Taaldag 2022 - live online themadag - Ronde 4 (14:30 - 15:40)

Keuze Lesgever
4.01 Reading: the end of an era of texts with teacher-led questions Anne De Paepe

Spreker:

Anne De Paepe is leerkracht Engels en praktijklector Educatieve master talen (Engels). Vanuit die ervaring ontwikkelt ze al 35 jaar lang lesmateriaal. Als ervaren nascholer deelt ze al die bagage graag met leerkrachten Engels en taalleraren.

Inhoud:

Reading used to be called a ‘passive’ skill but over time people have realized that this receptive skill is quite complex and requires different sub-skills or strategies. Just reading a text, answering questions and dealing with some vocab is no longer enough. In this workshop the focus will be on understanding the curriculum objectives for reading, discussing how they can be implemented in actual lessons, reading strategies and integrating reading with the productive skills. You will receive a ready-to use set of lessons on the topic ‘Presents’.

Doelgroep:

Leerkrachten Engels secundair, hoger en volwassenenonderwijs.


4.02 AFGELSAST - Sé una dama, dijeron. El Día Internacional de la Mujer en la clase de ELE (VOLZET) Mathea Simons
Pablo Castano Sequeros

Sprekers:

Prof. dr. Mathea Simons is verantwoordelijk voor de vakdidactiek Frans (FLE) en Spaans (ELE) aan de academische lerarenopleiding van de Universiteit Antwerpen. Zij is voorzitter van CNO alsook van de werkgroepen Frans en Spaans. Haar persoonlijke website geeft meer info over haar onderwijsopdracht, onderzoeksprojecten en publicaties (http://www.uantwerpen.be/mathea-simons).

Pablo Castaño Sequeros is leerkracht Spaans in het CVO KISP en praktijkassistent didactiek Spaans aan de academische lerarenopleiding van de Universiteit Antwerpen.

Inhoud:

Cada año, el 8 de marzo, celebramos el Día Internacional de la Mujer. Esta sesión te proporcionará material concreto para llevar este tema a tu clase de ELE. Todas las destrezas están cubiertas y durante este taller interactivo te pondrás en el papel del alumno, experimentando las diferentes actividades por ti mismo para poder adaptarlas después a tu público meta.

Doelgroep:

Leraren Spaans vreemde taal (ELE)


4.03 AFGELAST - Poëzie is altijd van de wereld vandaag (VOLZET) Hilde Lauwers
Paul Demets

Sprekers:

Hilde Lauwers is onderwijsdidacticus aan de Educatieve Master-opleiding Nederlands van UGent. Daarnaast geeft ze Nederlands aan Leiepoort, Campus Sint-Hendrik in Deinze.

Paul Demets is onderwijsdidacticus aan de Educatieve Masteropleiding Nederlands van UGent. Hij is ook lector aan KASK/School of Arts HoGent. Daarnaast is hij poëzierecensent voor de krant De Standaard. Hij is ook dichter. Zijn recentste bundel De bijendans (2022) verscheen bij De Bezige Bij.

Inhoud:

‘News that stays news’, zo definieerde de Amerikaanse dichter Ezra Pound literatuur. Een gedicht, bijvoorbeeld, is dus een tekst die waarde blijft hebben doorheen de tijd, los van de context waarin hij ontstaan is. Maar wat met gedichten die op de huid van de dagelijkse realiteit geschreven zijn en de polsslag van de maatschappij laten voelen? Die zich bekommerd tonen om de manier waarop politici spreken en schrijven, om onze omgang met de natuur, het klimaat, afkomst en gender? Ook dit soort poëzie is waardevol, zeker om er in jouw klas mee aan de slag te gaan.
In deze activerende lezing over actuele poëzie krijg je een denkkader aangeboden en suggesties voor een benadering die de leerlingen prikkelt.

Doelgroep:

Leerkrachten Nederlands in de derde graad en eventueel tweede graad secundair onderwijs. Onderwijsbegeleiders en -didactici en al wie houdt van literatuur.


4.04 Hoe kunnen BookWidgets jouw taalles ondersteunen? Veronik Bogaert

Spreker:

Veronik Bogaert is leerkracht Frans en praktijkassistent didactiek Frans aan de Universiteit Antwerpen.

Inhoud:

De tool BookWidgets heeft al enige tijd ingang gevonden in het secundair onderwijs. Maar hoe kan je BookWidgets inzetten om je taalles te ondersteunen? In deze sessie krijg je een korte introductie in de mogelijkheden van BookWidgets en ontdek je de specifieke les-, oefen- en toetsmogelijkheden voor een taalles aan de hand van concrete voorbeelden uit de lespraktijk Frans. Ook deel je je ervaringen en wisselen we good practices uit. 

Doelgroep:

Leerkrachten Frans in het secundair onderwijs


4.05 AFGELAST - Comment stimuler le plaisir de lire? Approches innovantes et romans pour ados (herhaling) (VOLZET) Joëlle De Pessemier
Barbara De Graeve

Sprekers:

Barbara De Graeve is lector Frans Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs (UC Leuven-Limburg) en lector Educatieve Master Frans (KU Leuven).

Joëlle De Pessemier is leerkracht Frans (Vita et Pax-college Schoten) en lector Educatieve Master (KU Leuven).

Inhoud:

Force est de constater que la lecture d’un livre en français est souvent une épreuve pour nos élèves. Les nouveaux objectifs finaux veulent changer la donne et insistent sur la stimulation du plaisir de lire.

Comment s’y prendre ? En nous basant sur la recherche de Theo Witte sur le développement littéraire, nous proposons quelques approches stimulant le plaisir de la lecture chez les élèves. La différenciation, la pédagogie active, la motivation, les stratégies méta-affectives et le défi sont les maîtres mots de ces approches.

Cette formation est conçue sous forme d’atelier. Nous fournirons des outils permettant de stimuler le plaisir de lire, ainsi que quelques pistes pour la mise en œuvre d’une évaluation différenciée correspondant à l’approche proposée. Nous proposerons une série d’activités de réflexion et d’échange sur ces outils et pistes.

Ensuite, nous présenterons un choix abondant de romans ados récents pour nos élèves du 2e et 3e degré aso et tso.

Doelgroep:

Leerkrachten Frans 3de graad aso


Terug naar overzicht van workshops