen vereiste. Janique Vanderstocken heeft bijna 40 jaar ervaring in het lesgeven aan anderstalige volwassenen en werkt momenteel bij Ligo Gent, waar ze zich inzet voor de ontwikkeling van taalvaardigheid en geletterdheid. Met haar expertise in het begeleiden van anderstaligen weet ze creatieve en speelse werkvormen te integreren in de klaspraktijk, waardoor leerlingen hun taalvaardigheden op een ontspannen manier kunnen versterken. OPMERKING: het zou handig zijn mocht je voor deze workshop je tablet of computer meebrengen. Een echte vereiste is het niet, maar dan kan je al meteen met een afgewerkt lied naar huis.
|
SESSIE 2.C - Een flexibel curriculum organiseren voor leerlingen: hoe pak je dit aan? (herhaling van sessie 1.C) |
Youri Vande Sande |
Binnen de leerlingenbegeleiding en organiseren van het curriculum bestaat er een grote twijfel naar het flexibel omgaan met doelen, curriculum… Toch blijven er veel mogelijkheden onbenut, omdat ze vaak ongekend zijn. Ook voor ex-OKAN-leerlingen kan dit helpend zijn in functie van bijvoorbeeld van het leren van een andere vreemde taal. In deze sessie duik je in de do and dont’s van flexibele trajecten en ga je concreet aan de slag aan de hand van casussen. Materialen worden gedeeld en kan je hands-on inzetten. Deze sessie richt zich tot leerkrachten in OKAN of met ex-OKAN-leerlingen, leerlingenbegeleiders, OKAN-coördinatoren, vervolgschoolcoaches, leerondersteuners, directies. Youri Vande Sande is pedagogisch adviseur voor het Provinciaal Onderwijs Vlaanderen. Hij specialiseert zich voornamelijk in curriculumbouw en leerlingenbegeleiding. Hij begeleidt al jaren scholen in het opstellen, monitoren en evalueren van een flexibele trajecten. Daarnaast gaat hij ook rond cases nadenken over flexibele trajecten met scholen. Deze sessie is een herhaling van ronde 1 - SESSIE 1.C. Let op dat je deze niet opnieuw selecteert.
|
SESSIE 2.D - Verhaal uit de praktijk: ‘Prachtig Veerkrachtig’: een traumasensitieve en veerkrachtversterkende werking |
Joris Verlinden Ruth Ramaekers |
In deze sessie lichten we onze werking ‘Prachtig Veerkrachtig’, een gefaseerd begeleidingsmodel voor kwetsbare OKAN-jongeren, toe. Hoe zorg je voor een verbindend en veilig schoolklimaat? Hoe versterk je de veerkracht van je leerlingen zodat ze aangeboden leerkansen ook echt kunnen benutten? Wat doe je wanneer al jouw goede bedoelingen en inspanningen niet toereikend blijken? We nemen je mee in ons verhaal en hopen jou te inspireren om op zoek te gaan naar groeikansen op jouw school. Deze sessie richt zich tot leerlingenbegeleiders, (zorg)coördinatoren, directies, leerkrachten van OKAN-scholen of scholen met een kwetsbaar publiek. Joris Verlinden is directeur van Marco Polo, een grote OKAN-school in 2060 Antwerpen. Hij heeft didactisch en pedagogisch veel ervaring met dit kwetsbare publiek. Ruth Ramaekers werkt aan het zorgbeleid op Marco Polo en is actief betrokken bij het uitwerken en uitdragen van Prachtig Veerkrachtig.
|
SESSIE 2.E - AI en digitale tools: beter lezen en schrijven in (en na) OKAN (herhaling van sessie 1.E) |
Quinten Noppen |
Digitale tools en AI inzetten om inclusief les te geven, je leerlingen te activeren, te motiveren en zelfredzamer te maken? Dat kan! In deze sessie zoom je in op het versterken van jouw (ex-)OKAN-leerlingen op gebied van lezen en schrijven door Copilot, Language Tool, Diffit en nog andere AI-tools te gebruiken. Deze sessie richt zich tot leerkrachten secundair onderwijs, leerkrachten met OKAN-, ex-OKAN-leerlingen of minder taalvaardige leerlingen, ondersteuners, taalankers, vervolgschoolcoaches, zorgleerkrachten, directies en iedereen die graag aan de slag gaat met AI. Quinten Noppen staat al 25 jaar in het NT2-onderwijs. Hij is ondersteuner ex-OKAN in secundaire scholen in Antwerpen. Hij helpt leerkrachten en directies de hindernissen overwinnen die ze ondervinden met ex-OKAN'ers en minder taalvaardige leerlingen. De laatste jaren geeft hij nascholingen over deze thema’s in heel Vlaanderen. Deze sessie is een herhaling van ronde 1 - SESSIE 1.E. Let op dat je deze niet opnieuw selecteert.
|
SESSIE 2.F - Cultuursensitief lesgeven en interculturele communicatie met anderstaligen (te volgen met sessie 1.F) |
Hanane Dauwe Jolien Evers |
Deze sessie bestaat uit twee delen; duid ook sessie 1.F aan bij inschrijving! Voor de inhoud van deze sessie: zie ronde 1 - keuzesessies - SESSIE 1.F
|
SESSIE 2.G - Psychosociale problemen gelinkt aan migratie (herhaling van sessie 1.G) |
Charlotte Royemans |
Bijna elke school heeft wel één of enkele leerlingen met een vluchtelingenachtergrond. Binnen OKAN-scholen ligt dit aantal uiteraard veel hoger. Hoe we deze leerlingen het beste begeleiden, blijft soms een uitdaging. In deze sessie krijg je de basis mee over hoe je migratiegerelateerde van psychosociale problemen kan onderscheiden, hoe je het psychosociaal welzijn van mensen met een vluchtelingenachtergrond zo goed mogelijk kan ondersteunen en hoe je cultuursensitief om kan gaan met trauma, verdriet, depressie, angsten en rouw. Deze sessie richt zich tot leerkrachten, leerlingenbegeleiders, vervolgschoolcoaches OKAN en ex-OKAN. Charlotte Royemans is klinisch psycholoog bij Solentra, een organisatie met veel expertise in psychische zorg en hulpverlening aan jonge vluchtelingen en hun gezin. Deze sessie is een herhaling van ronde 1 - SESSIE 1.G. Let op dat je deze niet opnieuw selecteert.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.