Taaldag 2025 - Ronde 2 - keuzesessies (10:45 - 12:15)
Keuze |
Lesgever |
SESSIE 2a - Hoe activeer je leerlingen in je les Frans? |
Barbara Vanoverbeke |
Doelgroep: Leerkrachten Frans van alle graden en finaliteiten Inhoud: In deze sessie krijg je praktische tips en concrete voorbeelden mee waarvan we er ook een aantal samen uittesten. We zoomen in op structuren en ideeën die je gemakkelijk kan aanpassen aan je lessen en aan het niveau van je leerlingen. Na deze sessie heb je een rugzak vol activerende werkvormen om mee aan de slag te gaan! Spreker: Barbara Vanoverbeke is leerkracht Frans en aanvangsbegeleider in Ursulinen Mechelen en praktijklector voor de Educatieve Master Frans, KU Leuven.
|
SESSIE 2b - De literaire canon in de klas: een concrete lessenreeks |
Gitte Vertommen |
Doelgroep: Leerkrachten Nederlands uit de 3de graad van de dubbele en doorstroomfinaliteit Inhoud: De literaire canon leidt zowel in Vlaanderen als in Nederland tot discussie. De canon en mechanismen van canonisering zijn dan ook uiterst relevant om in de klas aan bod te laten komen. Het is interessant om de leerlingen te laten kennismaken met de “klassiekers” van de Nederlandstalige literatuur. In deze sessie wordt een concrete lessenreeks voorgesteld over de literaire canon. De KANTL-canon (Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal en Letteren) zal daarbij als casus fungeren. De sessie start met een korte introductie over canonisering, waarna de lessenreeks wordt voorgesteld. Daarin komen volgende aspecten aan bod: de leerlingen leren wat (het belang van) een canon is, ondervinden zelf hoe een canondiscussie verloopt en gaan aan de slag met podcastafleveringen en recente, authentieke artikels over de canon en de bijbehorende problematiek. Ze leren kritisch omgaan met verschillende standpunten, leren om hun eigen standpunt in te nemen en dat te onderbouwen. De lessenreeks laat knip-en-plakwerk toe, zodat je het materiaal kan afstemmen op je eigen leerlingen. Spreker: Gitte Vertommen is sinds oktober 2024 aan de slag als doctoraatsstudent binnen het onderzoeksproject “Canon in de klas” (KU Leuven & Radboud Universiteit Nijmegen). De voorbije jaren was Gitte verbonden aan de onderzoeksgroep Nederlandse Letterkunde (KU Leuven) als praktijkassistent en werkte ze als leraar Nederlands-Engels in het secundair onderwijs.
|
SESSIE 2c - DEEL 2 Amai, dat kan ook! AI in jouw les Engels (te volgen met sessie 1c) |
Jessica Morseau |
Doelgroep: Leerkrachten Engels van alle finaliteiten en graden Inhoud: Deze sessie bestaat uit twee delen; duid ook sessie 1c aan bij inschrijving! AI in jouw les Engels, kan dat? Hoe kan AI jou ondersteunen bij het ontwerpen van je lessen en lesmaterialen en hoe kan je als leerkracht Engels met AI aan de slag in de klas? In deze sessie krijg je een steekkaart van praktische tools die jou als leerkracht kunnen ondersteunen bij het voorbereiden van je lessen. Hoe kan je AI zinvol inzetten in je les Engels, met je leerlingen? Want, is AI gebruiken nu echt fraude plegen? Of liggen er mooie kansen om hiermee écht iets te doen in de lessen? Je krijgt inspirerende voorbeelden van hoe je zelf meteen met AI aan de slag kan, recht uit de lespraktijk. We denken ook na over een kader om AI te integreren in je opdrachten voor de leerlingen. Een uitnodiging om al eens "om te denken". Spreker: Jessica Morseau gaf 23 jaar (deeltijds) les Engels en Mens & Samenleving (CLIL) in het Sint-Jozef Humaniora te Brugge. Ondertussen is ze fulltime lector aan de Howest, zowel als lector (praktijk, didactiek en digitale didactiek) en stagebegeleider in de verkorte educatieve opleiding alsook in de educatieve bacheloropleiding secundair onderwijs, Engels. Ze is daarnaast CLIL-trainer en organiseert masterclasses voor (toekomstige) CLIL-leerkrachten voor de EdHub van Howest.
|
SESSIE 2d - Hoe kan AI de schrijfvaardigheid van taalzwakke leerlingen vergroten? |
Quinten Noppen |
Doelgroep: Leerkrachten Nederlands van alle graden en finaliteiten Inhoud: Goed schrijven met correcte zinnen blijft een uitdaging in elke klas en dat geldt zeker voor minder taalvaardige leerlingen of meertaligen. AI kan een assistent zijn om dit schrijfproces te ondersteunen. In deze sessie verdiep je je in tools als Language Tool, Diffit, Copilot, Speechnotes en nog enkele andere AI-ondersteunde apps en leer je hoe je deze effectief en efficiënt kan inzetten in jouw taalles. Spreker: Quinten Noppen staat al 25 jaar in het NT2-onderwijs. Hij is ondersteuner ex-OKAN in secundaire scholen in Antwerpen. Hij helpt leerkrachten en directies de hindernissen overwinnen die ze ondervinden met ex-OKAN-leerlingen en minder taalvaardige leerlingen. De laatste jaren geeft hij nascholingen over deze thema’s in heel Vlaanderen.
|
SESSIE 2e - Evaluer les compétences réceptives de manière plus efficace |
Joëlle De Pessemier |
Doelgroep: Leerkrachten Frans 2de en 3de graad van de doorstroomfinaliteit Inhoud: Quels objectifs nos élèves doivent-ils atteindre en ce qui concerne la lecture et l’écoute ? Partant des objectifs finaux, nous aborderons la typologie de questions à proposer pour la phase de l’entraînement et celle de l’évaluation. Nous présenterons quelques principes pour rendre nos tests efficaces et répondrons à la question de savoir comment faire mieux en faisant moins. Il sera également question du questionnement en fonction du type de textes et des questions à choix multiple. Les principes seront mis en pratique à travers la création d’un test d’écoute. Spreker: Joëlle De Pessemier is praktijklector aan de Educatieve Master Talen (KU Leuven) en leerkracht Frans in het ‘Vita et Pax’-college (Schoten).
|
SESSIE 2f - AI in het taalonderwijs: ondersteuning voor leerlingen en leerkrachten |
Wouter Braet |
Doelgroep: Taalleerkrachten s.o. Inhoud: Als leerkracht wil je vooral op een zo efficiënt mogelijke manier je leerlingen zo veel mogelijk bijbrengen, waarbij je ook oog hebt voor differentiatie, motivatie en vooral leerwinst. Daarbij is het ook belangrijk dat je jezelf niet vergaloppeert en dat je werk en leven beheersbaar blijft. Hoe kan AI jou en je leerlingen bij dat alles didactisch en pedagogisch ondersteunen? Na een korte introductie volgen enkele voorbeelden van good practices en krijg je de kans om enkele functionaliteiten zelf te testen. Als je een laptop meebrengt, is dat een voordeel maar deelnemen kan je ook met behulp van een gsm tijdens de sessie. Spreker: Wouter Braet is tweevoudig spreker over AI op de conferentie Het Schoolvak Nederlands, medewerker verscheidene leerplancommissies, spreker Podcast GO! digitale toepassingen in het secundair onderwijs.
|
SESSIE 2g - De Vlaamse toetsen begrijpend lezen: inclusief! Hoezo? |
Fauve De Backer |
Doelgroep: Leerkrachten Nederlands, (taal)beleidsmedewerkers en directies Inhoud: In deze sessie krijg je achtergrondinformatie bij de ontwikkeling van de Vlaamse toetsen begrijpend lezen. Je komt meer te weten over hoe het toetsontwikkelingsproces eruit ziet en hoe de toetsen zo inclusief mogelijk gemaakt worden. Spreker: Fauve De Backer behaalde haar doctoraat in de Taalkunde in 2020 aan de Universiteit Gent. Haar onderzoek focust op evaluatie van leerlingen met een andere thuistaal dan het Nederlands. Sinds 2021 werkt ze als teamleider aan de ontwikkeling van de Vlaamse toetsen Nederlands bij het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.