Dag van de leerzorg in het s.o. - live online themadag - Ronde 3 (13:30 - 15:00)

Keuze Lesgever
3.01 Leerlingen betrekken in het zorgbeleid. Waarom zou je dát doen? (VOLZET) Jan Schoukens
Loes Van Looke

Kan je leerlingen betrekken in je zorgbeleid? En waarom zou je dat doen?

VSK, Vlaamse Scholierenkoepel heeft 22 jaar expertise in leerlingenparticipatie. Wij zien heel wat mogelijkheden en kansen om leerlingen te betrekken in je zorgbeleid en de concrete leerzorg. Je krijgt concrete voorbeelden en tools waarmee je aan de slag kan.

Naast een kader voor leerlingenparticipatie, inspirerende voorbeelden en praktische tools, delen we ook enkele duidelijke standpunten van Vlaamse scholieren over leerzorg. Eén van de scholieren zal dit toelichten, als ervaringsdeskundige.

Doelgroep: van leerkracht, leerlingenbegeleider, ondersteuner tot CLB-medewerker en directie: iedereen die op school bezig is met zorgbeleid of concrete leerzorg, willen we graag inspireren.

Jan Schoukens is vormingsmedewerker bij VSK, Vlaamse Scholierenkoepel. Hij brengt graag een scholier (als dé ervaringsdeskundige) mee.


3.02 De Prins: een school, gegroeid uit het eigen DNA Niels Grosemans

Ik neem jullie mee in het Diestse verhaal.

Vertrekkend vanuit één visie gingen vier scholen op zoek naar antwoorden. Waarom willen we het onderwijs anders aanpakken? Hoe gaan we dat doen? Wat hebben we daarvoor nodig? Hoe helpt de modernisering ons? Welke valkuilen komen we tegen, waar halen we onze mosterd?

Ons nieuwe verhaal: De Prins, een plek waar je erbij hoort, het zelf mag en het gevoel krijgt dat je het kan.

Doelgroep: directies, adjunct-directeur(s), (zorg)leerkrachten, leerlingenbegeleiding, leerkrachten in opleiding,…

Niels Grosemans is gestart als leerkracht muzikale opvoeding, wiskunde en wetenschappen en werd later directeur in Middenschool Prins van Oranje te Diest. Inmiddels heeft het directieteam in Diest de vier secundaire GO!-scholen omgevormd tot ‘De Prins Diest’.


3.03 De psychosociale impact van migratie op het leren Catherine Pauwels

Hoe kan je leerlingen helpen bij het vinden van een plek in onze samenleving? Tijdens deze workshop krijg je tips en tricks om leerlingen met een migratieachtergrond op de juiste manier te begeleiden, wat een effect heeft op hun welbevinden en dus ook hun leerprestaties op school. We bespreken concrete transculturele vaardigheden waaronder het cultuursensitief of traumasensitief handelen.

Doelgroep: directie, beleidsmedewerkers, zorgcoördinatoren, (zorg)leerkrachten en leerlingenbegeleiders.

Catherine Pauwels, klinisch psycholoog bij Solentra.


3.04 AFGELAST - Vergroot jouw impact in je diverse klas of team (herhaling) (VOLZET) Eef Verbeke

Tijdens deze sessie krijg je enkele ideeën aangereikt om zonder vooroordelen om te gaan met een diverse groep. Of het nu jongeren of volwassenen zijn, of je nu voor de klas staat of een-op-een werkt.

Je krijgt eerst een korte introductie over TADA (ToekomstATELIERdelAvenir). Daarna ga je zelf aan de slag door in interactie te gaan met de andere deelnemers.

Je staat stil bij je eigen mindset. Aan de hand van enkele oefeningen kan je jouw interactiestijl ontplooien om zo het beste te halen uit jezelf en anderen.

Doelgroep: werk je in het onderwijs? Dan ben jij de geknipte deelnemer voor de sessie. Zorgleerkrachten, directies, leerkrachten en andere onderwijsprofessionals zijn welkom, ongeacht het onderwijsniveau. Je hoeft niet voor de klas te staan om deel te nemen aan de sessie.

Eef Verbeke, project facilitator bij TADA vzw, begeleider van interne en externe TADA-vormingen. TADA vzw (kort voor ToekomstATELIERdelAvenir) betrekt de samenleving bij de emancipatie en integratie van maatschappelijk kwetsbare tieners en hun omgeving, onder andere via vijf weekendscholen en een oud-leerlingen-netwerk. Door middel van deze buitenschoolse activiteiten bereikt TADA wekelijks meer dan 1.500 jongeren in Brussel.


3.05 Project uitstroom: preventie en interventie bij risico op ongekwalificeerde uitstroom Simon Mertens
Bavo Raeymaekers

In Antwerpen stroomt een grote groep jongeren ongekwalificeerd uit en dreigt zo in een NEET-situatie (not in employment, education and training) terecht te komen. De stad Antwerpen zet in op het verhogen van de gekwalificeerde uitstroom door middel van preventieve acties maar ook op het einde van de keten zoeken we naar oplossingen.

Door de inzet van onderwijscoaches en door scholen te ondersteunen in het optimaliseren van hun leerloopbaanbeleid  tracht het Flankerend Onderwijsbeleid van de stad impact te hebben op de uitstroom van kwetsbare jongeren.

Tijdens deze sessie bieden we je meer inzicht in het opzet van het project uitstroom en maken we concreet hoe leerlingen en scholen in de stad Antwerpen worden ondersteund om de gekwalificeerde uitstroom te verhogen.  

Doelgroep: directie en leerlingenbegeleiding.

Simon Mertens is teamverantwoordelijke van de leerloopbaanadviseurs, een dienst van de stad Antwerpen die eerstelijnswerkers ondersteunt in het zoeken naar goede leerwegen voor hun cliënten. Daarnaast trachten de leerloopbaanadviseurs op beleidsniveau scholen te ondersteunen in het vormgeven van een sterk leerloopbaan- en zorgbeleid.

Bavo Raeymaekers is één van de leerloopbaanadviseurs van de stad Antwerpen.


3.06 Inclusief onderwijs verankeren in je school: hanteer het spinnenwebmodel van geïntegreerde leerlingenbegeleiding om te voorkomen dat je je als team verst(r)ikt in inclusie Liesbet Sourbron

Tijdens deze workshop leer je de voornaamste resultaten uit recent Vlaams onderzoek kennen wat betreft de toepassing van inclusief onderwijs, gekoppeld aan concrete voorbeelden en casussen uit de schoolpraktijk van een secundaire school.

  • Je leert welke 8 pijlers volgens Vlaams survey-onderzoek (Struyf et al, 2012) bepalend zijn bij een succesvolle implementatie van het M-decreet.
  • Je ontdekt hoe je ‘samenwerking met de leerling’ als cruciale achtste pijler kan inzetten, en wat de impact is van inclusief onderwijs op de leerling zelf.
  • Je hoort welke onderwijspraktijken het meest effectief zijn voor inclusief onderwijs.
  • Je weet welke factoren leiden tot een succesvolle samenwerking met de ondersteuners.
  • Je leert wat de cruciale voorwaarden zijn om een Individueel Aangepast Curriculum aan te vatten en voort te zetten.

Doelgroep: (adjunct)directies, zorgcoördinatoren, zorgleerkrachten, leerlingenbegeleiders, …

Liesbet Sourbron is klinisch psychologe en Hergo moderator. Ze werkt 18 jaar als leerlingenbegeleider en zorgcoördinator in een secundaire school die het M-decreet op een verregaande manier heeft geïmplementeerd. Ze is lesgever binnen de educatieve master van Universiteit Antwerpen bij het vak leerlingenbegeleiding. Ze is ook freelance navormer over thema’s als inclusie, diversiteit, pesten, herstelgericht werken, verbindende communicatie.


Terug naar overzicht van workshops