18de Welzijnsdag voor het onderwijs - Ronde 3 (13:00 - 14:15)

Keuze Lesgever
SESSIE 3.01: Hoe verloopt een inspectie van TWW in scholen? (VOLZET) Marleen Adriaensen

Toezicht Welzijn op het Werk (TWW) of de arbeidsinspectie genoemd, kan ook uw school komen inspecteren. Zij zijn de bevoegde dienst om te controleren of een bedrijf een welzijnsbeleid heeft uitgestippeld volgens de wet Welzijn en haar uitvoeringsbesluiten de Codex.

We laten hier de arbeidsinspectie aan het woord, dus ook het moment om jouw vragen aan hen te stellen.


SESSIE 3.02: Ontspanningstechnieken ontdekken: breng jezelf tot rust (VOLZET) Linda Strybos

De workshop staat volledig in het teken van het eigen welzijn van de preventieadviseur.

Iedereen, ook de preventieadviseur, ondervindt wel eens momenten van onrust op de werkvloer. Stress is een natuurlijk beschermingsmechanisme van het lichaam tegen externe prikkels. Af en toe een stressgevoel ervaren kan op zich dus geen kwaad, maar chronische stress tast op termijn het afweersysteem aan en kan tot (over)vermoeidheid en lichamelijke ongemakken leiden.

In een korte theoretische kadering leer je hoe verschillende soorten onrust een negatieve impact op het lichaam kunnen hebben. Hoe sneller en preventiever je ingrijpt, hoe minder groot de impact op het welzijn is.

Vervolgens leer je eenvoudige tools om diep contact te maken met het lichaam en opnieuw een gevoel van basisrust te ervaren.

De oefeningen zijn laagdrempelig, gemakkelijk uit te voeren en geschikt om thuis of op het werk zelf toe te passen.

Komen o.a. aan bod:

  • technieken om spanningen los te laten, het lichaam te ‘ontladen’: mindfulness, visualisatie, regulering ademhaling, oogyoga, bodyscan;
  • oosterse technieken om het lichaam opnieuw ‘op te laden’ met frisse energie: do in-zelfmassage en qi gong-bewegingen.  

Een weldaad voor je lichaam en geest!


SESSIE 3.03: Blusopleiding met digitale brandunit (VOLZET) Yannick Hens

Vaak oefenen we op wat we hopelijk nooit tegenkomen; een frituurketel of een gasfles die in brand staat ... Deze zaken komen we 99,99% van de tijd echter niet tegen in een schoolomgeving.

Met een digitaal systeem kunnen we personen laten oefenen in hun werkelijke werkomgeving. Zo kunnen we de noodprocedures nog meer toepassen mocht ooit het noodlot toeslaan. 


SESSIE 3.04 te volgen met 4.04: VAS: VoiceAlarmSystemen, wat en hoe? - deel 1 (afgelast) (VOLZET) Walter Geerts

Het doel van veiligheidsaudio- en spraakalarmsystemen wordt toegelicht en de betrokken normen uitgelegd. Dit zijn de productnormen EN54-4, EN54-16 & EN54-24 en ook de installatie- & prestatienormen: NBN S21-111 reeks en NBN S21-112 reeks.
Een praktische aanpak & comfortfuncties worden uitgelegd zodat je op de werkvloer van start kan gaan.


SESSIE 3.05 te volgen met 4.05: Taakrisicoanalyse - deel 1 Veronique Ciraolo

Veilig werken begint bij een goede voorbereiding. Daarom nodigen we jullie graag uit voor een inspirerende en praktijkgerichte sessie over Taak Risico Analyse.

 Tijdens deze sessie ontdek je:

  • Wat een TRA precies is en waarom het essentieel is voor veilig werken.
  • Hoe je op een efficiënte manier risico’s herkent voor je aan een taak begint.
  • Praktisch voorbeeld en tips om een goede TRA uit te voeren.
  • Hoe een TRA bijdraagt aan een sterkere veiligheidscultuur in de instelling.

 Deze sessie biedt een waardevol inzicht voor iedereen die betrokken is bij veilig werken.


SESSIE 3.06 te volgen met 4.06: Werken veilig uitvoeren op school, hoe begin je eraan? - deel 1 Dany Vanharen

Er zijn heel wat werkjes die moeten uitgevoerd worden in een school om o.a. de infrastructuur in orde en veilig te kunnen houden. Deze taakjes worden met de beste zorgen en binnen de haalbaarheid uitgevoerd, doch niet altijd op een veilige of aanvaardbare manier. Om de uitvoerders beter voor te bereiden op het werk wat ze gaan uitvoeren, werden er een aantal procedures opgesteld van courante werkzaamheden. Nadat de vraag werd beantwoord of het wel haalbaar is met de ter beschikking staande medewerkers zal in verschillende fases het werk worden voorbereid, ingepland, uitgevoerd en afgewerkt. In deze sessie wordt het systeem voorgesteld en de bijhorende documenten/procedures digitaal ter beschikking gesteld.


SESSIE 3.07: Re-lighting: noodzaak en voordelen voor leerling, leerkracht en school! Johan Wijgers

Onze ogen en dus het zien, is één van onze zintuigen. Om het zien zo optimaal mogelijk te laten verlopen is het nodig om het licht in onze lokalen zo goed mogelijk te maken.

De verschillende aspecten hiervan zullen in een begrijpbare taal worden besproken. 

Bovendien is relighting voor elke school financieel haalbaar.


SESSIE 3.08 te volgen met 4.08: Veilig horen in het onderwijs - deel 1 Peter Boen

In scholen is men zich, net als in de meeste bedrijven, meestal wel bewust van de medische risico's van blootstelling aan lawaai. Toch zien we dat er vaak weinig aandacht gegeven wordt aan zowel het kiezen van de juiste gehoorbescherming door veiligheidskundigen, als het dragen ervan door zowel leerkrachten en leerlingen. Omdat gehoorschade zich vaak pas na lange tijd manifesteert, is het vaak moeilijk voor zowel leerkrachten, leerlingen als de schoolorganisatie om het eigen voordeel te zien van het gebruik van geschikte gehoorbescherming.

Nochtans zijn die voordelen er wel degelijk, al zijn we er ons niet van bewust. Door het reduceren van de effecten van blootstelling aan lawaai op korte termijn zoals vermoeidheid en stress, kunnen de risico's op ongevallen verminderen, de productiviteit van de lessen verhogen en het welzijn van de leerkrachten en leerlingen verbeteren.

Gehoorbescherming gaat niet over het dempen van lawaai maar over “veilig horen”. Door gehoorbescherming te gebruiken die toelaat te horen wat men moet kunnen horen en die aangepast is aan de omstandigheden en de variatie in de blootstelling, kunnen leerkrachten op korte termijn verbetering van hun welzijn ervaren, ook in hun privéleven.

Omdat hierdoor de  gehoorbescherming meer en beter wordt gebruikt, is men ook beter beschermd zijn tegen de medische effecten van lawaaiblootstelling.

In deze workshop gaan we dieper in op de onderschatte korte termijn effecten van blootstelling aan geluiden. We tonen dat gehoorbescherming veel meer is dan oordopjes en gehoorkappen en laten de deelnemers kennismaken met de gangbare technologieën. Daarnaast wordt uitgelegd hoe men de meest geschikte gehoorbeschermings kiest, hoe deze correct te gebruiken, te onderhouden en te bewaren. Verder bespreken we tips & tricks implementeren van het gebruik van gehoorbescherming en worden de beschikbare didactische materialen en samples aangereikt.


SESSIE 3.09: Voorbereid zijn voor een grote bijeenkomst: crowdmanagement Anton Dierickx

Doel van crowdmanagement is om op voorhand eens na te denken over de eventuele risico's en de nodige beheersmaatregelen preventief te voorzien wanneer veel volk aanwezig is op een bepaalde plaats.

Er zijn verschillende momenten dat de school grote evenementen organiseert waar ook veel “derden” zoals ouders aanwezig zijn die de terreinen en gebouwen van de school niet echt goed kennen. We denken aan schoolfeesten, deliberaties, grootouderfeesten maar evengoed een groot feest voor alle leerlingen en leerkrachten samen ...

De lesgever reikt je een 'kapstok' aan om structureel over de verschillende risico's na te denken, maar ook beter te begrijpen hoe en waarom mensen op een bepaalde mensen reageren en wat hier allemaal impact op heeft.


SESSIE 3.10 te volgen met 4.10: pr NBNS21-204-3: brandveiligheid bestaande schoolgebouwen - deel 1 (VOLZET) Krista Dekoning

De tekst voor de 'NBNS21-204-3: brandveiligheid schoolgebouwen' is afgerond en komt in openbaar onderzoek. In deze sessie krijg je een inkijk in de opbouw van deze norm, in het ontwerp en kan je je stem laten horen. Dit altijd met in het achterhoofd dat leerlingen in een bestaand schoolgebouw recht hebben op een gelijkwaardige brandveiligheid zoals leerlingen in een nieuwbouw.
Pas als het openbaar onderzoek is afgelopen en de opmerkingen zijn verwerkt, kan de definitieve norm NBNS21-204-3 gepubliceerd worden.


SESSIE 3.11: Schoolpoorten: veilig, doordacht en volgens de normen (VOLZET) Edward Vandemoortele

Schoolpoorten zijn te vaak een vergeten schakel in het veiligheidsbeleid. In deze sessie ontdek je de risico’s in oudere of fout gekozen poorten, en hoe normen zoals EN 12604 en EN 13241 ons richting kunnen geven. We delen praktijkvoorbeelden én concrete tips om als preventieadviseur meteen aan de slag te gaan, met inzichten uit het werkveld.


SESSIE 3.12 te volgen met 4.12: Veiligheid tijdens onze gedroomde schoolevenementen en extra-muros activiteiten - deel 1 Lieven Verhaeghe

Natuurlijk wil je op de voorpagina van alle kranten schitteren met jouw feestelijke schoolactiviteit. Daarom is een goede voorbereiding en risico-inschatting voor een veilig evenement een must. In deze sessie krijg je heel wat onontbeerlijke tips voor een veilige organisatie van hèt topevenement van het jaar op jouw school. Maar wist je dat er hierover ook wetgeving bestaat?
Tenslotte maken we een zijsprong naar occasionele extra-muros activiteiten op onze school met tal van waardevolle tips.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.