Taaldag 2023 - Ronde 3 (13:00 - 14:30)

Keuze Lesgever
sessie 3.1 Van creatief schrijven naar leesbevordering en leesplezier (VOLZET) Hilde Van Cauteren

Krijg je jouw leerlingen nog amper overtuigd om te lezen? Misschien moet je eens een omweg proberen. Via speelse en creatieve schrijfoefeningen kan je leerlingen laten proeven van schrijven, én van lezen. Door laagdrempelige schrijfoefeningen ontdekken ze sleutels om poëzie te begrijpen en middelen om een verhaal op te bouwen. In deze sessie krijg je alleen maar praktische tips om creatieve schrijfoefeningen in de les te gebruiken.

Hilde Van Cauteren is jeugdauteur, dichter en schrijfdocent. Ze geeft al jaren creatieve schrijfworkshops bij Wisper. Dit schooljaar heeft ze een auteursresidentie in een secundaire school; een semester lang gaat ze met leerlingen van een richting dubbele finaliteit (zwakke en moeilijke lezers en niet-lezers) aan de slag rond lezen én schrijven.


sessie 3.2 Kein Spaß ohne Grammatik! Goedele Laenens

In diesem Workshop lernen Sie Übungsspiele zu verschiedenen Grammatikthemen kennen. Nach einer kurzen Erklärung werden Sie in Kleingruppen diese Spiele ausprobieren. 

Goedele Laenens heeft een jarenlange ervaring in het onderwijzen van verschillende talen (Nederlands – Duits - Noors) aan jongeren en volwassenen. Zij is voorzitter van de werkgroep Duits van het CNO en ontwikkelt materiaal voor leraren Duits in de Nederlandse werkgroep Deutsch macht Spaß.


sessie 3.3 Enseigner le français avec les 5 sens Pascale Fierens

Cet atelier veut sortir des sentiers battus et vous invite à mettre vos sens en exergue pour que votre cours devienne une véritable expérience sensorielle. Nous vous présenterons des pratiques didactiques et des activités pour animer la classe de FLE basées sur un ou plusieurs sens : la vue, l'ouïe, le goût, l'odorat et le toucher.

Pascale Fierens is praktijkassistent vakdidactiek Frans (VUB-MILO).


sessie 3.4 Heavy Met-Talen Jan Embrechts

Niets is zo motiverend om een taal aan te leren als het gebruiken van muziek. Wil je de platgetreden didactische paden van de kleinkunst, het chanson en de hip-hop verlaten en de mogelijkheden van Heavy Metal verkennen? Volg dan de sessie ‘Heavy Met-Talen’ voor zeer concrete tips – mét playlist!

Jan Embrechts heeft 16 jaar ervaring als leerkracht Engels, Nederlands en informatica in verschillende onderwijscontexten en is al 25 jaar een metalhead. Daarnaast publiceert hij op zijn website ‘begrepen.be’ gratis lesvideo’s over verschillende onderwerpen.


sessie 3.5 Sociaal en interactief talen leren en ondersteunen met Microsoft Flip Bram Cuyt

Dankzij extra investeringen van de Vlaamse overheid beschikken we in veel scholen over veel meer digitale middelen. Deze toestellen bieden heel wat extra kansen en tools om een sterk taalbeleid te ondersteunen. Tijdens deze sessie leer je een toepassing kennen en gebruiken die volledig aansluit bij de leefwereld van jongeren. Een veilige en afgeschermde, op TikTok gelijkende omgeving waar je leerlingen met audio, video en bijkomende visuele elementen aan de slag leert gaan. De omgeving is tevens compatibel met de insluitende lezer mogelijkheden van Microsoft waardoor leerlingen teksten kunnen laten voorlezen en vertalen in elke gewenste taal. De baseline van Microsoft is niet voor niks “To empower every person”. Tijdens deze workshop ga je zelf aan de slag met een digitale discussiegroep. Hier kan je als leerkracht vragen stellen, stellingen poneren, leerlingen laten reageren, taken laten indienen en feedback geven aan de lerende en aan elkaar. Dit alles op een veilige afgeschermde omgeving waar je zelf in de hand hebt wat leerlingen wel en niet mogen doen. Het biedt tevens mogelijkheden om mediawijze principes rond sociale media aan te leren of leerlingen gemaakte werken te laten toelichten of zichzelf voor te stellen. Je bepaalt zelf of leerlingen enkel audio mogen hanteren, ook video kunnen gebruiken of zichzelf onherkenbaar kunnen maken. Leerlingen kunnen, indien toegestaan, op elkaars berichten reageren of je kan met creatieve opdrachten op verschillende manieren met hen aan de slag gaan.

Bram Cuyt heeft meer dan 20 jaar ervaring in het onderwijs als innovatiecoach, leerkracht, (pedagogisch) ICT-coördinator, beleidsmedewerker en nascholer. Daarnaast behaalde hij certificaten als Microsoft Innovative Educator Expert, Microsoft Innovative Educator Fellow (spreker/ambassadeur), Microsoft Educator Master Trainer (erkend ervaren trainer).


sessie 3.6 Het Vlaams Talenplatform ijvert voor een talenonderwijs in topvorm Tine De Koninck

Het Vlaams Talenplatform is een samenwerkingsverband tussen de talenopleidingen van de Vlaamse universitaire instellingen. Ze stellen zich tot doel het talenonderwijs in Vlaanderen en Brussel en de keuze voor talenopleidingen te bevorderen. Na een grootschalige enquête bij talenleerkrachten pakte het Talenplatform uit met een rapport over de staat van het huidige talenonderwijs. In deze presentatie worden de belangrijkste bevindingen uit het rapport gepresenteerd en de aanbevelingen die het Talenplatform doet, om te evolueren naar een Vlaamse talenonderwijs “in topvorm”. Ook wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste verwezenlijkingen van het Talenplatform tot nu toe en de lopende initiatieven.

Tine De Koninck is master in de Taal- en Letterkunde (Universiteit Antwerpen) en sinds 2012 als leerkracht Duits en Nederlands aan het Sint-Jozefsinstituut van Borsbeek verbonden. Daarnaast is ze beleidsmedewerker bij het Vlaams Talenplatform.

 


Terug naar overzicht van workshops