Dag van de socio-emotionele leerlingenbegeleiding in het s.o. 2022 - Ronde 4 (14:40 - 16:00)

Keuze Lesgever
4.01 Schoolmoeheid radicaal oplossen door NIET te helpen Hans Jochems

We starten met een open blik op tieners. We schetsen kort de historiek en oorzaken van schooluitval. Door hantering van de recente ervaringen van KENTERWERK bouwen we samen aan mogelijke oplossingen. Hiervoor overlopen we kritisch de technologie van Kenterwerk, en onderzoeken we hoe deze praktisch hanteerbaar is in de dagelijkse werking van scholen.

Hans Jochems is een bio-ingenieur met een passie voor het emotioneel functioneren van medemensen. Na een lange ervaring in natuurbeheer als free-lancer bij Defensie, focust hij nu op het innoveren van werken en leren.


4.02 Perspectief bieden bij uitdagende klassituaties Katleen Vanoverbeke

Wellicht één van de meest geanimeerde gespreksonderwerpen in lerarenkamers is de vraag hoe je van betekenis kan zijn voor jongeren die IN de problemen sukkelen. Het feit dat het omgaan met onderwijsleerproblemen al zolang voor grote vraagtekens zorgt, zegt iets over de complexiteit ervan.

Het zou dus van een ongepermitteerde pretentie getuigen om hiervoor een wondermiddeltje te presenteren.

Generaties lang gaan we uit van het paradigma dat je vooral de problemen van die jongeren goed in kaart moet brengen.  Kennis over het ontstaan van het probleem, de aanleiding, de verschijningsvorm en de gevolgen ervan, zo werd en wordt geredeneerd, zijn conditio sine qua non. Bona diagnosis, bona curatio. Vanuit die ‘diagnose’ van het probleem piekeren leerkrachten zich suf hoe je jongeren mee krijgt in iets waar ze meestal niet zelf voor hebben gekozen.

De laatste jaren is er echter baanbrekend werk verricht naar hoe je perspectief kan brengen in moeilijke onderwijsleersituaties. En hoe je de jongeren daarin betrekt.

Vanuit de overtuiging dat er geen ‘perfecte’ problemen bestaan, zijn we geïnteresseerd in het bieden van perspectief in schijnbaar uitzichtloze situaties en de rol die zelfdeterminatie van leerlingen daarbij speelt.  In deze interactieve workshop krijg je 'practice-based' suggesties aangereikt hoe je aan perspectief in de klassituatie kan werken. Vooral de erkenning en het versterken van autonomie, competenties, creativiteit, goede ideeën, ervaring … en deze van de omgeving zijn de ingrediënten voor hoop.

Katleen Vanoverbeke is de oprichter van KIJK!, een coachingbureau dat zich richt op leerkrachten, jongeren en ouders in sterk denken om zo de leer-, leef- en werkvreugde terug een boost te geven. Katleen heeft ervaring binnen onderwijs als leerkracht, graadcoördinator, leerlingenbegeleider, adjunct-directeur en leercoach.


4.03 Zijn sociale media sociaal? Clio Griffioen
Marieke Lambert

Tegenwoordig spenderen leerlingen een groot deel van hun tijd op sociale media. Maar ze zijn er zich niet altijd van bewust dat alles wat ze daar zien en doen, invloed heeft op hun dagelijkse leven. Kijk maar naar hoe ze vaak al een oordeel gevormd hebben over iemand aan de hand van zijn of haar profiel zonder dat ze die persoon ooit ontmoet hebben. Ook reclame en influencers proberen jongeren mee te slepen in trends. Dé uitdaging van deze tijd blijkt hoe ze een goed evenwicht kunnen bewaren tussen het online en offline leven en hoe ze hun privacy kunnen beschermen. Bovendien is het belangrijk om zich ervan bewust te zijn dat het gras niet altijd groener is aan de overkant en dat er heel wat desinformatie verspreid wordt op het web. Voor deze sessie dienen alle deelnemers hun laptop en lader mee te nemen.

Clio Griffioen & Marieke Lambert, lespakketmakers voor FTRPRF met jarenlange ervaring in het s.o.


4.04 Introductie Deep Democracy: een krachtig instrument voor inclusieve besluitvorming en conflicthantering Leen Schelfhout

Je maakt kennis met de grondbeginselen van Deep Democracy. We bieden je een demo aan van de tools die het meest gebruikt worden op de werkvloer.

Deep Democracy is een methode voor inclusieve besluitvorming en conflicthantering. We sporen mensen aan te zeggen wat moet gezegd worden. Dan kunnen we gebruik kunnen maken van de al aanwezige collectieve wijsheid. Deep Democracy leert je luisteren naar de nee-stemmen, andere perspectieven, alternatieve ideeën. We gebruiken tools die makkelijk navolgbaar zijn, die stapsgewijs werken. Zelfs als je niets weet van de onderliggende filosofie en theorie, dan nog gaan ze een effect hebben.

Tijdens deze kennismaking krijg je een zicht op hoe Deep Democracy in jouw context van nut kan zijn. Je leert omgaan met de sabotagelijn en krijgt een nieuwe kijk op je team of de groep waarmee je werkt en de rollen daarin. Je ervaart tools als de check-in, de vierstapsbesluitvorming of het debat.

Leen Schelfhout, Deep Democracy trainer bij HUMMUS, The Art of Deep Democracy


4.05 Alle leden van het schoolteam een 'Sidekick Sam'! Liesbeth Vanoppen
Céline Lowette

Elke leerkracht is een leerlingenbegeleider, maar hoe sturen we deze samenwerking vanuit de cel leerlingenbegeleiding concreet aan? Hoe kunnen we als schoolteam inzetten op leerlingenbegeleiding? Wat is de rol van iedereen in deze samenwerking? In deze sessie bekijken we hoe we de verschillende actoren in onze eigen school op één lijn krijgen. We delen ook ervaringen uit om zo te komen tot een meer geïntegreerde leerlingenbegeleiding op schoolniveau, waarvan iedereen deel uitmaakt.  

Liesbeth Vanoppen, leerlingenbegeleider 2de en 3de graad Atheneum Borgloon & Céline Lowette, leerlingenbegeleider 1ste graad Atheneum Borgloon


4.06 De sociale kaart: alle zorg op één handige plek Phebe Devadder

Welk zorgaanbod vind je terug op op www.desocialekaart.be? Hoe wordt het zorgaanbod opgenomen? Welke overheidsbronnen gebruiken we? Hoe kan je efficiënt gegevens opzoeken? Wie kan gegevens downloaden, op de kaart zetten en delen? Welke andere functionaliteiten zijn beschikbaar voor een ingelogde gebruiker?

We sluiten af met enkele oefeningen en er is ruimte voor vragen.

Phebe Devadder, regiobeheerder van de sociale kaart voor de provincie Antwerpen


4.07 Moeilijke gesprekken met ouders Kathy Douchar

Als leerkracht, leerlingenbegeleider of directielid kom je vroeger of later in contact met ouders. Ouders die vragen hebben, ouders die het niet eens zijn met beslissingen, ouders die hulp vragen … Hoe beter je voorbereid bent op het voeren van soms moeilijke gesprekken, hoe groter de kans dat je met ouders kan samenwerken en verantwoordelijkheid kan delen.

Kathy Douchar, zelfstandig trainer en nascholer, voormalig leerkracht en directeur


Terug naar overzicht van workshops