Taaldag 2019 - Ronde 3 (13:15 - 14:25)

Keuze Lesgever
3.01 wordt niet meer aangeboden (VOLZET)

3.02 wordt niet meer aangeboden (VOLZET)

3.03 Aplicaciones de ENCLAVE_ RAE en ELE Victor Roncel Vega

Objetivo(s):
Explotación de la plataforma ENCLAVE_RAE como recurso didáctico en el aula de ELE

Presentación y programa:
Enclave RAE es una plataforma que pone a disposición del profesional y usuario de ELE un amplio abanico de servicios, recursos, información y contenidos relacionados con la lengua española, entre otros.
La Real Academia Española ha venido trabajando en los últimos años en el diseño de ENCLAVE, un portal en línea excepcional donde se recopilan recursos lingüísticos que durante años han atesorado los archivos y bancos de datos de la institución.
Desde esta primavera, Enclave RAE se encuentra a disposición del profesorado a través de aplicaciones sencillas e intuitivas para su uso en el aula ELE.

Contenidos

Presentación de Enclave RAE:

    1. Antecedentes.
    2. Para qué sirve Enclave RAE y a quién va dirigida.
    3. Descripción práctica (demo) de los distintos módulos de la plataforma.

 Caso práctico: Desarrollo de un caso práctico para el aula de ELE

    1. Obtención de recursos y material de Enclave RAE.
    2. Organización de los contenidos.
    3. Edición en formato libro o de apuntes.
    4. Impartición de la clase.

 

Doelgroep:

Destinatarios: Profesores de ELE de todos los niveles y programas educativos.

 


3.04 ‘Hoe erg is da ni da wij chatten op 3m van elkaar??’` Standaard en substandaard in het online taalgebruik van Vlaamse adolescenten Reinhild Vandekerckhove

Online communicatie heeft een soort schrijftaalrevolutie met zich meegebracht: niet alleen wordt er veel meer geschreven door veel meer mensen, er wordt ook meer interactief en informeel geschreven. Dat laatste heeft het uitzicht van online schrijftaal sterk bepaald. De eigenheid van informele online communicatie kan grosso modo verklaard worden vanuit drie basisprincipes, die we de ongeschreven wetten van het ‘chatten’ kunnen noemen. Aan de hand van die basisprincipes analyseren we het online taalgebruik van Vlaamse adolescenten en meer bepaald de aanwezigheid van oude en nieuwe vormen van substandaardtaal. We besteden daarbij aandacht aan regionale en sociale taalvariatiepatronen. Als afsluiter presenteren we enkele resultaten van een studie naar de impact van de chatpraktijk op het spellingsgedrag van jongeren in schoolcontext.

 

DOELGROEP:

☒Secundair Onderwijs:

☒aso              ☒kso                ☒tso          ☒bso      

☒1ste graad

☒2de graad

☒3de graad


3.05 Connecting Learners to the World: The Power of Personalization. Alex Warren

Life in the 21st century is a life living in a global community. As such it’s vital to not only enable students to communicate effectively but to have an understanding of and be able to make connections to that world. We need to teach students about other people, cultures and places of the world, but at the same time we also need to make it relevant to them, to make it personal. And so enabling them to make connections between themselves and others is vital. After all, they are all connected through the lingua franca they are learning. In this session we’ll explore how using Life 2nd edition we can connect learners to the world through personalization and bring the classroom to life.

 

Doelgroep:

English Language Teachers

 


3.06 Scaffolding: leerders ondersteunen bij het verwerven en gebruiken van de vreemde taal Nele Kempenaers

Scaffolding stimuleert het zelfsturend/zelfregulerend leren van leerlingen. Door te bekijken/ontdekken waar de lerende zich bevindt in het leerproces, kan de leerkracht op allerlei manieren meer of minder ondersteuning bieden om de leerdoelen te bereiken. Hoe pak je dat concreet aan in de (Engelse) vreemde taalles? Is er een succesrecept? In een notendop en op een interactieve manier hoopt deze sessie je verder op weg te helpen in jouw lespraktijk. 

Herhaling van ronde 1 sessie 1.06

DOELGROEP:

☒Secundair Onderwijs:

☒aso              ☒kso                ☒tso          ☒bso      

☒ bepaalde vakken: voorbeelden komen uit het Engels – kan ook nuttig zijn voor andere vreemde talen & CLIL?


3.07 Differentiëren tot bij het evalueren? (VOLZET) Jan Royackers

In deze sessie bekijken we de verschillende mogelijkheden die differentiatie biedt, en onderzoeken we hoe je deze principes ook kan doortrekken in je evaluatie, zonder in te boeten op onderwijskwaliteit.

Een algemeen en overzichtelijk kader wordt onmiddellijk gekoppeld aan praktijkvoorbeelden zodat je onderbouwd en geïnspireerd aan de slag. Deze sessie stoelt mede op het doctoraatsonderzoek van Fauve De Backer (UGent).

 

Herhaling van ronde 1 sessie 1.07

 

DOELGROEP:

☒Hoger Onderwijs

☒Volwassenenonderwijs

☒Secundair Onderwijs:

☒aso              ☒kso                ☒tso          ☒bso       ☒NT2

☒1ste graad

☒2de graad

☒3de graad


3.08 Koppeling transversale eindtermen aan de eindtermen competenties in het Nederlands en competenties in andere talen. Dries Froyen
Maarten Bogaert

Bij de nieuwe eindtermen is men uitgegaan van 16 competenties en niet van vakken. Voor de sleutelcompetenties competenties in het Nederlands en competenties in andere talen zijn er bepaalde eindtermen geformuleerd, maar daarnaast zijn er ook transversale eindtermen ontwikkeld. In het decreet einddoelen eerste graad is vastgelegd dat bepaalde transversale eindtermen integraal deel uitmaken van de sleutelcompetenties competenties in het Nederlands en competenties in andere talen. We zullen een korte toelichting geven over het concept van de nieuwe eindtermen en de deelnemers wegwijs maken in de transversale eindtermen. Vervolgens vragen we de deelnemers om zelf na te denken over waar mogelijkheden liggen om transversale eindtermen te realiseren in koppeling met de competenties in het Nederlands en in andere talen.

Herhaling van ronde 2 sessie 2.08

DOELGROEP:

☒Secundair Onderwijs:

☒aso              ☒kso                ☒tso          ☒bso       ☐NT2

☒1ste graad


3.09 Leerplandoelen realiseren aan de hand van activerende werkvormen. (VOLZET) Marlène Rasir

Tijdens deze sessie gaan we

  • leerplandoelen oefenen via activerende en coöperatieve werkvormen;
  • vaardigheden spontaan combineren;
  • via ict-werkvormen en spelvormen de communicatie en het leerplezier bevorderen in je lessen MVT;
  • eenvoudige toepassingen en ideeën delen om variatie te bieden in je les / handboek.
  • reflecteren over (nog) meer mogelijkheden voor je eigen klas.

Herhaling in ronde 4 sessie 4.06

DOELGROEP:

Volwassenenonderwijs

Secundair Onderwijs:

X aso              x kso                x tso          x bso       x NT2

x 1ste graad

x 2de graad

x 3de graad 

x bepaalde vakken: moderne vreemde talen


3.10 Pistes om leesplezier te bevorderen Barbara De Graeve
Joëlle De Pessemier

Vaak moeten we vaststellen dat de motivatie om een Frans boek te lezen zoek is. De nieuwe eindtermen vreemde talen willen het tij doen keren en beklemtonen het openstaan voor leesplezier. Hoe pakken we dat aan in het werkveld?

Tijdens deze workshop reiken we een aantal pistes aan om het leesplezier te bevorderen. Keywords daarbij zijn: differentiatie, activerende werkvormen, motivatie, meta-affectieve strategieën en uitdaging.

De doelstelling van deze workshop is nieuwe inzichten in literatuurdidactiek bij te brengen voor de klaspraktijk in de tweede (aso) en de derde graad (aso en tso). We werken op voorbeelden uit de Franstalige jeugdliteratuur.  

 

Herhaling van ronde 2 sessie 2.10

 

DOELGROEP:

☒Secundair Onderwijs:

☒aso    ☒tso        

☒2de graad

☒3de graad

☒ bepaalde vakken: Frans / Engels

 


Terug naar overzicht van workshops