Taaldag 2022 - live online themadag - Ronde 3 (13:00 - 14:10)

Keuze Lesgever
3.01 Comment stimuler le plaisir de lire? Approches innovantes et romans pour ados Barbara De Graeve
Joëlle De Pessemier

Sprekers:

Barbara De Graeve is lector Frans Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs (UC Leuven-Limburg) en lector Educatieve Master Frans (KU Leuven).

Joëlle De Pessemier is leerkracht Frans (Vita et Pax-college Schoten) en lector Educatieve Master (KU Leuven).

Inhoud:

Force est de constater que la lecture d’un livre en français est souvent une épreuve pour nos élèves. Les nouveaux objectifs finaux veulent changer la donne et insistent sur la stimulation du plaisir de lire.

Comment s’y prendre ? En nous basant sur la recherche de Theo Witte sur le développement littéraire, nous proposons quelques approches stimulant le plaisir de la lecture chez les élèves. La différenciation, la pédagogie active, la motivation, les stratégies méta-affectives et le défi sont les maîtres mots de ces approches.

Cette formation est conçue sous forme d’atelier. Nous fournirons des outils permettant de stimuler le plaisir de lire, ainsi que quelques pistes pour la mise en œuvre d’une évaluation différenciée correspondant à l’approche proposée. Nous proposerons une série d’activités de réflexion et d’échange sur ces outils et pistes.

Ensuite, nous présenterons un choix abondant de romans ados récents pour nos élèves du 2e et 3e degré aso et tso.

Doelgroep:

Leerkrachten Frans 3de graad aso


3.02 Taal brengt de wereld binnen: hoe taal- en burgerschapsonderwijs elkaar kunnen versterken Imke Deleu
Kathleen Leemans

Sprekers:

Imke Deleu en Kathleen Leemans

Inhoud:

In deze sessie krijg je een beknopte inleiding in de modernisering, met oog voor de maatregelen en uitdagingen, waaronder de nieuwe doelen voor Nederlands en burgerschap. Via de bouwstenen van beide sleutelcompetenties verwerf je een handig overzicht van de vooropgestelde doelen. Daarna verken je hoe de doelen Nederlands en burgerschap elkaar concreet kunnen versterken op de klasvloer. Je ontdekt raakvlakken op niveau van bouwstenen, concepten en vaktaal en je krijgt een voorbeeld van een lessenreeks waarin die raakvlakken zichtbaar worden benut.

Doelgroep:

Leerkrachten Nederlands in het secundair onderwijs


3.03 Digilabo: spreek jij digitaal? Nathalie Kuppens

Spreker:

Nathalie Kuppens is projectleider digitalisering inburgeringsklanten en coördinator van digi·labo en uitleenpunt tablets bij Atlas, integratie & inburgering Antwerpen.

Inhoud:

Digilabo is een project van Atlas, integratie & inburgering Antwerpen. In dit project helpen we laaggeschoolde anderstalige nieuwkomers digitale vaardigheden op te bouwen en coachen we hen stap voor stap in verschillende talen. Ook organiseren we digisessies, waarin ze online de cursus maatschappelijke oriëntatie volgen.

Tijdens deze sessie digilabo krijg je tips en tricks om de vaardigheden van je leerlingen in kaart te brengen. Daarnaast leer je een aantal bruikbare tools en apps kennen, bespreken we jouw ervaringen en wisselen we good practices uit.

Doelgroep:

Leerkrachten NT2


3.04 Mais ils n’aiment pas lire, madame! Didactische wenken voor leesbevordering in je taalles Mathea Simons

Spreker:

Prof. dr. Mathea Simons is verantwoordelijk voor de vakdidactiek Frans (FLE) en Spaans (ELE) aan de academische lerarenopleiding van de Universiteit Antwerpen. Onder haar supervisie lopen twee doctoraten naar lezen. Ook is zij co-promotor van een O&O-project naar effectief leesonderwijs. Haar persoonlijke website geeft meer info over haar onderwijsopdracht, onderzoeksprojecten en publicaties (http://www.uantwerpen.be/mathea-simons).

Inhoud:

In deze sessie voor alle taalleerkrachten gaan we interactief aan de slag met ideeën om leesplezier aan te wakkeren en te ondersteunen. Eerst gaan we na of jij een leeS/Rkracht bent. Vervolgens ontdekken we welke didactische interventies écht werken (evidence-based) en vertalen die naar de klaspraktijk. Ten slotte bekijken we hoe we leesmotivatie bespreekbaar kunnen maken.

Doelgroep:

Leraren (vreemde) talen secundair onderwijs
Leraren (vreemde) talen volwassenenonderwijs


3.05 AFGELAST - Referentes culturales en ELE (México) (VOLZET) Diana Castilleja

Spreker:

Diana Castilleja, PhD in Latijns-Amerikaanse studies (U. Sorbonne, Paris 3), was professor aan de ITESM-CEM (Mexico) en gastprofessor in België en Frankrijk. Nu doceert zij Spaanse en Latijns-Amerikaanse literatuur aan de VUB en aan de Université Saint-Louis - Bruxelles. Daarnaast is ze ook voorzitter van de ‘Asociación de Hispanistas del Benelux’ (www.ahbx.eu) en co-directeur van het onderzoeksproject "CROS: Crossing the border between English and Spanish" (VUB-UGent).

Inhoud:

Se mostrarán ejemplos concretos propios a México, donde la historia, la cultura y las manifestaciones artísticas proporcionan un contexto eficaz en el aprendizaje del español. De igual forma se discutirán algunas problemáticas en torno al uso de las referencias culturales.

Doelgroep:

Leerkrachten Spaans in het secundair, hoger en volwassenenonderwijs


Terug naar overzicht van workshops