16de Welzijnsdag voor het onderwijs - Ronde 3 (13:00 - 14:15)
Keuze |
Lesgever |
SESSIE 3.01: Planning van dagelijks onderhoud voor een basisschool |
Paul Van Assche Joris Follon |
Programma Wanneer basisscholen onder de loep gehouden worden, sta je versteld welke verscheidenheid aan verschillende materialen er toch wel aanwezig is. Basisscholen zijn wel het buitenbeentje in het binnenbrengen en bijhouden van allerlei. Vooral lesmateriaal dat bovendien moeilijk kan weggegooid worden… we mogen hierbij zeker ook de (brand) -veiligheid en controle niet uit het oog verliezen. Is hier enige controle op? Enerzijds willen we toch even oplijsten wat een basisschool allemaal ‘in stock’ heeft, maar verder… hoe gaan we hiermee om en op welke manier denken we alles te kunnen stockeren. Ook nevenaspecten zoals extra brandlast, verhinderen van vluchtwegen, inzetten van zelfgemaakte spulletjes, materiaal van thuis…. Samen willen we hier toch even bij stilstaan.
|
SESSIE 3.02 te volgen met sessie 4.02: Crisiscommunicatie: oefening - deel 1 (VOLZET) |
Luc Claessens |
Duid ook SESSIE 4.02 aan! Deze workshop bestaat uit 2 delen! Doelgroep Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs, TA, TAC, directeurs, schoolbesturen en leden van het CPBW Programma In deze sessie kan je in een veilige gecontroleerde omgeving oefenen wat je allemaal kan doen en tegenkomen in een crisissituatie op school. De nadruk ligt echt op oefenen! Hoe, wat, waar, wanneer en door wie communiceren/ uitvoeren met een aanschouwelijke methode om de toestand/fase van de noodsituatie te kunnen volgen. Hierbij wordt de noodzaak en functie van de verschillende leden van de interne crisis-cel meer dan eens onderstreept.
|
SESSIE 3.03: Een natuurlijke speelplaats (VOLZET) |
Ben Walschaerts |
Doelgroep Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs, TA, TAC, directeurs, leerkrachten, bouwadviseurs, ontwerpers van speeltuinen, schoolbesturen en leden van het CPBW Programma In deze sessie krijg je duidelijkheid over het verband tussen de normen en de risico’s op natuurlijke speeltoestellen en -terreinen. De lesgever spreekt uit eigen ervaringen en vanuit zijn visie op het geheel.
|
SESSIE 3.04: Belang van goede akoestiek (herhaling sessie 1.04) |
Steven De Bondt |
Programma Een goede akoestiek in het leslokaal is zeer belangrijk. Uit bevragingen bij leerlingen en studenten bleek dat er 77% antwoorden dat ‘lawaai’ de storende factor is in hun leerproces. Een derde van de leerlingen geeft aan dat ze ‘ongeveer’ kunnen verstaan wat de leerkracht in de klas uitlegt. De helft van ons leerkrachten lijden aan onherstelbare stemschade omdat ze luid moeten praten om zichzelf verstaanbaar te maken. Daarom hoog tijd om het belang van akoestiek in te zien.
|
SESSIE 3.05: Rugschool: Train de trainer (VOLZET) |
Aline Oorts |
Programma Spaar je rug nu voor later en kom alles te weten in deze interactieve sessie waar je rugsparende technieken leert toepassen. Het doel is dit als preventieadviseur te leren en te kunnen doorgeven aan de kleuterjuffen, leerkrachten en werkmannen op jouw school.
|
SESSIE 3.06: Ongevallen-analyse: hoe begin je eraan? |
Lina De Ridder |
Programma Ongevallen zijn er niet plots. Vaak spelen factoren een rol, die al jaren op de werkvloer aanwezig zijn. Door aan ongevallenanalyse te doen, kan je deze factoren opsporen en zo preventiemaatregelen treffen. Wat heb je nodig om aan een goede ongevallenanalyse te beginnen? Hoe zit het eigenlijk met de ongevallen op school? Een preventieadviseur en iemand uit de verzekeringswereld steken de koppen bij elkaar en heffen het topje van de ijsberg op.
|
SESSIE 3.07 te volgen met 4.07: Inspectiediensten: wie kan er komen? - deel 1 (herhaling sessie 1.07) (VOLZET) |
Krista Dekoning Marleen Raeymaekers |
Duid ook SESSIE 4.07 aan! Deze workshop bestaat uit 2 delen! Programma Wie kan er allemaal op uw school komen voor controles/inspecties, zoals: FAVV, brandweer, Federale overheid, Schoolinspectie, …. We maken hier een overzicht van en geven jullie handvaten om de inspecties te woord te kunnen staan.
|
SESSIE 3.08: Het ABC van risicovol spelen (herhaling sessie 2.08) |
Helena Sienaert |
Doelgroep Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs, TA, TAC, directeurs, leerkrachten, bouwadviseurs, ontwerpers van speelterreinen, schoolbesturen en leden van het CPBW Programma Als je kinderen ziet spelen, houd je soms je hart vast. Wat zij allemaal niet dúrven!? Spannend voor hen, maar ook voor jou... Want hoe kan je kinderen tegelijk beschermen én uitdagingen laten aangaan? Het voelt als een constante spreidstand. Wil jij het liefst alle risico’s vermijden? Tijd voor nuance, want de juiste risico’s zorgen net voor groei. Wat is risicovol spelen (niet)? Waarom is het belangrijk? En vooral: hoe pak je dat aan? Na deze interactieve lezing ben je helemaal mee met het ABC van risky play!
|
SESSIE 3.09: Risico-analyse Elektriciteit (VOLZET) |
Dany Vanharen |
Programma Elke elektrische installatie is het voorwerp van een risicoanalyse waarbij o.a. ook maatregelen worden opgelegd indien het gaat over de niet-elektrische risico’s die te wijten kunnen zijn aan een fout of aan het slecht functioneren van een elektrische uitrustingscomponent. Bij de keuze van een arbeidsmiddel zal ook het elektrische gedeelte moeten worden geëvalueerd. De opmaak van de risicoanalyse past echter in een groter geheel namelijk de opmaak van een “Elektrisch dossier“ en gaat dus verder dan de inbreuken en/of opmerkingen vermeld op het keuringsverslag.
|
SESSIE 3.10: Van SDS naar WIK! (VOLZET) |
Frank Pelgroms Wendy Kuyken |
Programma Wanneer je als school producten aankoopt die gevaarlijk zijn of waarin gevaarlijke stoffen vervat zijn dan is de leverancier verplicht om hier een SDS of ook wel veiligheidsinformatieblad genoemd, mee te leveren. Hoe maak je nu van een SDS een werkbare werkplekinstructie geschikt voor zowel leerlingen in het labo als bijvoorbeeld onderhoudspersoneel? Wij geven u een praktische handleiding en tips en tricks.
|
SESSIE 3.11: Voorstelling digitale systemen voor welzijnsbeleid en gebouwbeheer: AGORA WeVeCo (herhaling sessie 1.11) |
Kurt Vervoort |
Programma AGORA WeVeCo is een beheersoftware voor preventieadviseurs in onderwijs. Onlangs werd dit pakket in een nieuw kleedje gestopt en zal voortaan Agora Portal heten. Bij de herwerking lag de nadruk op het nog gebruiksvriendelijker maken van het programma. We blijven van mening dat het een programma moet zijn dat zowel door beginnende preventieadviseurs als gevorderden kan gebruikt worden. Het programma moet een middel zijn waarmee elke preventieadviseur op een overzichtelijke manier de ganse documentenstroom i.v.m. preventie binnen een school kan beheersen. Dus: dit is het moment om te komen kijken hoe wij van Agora Portal u hiermee kunnen helpen.
|
SESSIE 3.12: Werken met derden |
Els Fias |
Programma Uitvoeren van werken kan op school toevertrouwd worden aan derden door een overeenkomst af te sluiten met een contractor, aannemer of zelfstandige. De Welzijnswet voorziet in een aantal verplichtingen waarbij de meeste initiatieven bij de opdrachtgeven liggen als hij werkt met één of meerdere derden. Onlangs werd de wet nog aangepast. We lichten de wijzigingen toe en zorgen voor een voorbeeld van werkvergunning die aanpasbaar is voor uw organisatie.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.