Dag van de leerzorg - Ronde 3 - keuzesessies (13:00 - 14:15)

Keuze Lesgever
SESSIE 3.A Slapen op de schoolbanken: tips voor beter slapen, beter welzijn, beter leren (herhaling)

Jongeren kampen tegenwoordig regelmatig met een chronisch slaaptekort als gevolg van verschillende factoren. Dit heeft een grote impact op hun algemeen welzijn en hun leer- en prestatievermogen. In deze workshop gaan we in op de verschillende oorzaken van slaaptekort en slecht slapen en hoe je die kan aanpakken. We brainstormen over hoe deze richtlijnen het best worden omgezet in de praktijk, zowel voor opvoeders, als voor de jongeren zelf. Zo kan ook jij als onderwijsprofessional je leerlingen begeleiden naar een betere nachtrust.

Joke De Wulf is klinisch psycholoog, gespecialiseerd in o.a. slaaptherapie. Ze begeleidt slechte slapers in haar praktijk te Nazareth en voorziet workshops en keynotes voor bedrijven en organisaties.


SESSIE 3.B Van starter naar zorgexpert: nieuwe leerkrachten effectief meenemen in de zorgvisie (enkel s.o.)

Doelgroep: enkel secundair onderwijs

Startende leerkrachten, waaronder zij-instromers, hebben al veel op hun bord. Rekening houden met zorgnoden is er vaak te veel aan, maar toch is dit essentieel om al de leerlingen tot leren te krijgen. In deze interactieve workshop krijg je praktische handvaten en methodieken om starters op een effectieve manier mee te nemen in de zorgvisie en hen te ondersteunen bij het ontwikkelen van de nodige expertise op de klasvloer. Leer je hoe je hen stap voor stap kan professionaliseren, welke brugfiguren, zoals de vakgroepen, en ondersteuning nodig zijn en hoe je dit kan verankeren in het schoolbeleid.

Tess Roggeman is pedagogisch adviseur binnen het Provinciaal Onderwijs Antwerpen. Ze begeleidt startende leraren bij het opbouwen van een krachtige leeromgeving, met speciale aandacht voor taal- en leerzorg. Daarnaast ondersteunt ze de aanvangsbegeleiders binnen de provinciale scholen in Antwerpen.      


SESSIE 3.C Inzetten op cognitieve flexibiliteit bij leerlingen met autisme

In de klas, maar ook later in de steeds sneller veranderende maatschappij, is cognitieve flexibiliteit een belangrijke eigenschap om te floreren. Leerlingen met (maar ook zonder) autisme hebben hier vaak moeite mee en lopen hierdoor vast in hun functioneren en leren op school. We schetsen eerst kort wat cognitieve flexibiliteit juist inhoudt en welke gevolgen een gebrek hieraan kan hebben. Vervolgens worden concrete tips en strategieën aangereikt om cognitieve flexibiliteit, in de mate van het mogelijke en met aandacht voor beperkingen, toch te versterken.

Caroline Binoir werkte 15 jaar in het onderwijs als leerkracht, leerlingenbegeleider en coördinator. Hiernaast volgde ze een bachelor autismespectrumstoornissen en heeft ze expertise in systeemtherapie, gezinsdynamisch werken en begeleidend werken met assistentiehonden. In 2018 opende ze haar eigen praktijk, gericht op de begeleiding van personen met (een vermoeden van) autisme met of zonder een beperking.


SESSIE 3.D Hoe help je cognitief sterk functionerende leerlingen binnen de brede basiszorg bij het ontwikkelen en inzetten van executieve vaardigheden?

Cognitief sterk functionerende leerlingen hebben vaak extra baat bij begeleiding bij het ontwikkelen van executieve en zelfregulerende vaardigheden, omdat ze deze in het verleden niet altijd hebben moeten ontwikkelen om te slagen op school. Maar ook hun klasgenoten en bij uitbreiding alle leerlingen kunnen hier rendement uit halen. We vertrekken vanuit aangebrachte, maar ook eigen praktijkvoorbeelden. Je maakt kennis met enkele laagdrempelige werkvormen en oefeningen die met de hele klas kunnen worden uitgeprobeerd om deze vaardigheden te versterken. Door de werkende en niet-werkende voorbeelden onder de loep te nemen, ga je bewust bekwamer terug naar de klas- en schoolvloer. Geen toveroplossingen, wel samen systematisch zoeken en overladen worden met inspiratie om met vernieuwde goesting én een eigen EV-plan te vertrekken.

Sofie Vergauwe is ergotherapeut, leerkracht en master in Special Educational Needs. Ze werkt sinds 2004 als leerondersteuner en beleidsmedewerker in het onderwijs. Daarnaast is ze oprichter en onderwijscoach voor Inspirepunt, een organisatie die mensen wil inspireren rond onderwijsthema’s in het begeleiden van kinderen en jongeren. Sinds 2016 is ze specialist begaafdheid en oplossingsgericht begeleider in het onderwijs.


SESSIE 3.E De klassenraad: arena of vredesmissie? Naar objectieve klassenraden met de leerzorgnoden in het achterhoofd!

Deelnemen aan klassenraden op een objectieve manier, rekening houdend met de leerzorgnoden van leerlingen, is niet altijd eenvoudig. En zeker niet wanneer er sterke persoonlijkheden of persoonlijke agenda’s meespelen. Als zorgcoördinator, leerlingenbegeleider, maar ook als leerkracht kan je het in zo’n context moeilijk hebben om je eigen professionele kijk en mening duidelijk te delen. In deze sessie belichten we, vanuit inzichten uit de sociale psychologie, hoe groepsdruk werkt en kan ontmijnd worden. Zo wordt de klassenraad datgene waarvoor het dient: een professioneel instrument voor optimale begeleiding van de leerlingen in de vorm van onderbouwde adviezen en beslissingen.

Inge Van Bogaert is een ervaren gedragswetenschapper, jongerencoach (hoogbegaafdheidspraktijk Mind@Domus), leerkracht en leerlingbegeleider in drie graden met doorstroomfinaliteit.


SESSIE 3.F Gilles de la Tourette: tips en t(r)ic(k)s

Hoe creëer je een gunstig leerklimaat voor leerlingen met Gilles de la Tourette? We vergroten eerst je kennis over wat het syndroom inhoudt en wat de gevolgen zijn voor jongeren. Vervolgens gaan we dieper in op hoe jij op school kan bijdragen aan het welbevinden en de leerkansen van je leerlingen.

Monique Verstraeten is medeoprichter van Iktic-Jetique, een VZW in België die mensen met tics en het syndroom van Gilles de la Tourette ondersteunt.


SESSIE 3.G Ouders meekrijgen in je studieadvies: tips vanuit de praktijk

Meningen van leerling, ouders en school durven al eens te verschillen met betrekking tot studieadvies. Hoe kan je als school de kans vergroten om op één lijn te geraken? Je leert hoe je het best in dialoog gaat, de betrokkenheid kan vergroten en externe partners kan inschakelen vertrekkende vanuit wederzijdse waardering en de talenten van de leerling. Laat je inspireren door praktijkvoorbeelden en beproefde tips om deze later uit te proberen in je eigen context.

Greet Thijs is directeur van een basisschool voor buitengewoon onderwijs. Voorheen was zij werkzaam als leerkracht binnen het buitengewoon onderwijs en zorgcoördinator in het gewoon onderwijs.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.