Taaldag 2025 - Ronde 3 - keuzesessies (13:00 - 14:30)
Keuze |
Lesgever |
SESSIE 3a - Chat GPT, une bénédiction ou une malédiction pour la classe de FLE? |
Pascale Fierens |
Doelgroep: Professeurs de FLE ayant peu d’expérience avec l’emploi de l’IA en classe. Inhoud: Bien que ChatGPT puisse être intégré dans la classe de FLE, il ne pourra jamais remplacer le prof. Mais il est évident que l’outil a un impact sur l’enseignement. Vu que l’intelligence artificielle ne va pas disparaître – bien au contraire - essayons de l’exploiter dans nos pratiques de classe et d’en profiter aussi pour nos préparations, corrections ou évaluations. Parlons donc des possibilités et des limites de l’emploi de ChatGPT en classe de FLE. Spreker: Pascale Fierens, assistante en didactique du FLE (VUB-MILO).
|
SESSIE 3b - Leer je leerlingen argumenteren met visuele argumentatieschema’s |
Olivier Lemeire |
Doelgroep: Leerkrachten Nederlands van alle graden en finaliteiten Inhoud: In deze sessie ontdek je hoe argumentatieschema’s de inhoud en structuur van argumenten inzichtelijk kunnen maken. Onderzoek toont aan dat argumenten visualiseren een effectieve manier is om leerlingen te helpen om argumenten te begrijpen, formuleren en evalueren. Aan de hand van concrete voorbeelden leer je hoe je deze schema’s effectief in de klas kunt inzetten. Je leert hoe je argumenten helder kunt schematiseren en hoe je veelvoorkomende valkuilen vermijdt. Verder krijg je verschillende werkvormen aangereikt die je meteen met je leerlingen kan gebruiken om actief met argumenten aan de slag te gaan. Spreker: Olivier Lemeire is opgeleid als filosoof en als leerkracht Filosofie en Nederlands. Hij heeft ervaring als leerkracht Humane Wetenschappen en als onderzoeker in de filosofie.
|
SESSIE 3c - Spreek- en luistervaardigheid: spelen met werkvormen in je les Engels |
Tom Vandevelde Anneke Salden |
Doelgroep: Leerkrachten Engels in de 2de en 3de graad, maar de concepten aan de basis van de sessie zijn net zo goed toepasbaar voor leerkrachten Nederlands of andere moderne vreemde talen. Inhoud: “Kijk naar dit filmpje en beantwoord de vragen.” De standaardopdracht voor luisteroefeningen zorgt niet zelden voor verveeld gemonkel in de klas. Maar het kan ook anders! In deze sessie krijg je een aantal alternatieve werkvormen luistervaardigheid mee met het oog op motivatie en participatie. Geef je leerlingen bijvoorbeeld inspraak aan de hand van een “choose your own adventure”-verhaal, confronteer hen met een bonusraadsel waarvan het antwoord verscholen zit in de tekst of laat hen “Dr. Phil”-gewijs advies formuleren bij de recentste (fictieve) problemen van je Engelstalige kennissen. In deze sessie proberen we de verschillende werkvormen samen uit en bespreken we mogelijke varianten en valkuilen. Nadien ben je gewapend met een aantal concrete ideeën voor luisteroefeningen die je eigen lespraktijk kunnen injecteren met net dat extra tikkeltje motivatie. Sprekers: Anneke Salden is leerkracht Engels en leerlingenbegeleider bij het Pyxiscollege Lanaken. Haar zomers spendeert ze met veel plezier als vrijwilliger op de taalkampen van Roeland vzw. Tom Vandevelde doceerde een zestal jaar Engels en literatuurwetenschap aan de KU Leuven en werkt sinds 2021 als coördinator didactiek bij Roeland vzw.
|
SESSIE 3d - Elle s’appelait Sarah / Sarah’s Key: een vakoverschrijdend project Frans en Engels |
Stefan Vaes |
Doelgroep: Leerkrachten Engels en Frans van de doorstroomfinaliteit en voor de dubbele finaliteit enkel domein "taal en cultuur". Inhoud: Leerlingen doen meestal graag Engels, en minder graag Frans. In dit vakoverschrijdende project bundelen we de krachten. We werken om beurt in de Engelse en Franse les aan de roman Sarah’s Key / Elle s’appelait Sarah. De tweetalige Tatiana de Rosnay schreef dit Holocaustdrama oorspronkelijk in het Engels, de Franstalige versie was de inspiratie voor de gelijknamige film. In de hoofdrol zien we de eveneens tweetalige actrice Kristin Scott Thomas, die vlot tussen Engels en Frans schakelt. Leerlingen ontdekken stapsgewijs het spannende verhaal via roman- en filmfragmenten in beide talen, en via de graphic novel/bande dessinée. Spreker: Stefan Vaes is (gepensioneerd) leraar Nederlands-Engels-Duits. Hij gaf les in het Sint-Andreasinstituut in Brugge en was docent aan de lerarenopleiding Vives-Noord.
|
SESSIE 3e - Diversiteit in de klas? Diversiteit in de les Nederlands! |
Martha Persoons Annelies Van Laere |
Doelgroep: Leerkrachten Nederlands 3de graad van de doorstroom- en dubbele finaliteit Inhoud: Gezien de toenemende diversiteit in onze klasgroepen is aandacht voor deze diversiteit in onze lessen Nederlands cruciaal. We focussen in deze sessie niet zozeer op taalvaardigheid, maar willen aantonen dat je ook met lessen Nederlands over bijvoorbeeld fonologie, woordenschat, taalvariatie… een brug kan maken naar leerlingen met een ander referentiekader. Sprekers: Annelies Van Laere werkt al 20 jaar als leraar Nederlands. Ze gaf nascholingen in Vlaamse scholen over taalbeschouwelijke onderwerpen en schrijft de laatste jaren ook mee aan een methode voor Nederlands. Martha Persoons is een jonge, enthousiaste leraar Nederlands. Na haar opleiding Taal- en Letterkunde aan KULeuven ging ze aan de slag in de privésector, terwijl ze als werkstudent haar lerarenopleiding volgde. Ze voelde echter de roeping van het onderwijs en werkt nu al enkele jaren als leraar Nederlands en Engels.
|
SESSIE 3f - AI in het taalonderwijs: ondersteuning voor leerlingen en leerkrachten |
Wouter Braet |
Doelgroep: Taalleerkrachten s.o. Inhoud: Als leerkracht wil je vooral op een zo efficiënt mogelijke manier je leerlingen zo veel mogelijk bijbrengen, waarbij je ook oog hebt voor differentiatie, motivatie en vooral leerwinst. Daarbij is het ook belangrijk dat je jezelf niet vergaloppeert en dat je werk en leven beheersbaar blijft. Hoe kan AI jou en je leerlingen bij dat alles didactisch en pedagogisch ondersteunen? Na een korte introductie volgen enkele voorbeelden van good practices en krijg je de kans om enkele functionaliteiten zelf te testen. Als je een laptop meebrengt, is dat een voordeel maar deelnemen kan je ook met behulp van een gsm tijdens de sessie. Spreker: Wouter Braet is tweevoudig spreker over AI op de conferentie Het Schoolvak Nederlands, medewerker verscheidene leerplancommissies, spreker Podcast GO! digitale toepassingen in het secundair onderwijs.
|
SESSIE 3g - KI-Magie im DaF-Unterricht: Künstliche Intelligenz erfolgreich einsetzen |
Gorik Hageman Liesbeth Van Vossel |
Doelgroep: Deutschlehrer, keine Vorkenntnisse erforderlich Inhoud: Nach einer kurzen theoretischen Einführung geben wir einen Überblick über Möglichkeiten und verfügbare Lehr-/Lernmaterialien für den Einsatz verschiedener KI-Anwendungen in unterschiedlichen DaF-Kontexten. Wie erstellt man gute Aufgaben und Lehr-/Lernmaterialien mit KI? Wie formuliert man gute Prompts? Kann (und darf) die KI auch bei der Evaluation von Lernenden helfen? Sprekers: Gorik Hageman (*1981) studierte Germanistik (Deutsch – Englisch) an der Universität Antwerpen. Seit 2004 ist er Deutschlehrer am Reynaertcollege in Hulst. Gorik ist Co-Vorsitzender der Arbeitsgruppe Deutsch des CNO (Centrum Nascholing Onderwijs, UAntwerpen) und Vorstandsmitglied der BGDV (Belgischer Germanisten- und Deutschlehrerverband). Liesbeth Van Vossel arbeitet als DaF-Dozentin an der KU Leuven. Sie hat ein Herz für einen lebendigen DaF-Unterricht und ein Interesse an innovativen und motivierenden Unterrichtsmethoden.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.